11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

lion server start niet op

Wie heeft suggesties? Ik heb een mac mini server en sinds vrijdagavond upgraded naar lion server. Dat proces liep goed, geen problemen. Ik kon de server ook benaderen vanuit mijn imac en heb zo wat rondgefietst in de nieuwe server admin. Daarna de server uitgezet en naar zijn vaste plek (zonder monitor en keyboard) gebracht. Toen begin het probleem.

Ik kon de server na opstarten niet meer benaderen. Terug naar de plek gehaald met monitor en keyboard en toen bleek dat hij hangt met opstarten. Grijs scherm, met appeltje en ronddraaiend radertje. Ik was niet verontrust, had dit met SL-server ook ooit gehad en opgelost met het resetten van de NVRAM, maar dat is nu niet succesvol.

Wie helpt me vooruit? Wie heeft ideeën?

groet,

Jos

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Staat de opstartschijf wel goed ingesteld?

Bijdrager
    josephusjg

Geen idee of de opstartschijf goed ingesteld is; hoe doe je dat? Ik heb allerlei manieren van opstarten geprobeerd, ook met option ingedrukt, en toen kon ik kiezen tussen 2. Dat klopt, want de 2 schijven in de mac mini server staan in een RAID ingesteld. Ik heb toen voor nummer 1 gekozen en die stond tweede in de rij. Maar geen succes.

Het gekke is, de mini is al wel succesvol eerder opnieuw opgestart, want ik heb een update gedaan naar 10.7.1. Mogelijk heb ik elf ook nog een herstart gedaan, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

Ik heb ook geprobeerd in de safe mode op te starten, zonder succes. Single user mode lukt wel, maar zo ver gaat mijn kennis en ervaring niet dat ik dat kan benutten. In ieder geval zal ik met een usb lion installer opstarten om te kijken of ik iets met diskutility kan vinden of doen.

Bijdrager
    josephusjg

inmiddels in target mode even rondgeneusd. Het enige wat me opvalt is dat de eigenaren niet ingeschakeld zijn. Op alle schijven die ik bekeken heb (imac1 plus externe schijf, imac 2 plus externe schijf, mbp) staat het op ja.

schijfcontrole levert niets op, er wordt niets gecontroleerd. Herstel idem, er wordt niets hersteld

Wellicht dat deze info nog helpt

Bijdrager
    Gfive

Is het wel een core2duo macmini? (uit welk jaar is je macmini)

Bijdrager
    josephusjg

het is een core2duo mac mini server uit 2010. Ik vermoed dat ik de oorzaak heb gevonden. Ik lees berichten over problemen van het installeren van Lion server op een RAID systeem. Er was ook wel een melding over tijdens de installatie, maar ik voorzag er geen problemen van. Interessant is dat er geen recovery partitie is gecreëerd. Wellicht ook daardoor.

Ik ga mijn sl-server maar eens terugzetten en van daar uit, en mogelijk zonder RAID, een nieuwe installatie doen.

Bijdrager
    Gfive

Succes.

Bijdrager
    josephusjg

nou, dat had nog wat voeten in aarde. De RAID is er af, moest via de target mode en daarna formatteren. Kon niet met diskutility vanuit opstartschijf. Daarna met de snow leopard server opstartschijf de time machine backup teruggezet. Leve Time machine; Wat een uitvinding!

Nu draait alles weer met SL-server en zonder RAID. Ik ga nu zonder RAID lion server er weer opzetten en dan disk 1 met TM backupen op disk 2. Het blijft me een raadsel waarom apple niet wil dat ik RAID gebruik.

Wish me luck!

Bijdrager
    Gfive

Good luck:-)

Bijdrager
    josephusjg

Nou, het wordt een vervelende geschiedenis. Ik ben weer terug naar Snow Leopard Server. Ik ga me nog maar eens beraden wat te doen. Heb een ‘klacht’ ingedient bij Apple over het functioneren van lion server. Bij mij werkt het niet goed; na installatie heb ik direct daarna bootproblemen, ook nu de HD niet meer in RAID staat. Even pauze dus maar.

Bijdrager
    josephusjg

Inmiddels lion server er nogmaals opgezet. Het blijkt dat hij prima opstart, maar niet goed afsluit. En dus ook niet opstart daarna. Reboot en uitzetten gaat niet, dan hangt het systeem. Met de powerknop uitzetten en daarna opstarten gaat bijna altijd goed. Ik doe het er maar mee; de server gaat als het goed is toch niet uit. Ben wel benieuwd wat er gebeurd als er een update is met een reboot. Tot nu toe ging dat wel goed, maar als het hangt, moet ik steeds de zolder op voor een fysieke reboot.

Tot zover!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.