5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    stepper08

Lion server

hallo,

ik ben bedig met het instellen van lino server en kreeg deze melding:

Uw server is voor gebruikers mogelijk niet toegankelijk via de hostnaam. Configureer uw router zo dat het adres van uw server als de eerste DNS-server wordt doorgegeven als de router een IP-adres uitgeeft.

wie kan mij helpen??

Bijdrager
    Gfive

Zoals ik het lees heb je je server in je locale netwerk staan.
    (kortom van buitenaf niet te benaderen)

Indien dit is wat je wilt, kan je de melding laten zitten. (als je de server alleen binnen je eigen netwerk wilt gebruiken)

Indien je wel van buitenaf toegang wilt zul je in je adsl of kabel modem wat porten moeten open gooien.
    port 53 is voor DNS server.

Wat is de bedoeling van je server?
    Lokaal of extern gebruik (email, ftp, websites)?
    Heb je een static IP of Dynamic IP. (ivm dns en nameservers)?

Bijdrager
    mtooster

Met de melding wordt bedoeld dat je je modem (of het andere apparaat dat de IP-adressen op je locale netwerk uitdeelt, de dhcp-server van je lokale netwerk dus) zo moet instellen dat voor de uitgifte van die adressen IP-adres van de server als eerste DNS-server ingesteld is.

Maar als je je server verder niet wilt benaderen met een publieke hostnaam (zoals server.domein.nl) kun je deze beter instellen met een hostnaam voor het lokale netwerk (server.local)

Je hoeft in ieder geval niet poort 53 door te sturen naar je server, tenzij je een DNS-server gaat draaien op je server.

Het is wel altijd handig om je server een vast IP-adres te geven, dan weet je altijd op welk adres je de server kan bereiken.

Bijdrager
    johnkeates

Je server wil DNS server zijn van het netwerk dat ie serveert. Als je geen computers/telefoons/apparaten wil gebruiken met je server, maar slechts een webserver of fileserver wil, dan hoef je je hier niet druk om te maken.

DNS zorgt er voor dat namen omgezet worden in nummers. Standaard regelt je router of modem of internetprovider dat. Als je een server gaat gebruiken die dat in plaats van de standaard situatie gaat doen moet je dus dingen wijzigen in je netwerk. Dit kan soms niet als je bijvoorbeeld een modem of gateway van je provider gebruikt.

Als je alleen maar .local adressen gaat gebruiken (dat zijn mDNS adressen) heb je er ook niks mee te maken. Als je LDAP gaat gebruiken of OpenDirectroy juist wel. Dus als je netwerkaccounts wil gaan gebruiken om op meerdere computers in te kunnen loggen met 1 account, dan moet het wel.

Bijdrager
    stepper08

Ik wil hem ook vanaf buiten kunnen gebruik. Dus dat je met een VPN verbinding in kan loggen

Ik gebruik nu .private

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.