11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    glennieboy

lion schone installatie

Hallo,
    ik zou graag alles gewoon eens van m’n Mac gooien en gewoon eens opnieuw beginnen.
    Maar ik weet niet echt wat ik moet doen en ben bang dat ik iets verkeerd zal doen.

Even wat achtergrondinformatie:
    Mijn 15-inch Macbook Pro heb ik deze zomervakantie gekocht, nog voordat OS X Lion uit was. Dus er stond Snow Leopard op.
    Ik heb daar nog de installatie-cd van.
    Omdat ik mijn Mac gekocht had, niet zo lang voor Lion uit kwam, kreeg ik Lion gratis toen die uitkwam en heb ik hem kunnen downloaden via de Mac App Store.
    Ik heb daar dus geen cd van.

Kan iemand mij (duidelijk) uitleggen wat ik moet doen om Lion opnieuw te installeren (zonder dat de programma’s en bestanden die ik nu heb er nog op staan) , zodat dus eigenlijk mijn Mac leeg is en er enkel het besturingssysteem zelf op staat?
    Daarna kan ik dan gewoon bepaalde bestanden, zoals foto’s van mijn back-ups (van mijn externe harde schijf), selecteren en terugzetten op mijn Mac.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Volgens mij is wat jij vraagt best wel te vinden in dit subforum OS X. Heb je daar al naar gezocht? (Nog afgezien van waarom je nu alweer een schone installatie wil; je kunt immers veel makkelijker programma’s in de prullenbak gooien als je ze niet meer wilt…).

Verder nog het verzoek om niet zoveel tags te plaatsen. Is nergens voor nodig:

Bijdrager
    glennieboy

Eerst en vooral: sorry van zo veel tags.
    Ik wou gewoon dat er veel mensen dit konden zien zodat ik zeker een antwoord zou hebben.
    Ik heb al heel lang in het forum gezocht en op internet maar vond nergens een goed antwoord…
    Ik wil niet allemaal programma’s in de prullenbak gooien, want dan kan het volgens mij zijn dat er sowieso nog restjes blijven staan.
    De laatste tijd doet m’n Mac ook wat vreemd en daarom wil ik alles eens opnieuw installeren enzo.
    Ik ga sowieso die schone installatie doen, en ik vraag of iemand me dat goed kan uitleggen.
    Ik heb wel wat artikels daarover gevonden, maar dat waren er allemaal over Macs waar Lion standaard op stond, maar ik heb Lion gedownload van de Mac App Store. Ik heb daar dus niet zomaar een installatie-cd van.

Nogmaals alvast bedankt!

Bijdrager
    Skonning

Dat kan via een bootable usb-stick of dvd.

Moderator
    unSOUND

Persoonlijk vind ik het een hele foute hype de laatste tijd, die zinloze drang tot “schone” installaties… 99 van de 100 keer is het nergens voor nodig.

Bijdrager
    App-ie

Nou dat zeg je wel, maar ik heb denk ik dankzij een schone Lion installatie vanaf het begin een vrijwel probleemloos werkende computer als ik zo zie waar anderen mee stoeien, maar ik kan het helaas niet onderbouwen…

Bijdrager
    glennieboy

Allemaal bedankt maar het is me al gelukt!
    Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd!

Inactief
    Anoniem

Zo, en nu niet meer doen, ok? Nergens voor nodig. :thumbsup:

Moderator
    unSOUND
    App-ie op 05 januari 2012

Nou dat zeg je wel, maar ik heb denk ik dankzij een schone Lion installatie vanaf het begin een vrijwel probleemloos werkende computer als ik zo zie waar anderen mee stoeien, maar ik kan het helaas niet onderbouwen…

Er valt ook weinig te onderbouwen, want het komt niet zozeer door die schone installatie. Mensen gaan tegenwoordig bij een probleem al aan de schone installatie, terwijl een plist bestand of corrupte plugin weg gooien vaak al genoeg is. Een clean install doet dat ook, maar wist en passant nog eens 200.000 extra bestanden die je de 3 uur daarna terug moet zetten…

Je kunt het vergelijken met een vlek in de vloerbedekking: ik ga kijken wat voor vlek het is, en ruim het op. Een ander legt nieuwe vloerbedekking. Beide hebben hetzelfde resultaat, maar de ene methode kost veel meer tijd. En een bijkomend gevaar van die methode is ook dat je achteraf niet weet wat de oorzaak was, dus als het over een maand weer gebeurt ga je WEER opnieuw installeren, enz enz…

En dan heb je nog de mensen wiens machine gewoon probleemloos werkt, maar ze een schone installatie willen doen omdat ze al 6 maanden geen onderhoud gedaan hebben, en met hun Windows verleden dan vanzelf denken dat ze hun systeem verwaarloosd hebben… Waar het opnieuw installeren dus gewoon een placebo voor tussen de oren is.

Bijdrager
    App-ie

Ik zal ook proberen om met Lion te blijven werken tot 10.8 er is. Dan ga ik gewoon weer schoon installeren. Het is ook iets psychologisch: Een nieuw begin:razz:

Ook met Snow Leopard heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Wel zag ik in het begin (zeg maar 10.6.2) bij een diskcheck dat de bootschijf vaak foutjes vertoonde, maar later niet meer, terwijl ik nog steeds dezelfde HD gebruik.

Bijdrager
    glennieboy

Ik had wel een paar probleempjes, maar ik wist niet WAT juist het probleem was. Daarom wou ik een nieuwe start. En als ik vanaf nu problemen heb, kijk ik wat ik de laatste tijd gedaan heb en probeer het probleem te zoeken.

Je kan toch moeilijk heel je Mac af gaan zoeken naar een probleem waarvan je geen idee hebt waar of wat het is?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.