8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    PluueeR

[Lion] Nadelen 32-bit kernel?

Vorige week heb ik een nieuwe MacBook Pro gekocht met Lion voor ge├»nstalleerd. Ik heb een audio interface van Steinberg die op mijn vorige MacBook met Snow Leopard prima werkte, maar nu op Lion de melding geeft “Initialization Failed” als ik hem aansluit.

Nu heeft dit denk ik te maken dat de driver van Steinberg nog geen 64-bit is (Lion start default met een 64-bit kernel, terwijl Snow Leopard nog met een 32-bit kernel start). Je kan Lion ook in 32-bit starten (en dan lijkt ie het goed te doen), maar heeft dit nog nadelen?

Ik heb al geprobeerd om te downgraden naar Snow Leopard, maar dat gaat niet. Volgens Apple Support is dat niet mogelijk op mijn MacBook Pro.

Bijdrager
    SunKeeper

32-bit kernel draait minder snel, dus eigenlijk werkt Lion dan op Snow Leopard-snelheid.

En jouw Mac kan zeker wel Snow Leopard draaien, mits dat 10.6.6 en hoger is.

Enkel de lagere versies werken niet, en je kan dus ook niet van de iets oudere DVD’s opstarten, want dat geeft een Kernel Panic. Je zult dus een installatie met minimaal 10.6.6 moeten overzetten op je harde schijf, als je niet aan een recente DVD kunt komen.

Maar als het met Lion ook draait hoeft er niet per se Snow Leopard terug op, want dat heeft bovenstaand verhaal als kanttekening.:smile:

Bijdrager
    PluueeR

Wow! Misschien moet je bij Apple Support gaan werken:smile:

Mijn versie is 10.6.3 dat verklaart dan wel h.e.e.a. Ik zal van de week nog even goed checken (heb van het weekend weer opnames gepland staan) en dan laat ik het wel zo. Hopelijk komt Steinberg snel met een 64-bit driver op de proppen.

Bijdrager
    SunKeeper

Zoveel weet ik er dan waarschijnlijk ook weer niet vanaf, maar ik heb zelf ook net een nieuwe Mac, vandaar dat ik weet dat opstarten van te oude DVD’s niet gaat.

Dat je nog Snow Leopard kan draaien is op zich logisch; de huidige MacBook Pro’s zijn identiek aan de exemplaren zoals die in februari dit jaar op de markt kwamen. Toen was Lion er officieel nog niet, en werd er ook Snow Leopard op gedraaid.

Bijdrager
    Ir.Bob
    SunKeeper

32-bit kernel draait minder snel, dus eigenlijk werkt Lion dan op Snow Leopard-snelheid.

Een 32-bit kernel draait niet sneller of langzamer dan een 64-bit kernel. Het verschil is dat een 32-bit kernel niet meer dan 4GB aan geheugen kan aanspreken, en alleen 32-bit drivers (a.k.a. kernel extensions) kan hebben.

Wanneer een kernel meer dan 4GB nodig heeft, dan heb je een serieus geheugen lek in je kernel zitten. De 64-bit kernel is voor consumenten dan ook niet bijzonder boeiend. Voor server toepassingen daarentegen…

Bijdrager
    poing

En anders overschakelen op 64 bits software van steinberg.

Bijdrager
    iep

Hier merk ik dan ook totaal geen verschil tussen een 32 en 64 bit kernel op 1 ding na: met de 32 bit kernel werkt mijn ups monitoring spul weer (apcupsd). Ik draai de 32 bit kernel al sinds ik die machine heb (Mac Pro 2010) en dit heeft ie na de update met Lion ook zo behouden.

Btw, Apple zelf heeft een artikel waarin staat hoe je 32/64 bit kernel moet booten: Mac OS X v10.6: Starting up with the 32-bit or 64-bit kernel. Er staat 10.6 maar deze info is dus ook nog geldig voor 10.7.

Bijdrager
    PluueeR

@poing, het gaat alleen om de driver van Steinberg (en die is er nog niet 64-bits). De software die ik gebruik is Logic Express 9 en dat werkt prima op Lion.

@iep, dat had ik ook al gevonden. En op 32-bit wordt mijn audio interface weer herkend. Maar als het verder geen nadelige gevolgen heeft (software wat niet werkt) dan vind ik het prima zo.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.