16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Hanton

Lion: mens erger je niet

Ik draai Lion nu zes weken op een nieuwe MBP 2.2 i7.
    Gebruik mijn computer zeer intensief voor m’n werk (eigen ontwerpbureau)
    en ik verlang zoooo erg terug naar SL, niet normaal.
    Lion heeft voor mij tot nu toe géén enkele meerwaarde, alleen ergernissen.

Som er een paar op:
    — iCal is spoeglelijk en trager/onhandiger dan de vorige versie. Andere agenda’s kiezen is onhandig.
    — Launchpad heb ik niks aan als ik niet kan kiezen welke apps erin komen (geen CS5 apps bijv.)
    — Adresboek ziet er misschien leuk uit maar is niet handiger dan de vorige versie
    — Waarom mag ik niet in mijn eigen bibliotheek?? Even voorkeuren overzetten: weer geklooi in de terminal omdat ik niet in de bib kan.
    —Teksteditor mist een “save as”. Werkt onhandig met die versies.
    — Ik heb meer crashes met Indesign CS5, was naar mijn gevoel stabieler onder SL.
    — Mail: niet substantieel beter dan de vorige versie. Scrollen in reeds getikte tekst gaat supertraag, door de autocorrect?
    — Wil graag zien hoeveel ruimte er nog vrij is op mijn schijven zonder eerste appeltje-i te klikken.
    — Kan geen faxen meer ontvangen met de Apple usb-modem tenzij ik reboot in 32 bit.
    — Full screen zie ik geen meerwaarde in voor mij persoonlijk.
    — Omgekeerd scrollen: direct weer uitgezet.
    — Autocorrect en ik zijn (nog) geen vrienden. Vloek er meer op dan dat het een hulp is.
    — iPhoto 11 is geen verbetering. Ik mail veel foto’s vanuit iPhoto, vroeger ging dit via Mail, nu is er zo’n ingebouwde functie. Ik heb geen nood aan al die templates plus ik zie niet of de mail effectief verzonden is.
    Daarnaast zit ik de hele tijd op esc te drukken om een venster te verlaten maar dat doet niets.

Pluspunten: de zoekfunctie in Mail werkt super + swipen in Safari (via Magic Mouse) vind ik handig.

Sorry voor de rant maar het zit me echt hoog, het systeem werkt contraproductief.
    Heb het gevoel dat Apple vanalles heeft willen veranderen “om te veranderen”. (teksteditor, adresboek,…)
    Ok, voor veel dingen zijn er hacks en tweaks te vinden maar Snow Leopard was gewoon een veel lekkerder en handiger systeem.

Bijdrager
    crazywarning

mjah, dat is ieder voor zich. Voor mij is het in alle opzichte beter geworden. Ik werd krankjorum van het niet kunnen vergroten naar full screen. iCal is overzichtelijker geworden en de jaar functie is voor mij super!
    CS5 daar doe ik niets mee dus kan ik niet zeggen.

Mij valt het op dat iedereen die voorheen overstapte van windows naar mac nu het zelfde heeft als windows gebruikers. Verandering is killing. Windows gebruikers kunnen (lees willen geen moeite doen) niet overstappen omdat ze het een vervelend systeem vinden. Nu Apple met wat veranderingen komt is het ook raak. Mensen willen het niet omdat het niet vertrouwd voelt.

Als Apple innovatief wil zijn dan zullen er af en toe toch drastische veranderingen plaats moeten vinden. Dit is exact wat nu is gebeurd.

Een klein puntje… Als SL beter draait met CS5 en je bent daar van afhankelijk dan zou ik direct teruggaan.

Bijdrager
    Hanton

Als die veranderingen ook effectief verbeteringen zijn: graag!
    Alleen ben ik (persoonlijk) niet overtuigd dat sommige dingen verbeterd zijn.
    Misschien zit ik daarvoor teveel in een productieomgeving waar tijd geld is?
    Ik geloof ook niet zo in de iPhone/iPad naar Mac transitie.
    (offtopic: over iOS 5 ben ik wél heel enthousiast)

Over dat laatste klein puntje: zou ik héél graag doen maar dat gaat niet.
    Hardware is blijkbaar te nieuw…

Bijdrager
    mowat

Ik begin me wat aan te passen , maar als ik de keuze heb , dan ook liever Snowleopard dan Lion.
    Ik zou vooral die “versies” willen kunnen uitzetten , maar dat kan blijkbaar niet. Sommige mensen hebben daar misschien iets aan , goed , maar de andere zouden het moeten kunnen uitschakelen.
    En ik zit nog steeds met het onopgelost probleem dat je geen office documenten met wachtwoord kan slepen met cmd ingedrukt van een externe HD naar je interneschijf.
    Ook adresboek vind ik geen vooruitgang , mooier , maar da’s ook alles.

Bijdrager
    Ritsurt

Ik heb gewoon al mijn CS5 progamma’s in me Launchpad staan..

Bijdrager
    computer space

Wellicht draaien de oude teksteditor, mail en adresbook ook in Lion. Gewoon wegflikkeren de nieuwe versies als ze niet bevallen.

@Ritsurt: “me” is geen normaal Nederlands woord. Wordfeud mag het misschien goedkeuren, het is het niet!

Bijdrager
    Macosxachist
    computer op 30 oktober 2011

@Ritsurt: “me” is geen normaal Nederlands woord. Wordfeud mag het misschien goedkeuren, het is het niet!

Ik kan me vergissen, maar ‘me’ is toch echt een normaal Nederlands woord!

Bijdrager
    polansky
    Macosxachist op 30 oktober 2011
    computer op 30 oktober 2011

Ik kan me vergissen, maar \’me\’ is toch echt een normaal Nederlands woord!

NEEEEEEEE!!!!!

Me is geen goed Nederlands.
    Leer nu eens gewoon dat het MIJN is!

Maar beter nog. Let gewoon eens op tijdens je lessen Nederlands!

Bijdrager
    MacTS

Volledig offtopic, maar het is geen mijn, maar MIJ. Chatten, sms en twitter hebben er voor gezorgd dat spreektaal hetzelfde als schrijftaal is geworden. Ik heb het idee dat alleen mensen boven de 40 nog zorg aan hun schrijftaal besteden.
    En weer on topic. Ik heb ook aan Lion moeten wennen, maar zou absoluut niet meer terug willen naar SL. Voor Hanton geldt dat er voor zijn opmerkingen vaak een simpele oplossing geldt, zonder Terminal.

Bijdrager
    SUPERJORN

Hanton komt een beetje over als een typisch windows-gebruiker. Die zijn ook allergisch voor innovatieve veranderingen. Waarom escape om windows te sluiten? Dat doe je toch met command + w? En dat ‘omgekeerd scrollen’ is alleen maar een logische verandering.

Bijdrager
    BenDover

Het enige punt van je is de “save as” functie in teksteditor waar ik me aan irriteer (nu eerst “duplicate” en dan bewaren), de rest van de punten niet.
    Omgekeerd scrollen, als je het eenmaal gewend bent, is het veel logischer.
    Voor ruimte op de harde schijven zet “show status bar” aan onder het “view” menu.
    iPhoto, drag and drop de foto’s op je mail programma in je dock of de foto browser in je mail programma.
    Voor je eigen bibliotheek: in de finder druk op het “go” menu, als je nu de “alt” toets indrukt, zie je de library map.

Zoals je ziet, het meeste is aanpasbaar naar je eigen wensen.

Bijdrager
    senseopadje

Hanton, helemaal met je eens, en superjorn, een flauwe opmerking…
    Heb m’n ipad ook up to date, maar op mijn imac wil ik gewoon productie leveren met photoshop, indesign en quark. Na alle discussies gevolgd te hebben op dit forum, wacht ik ook liever even met het installeren van Lion.

Bijdrager
    Hasoweh

Eindelijk die iemand die er net zo over denkt. Ik had lion geinstalleerd, en een uur later had ik SL er alweer opstaan.

Bijdrager
    AppleStef

@Eple

Als je het er maar een uurtje op hebt gedaan dan deed je geen moeite om dingen gewoon te worden en verbeteringen te zoeken etc.

Bijdrager
    Sascha

Ik heb Lion gedownload maar heb hem nog op geen enkele Mac geïnstalleerd. Ik houdt het nog wel bij Snow Leopard. 10.6.8 is bij mij echt uiterst stabiel!

Ik ‘mis’ alleen iCloud maar hoop dat die 10.6.9 update waar OMT het over had nog snel komt.

Bijdrager
    Hansi2124

Je bent niet de eerste die zo’n topic heeft gestart:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/lion-is-de-vista-van-apple
    http://www.onemorething.nl/community/topic/irritaties-van-lion-vs-snow-leopard

Je mag je mening daar verder ventileren.:wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.