17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    wverveer

lion mail crash

Ik kom dit probleem eigenlijk nergens echt tegen..ik heb een mac pro (2x 2.8 ghz) zojuist lion geïnstalleerd en mail crasht gelijk als ik hem open..
    update 10.7.1 eroverheen gedaan…precies hetzelfde…

ik sta op het punt mijn account weg te gooien en opnieuw aan te maken…maar dacht laat ik het probleem nu maar eerst posten voordat ik mezelf een hoop werk bezorg..

(ik krijg een scherm met de melding dat alles bijgewerkt moet worden..2 knoppen bijwerken en stop) als ik op bijwerk klik..crasht hij direct…

Bijdrager
    wverveer

hmmm..blijkbaar is hij nogal gevoelig voor third party apps..althans ik heb deze verwijderd en nu doet hij het wel..

Bijdrager
    iep

Yup, Mail kan met zogenaamde bundles (3rd party plugins) overweg maar dit is niet officieel ondersteund. gevolg is dat met zo ongeveer iedere update aan Mail die bundles kaduuk gaan en dit soort problemen veroorzaken. De bundles uitschakelen lost het weer op (als je dit 1 voor 1 doet heb je ook meteen de veroorzaker gevonden, hoef je alleen die uit te zetten). Dan is het weer wachten op een update van de bundle zodat deze weer fatsoenlijk werkt.

Bijdrager
    wverveer

Hij doet het nu wel..alleen al mijn oude mails ziet hij niet meer..??

in eerste instantie zag ik wel de oude mails..(afzender, onderwerp enzo) maar niet het bericht..
    na een herstart zie ik dat zelfs niet meer…

maar bewaard osx de mail berichten?

Bijdrager
    pinkie

Mmmm, ik denk dat dit niet gerelateerd is aan ‘oude’ bundles, die worden namelijk automatisch door Mail verwijderd na een update. Ik zou proberen om de database te rebuilden. Hoe? Nou, daar neem ik de verantwoordelijkheid niet voor maar zoek eens op Google met ‘rebuild apple mail lion’:slant:

Bijdrager
    Hansi2124

Selecteer je account in Inkomend, of alleen Inkomend selecteren. In menu van Mail naar Postbus. Onderaan klikken op “Bouw opnieuw op”.
    Wel een back-up achter de hand houden natuurlijk (maar dat had je al toen je ging upgraden….).

Bijdrager
    wverveer

Als ik het opnieuw opbouw gebeurd er niets…

als ik de mail map opnieuw importeer…krijg ik ze binnen in een map gesorteerd in heeeel veel verschillende mapjes…(onlogische mapjes met diverse nrs..)

wat zou wel een goede manier zijn om deze mail opnieuw te importeren…ik zie via de finder al mijn mails t/m 3 jaar geleden…

ps. ik krijg in mijn mail nu ook iedere new mail notificaties opnieuw binnen….ik lees dan eerst de mail…en de notificatie gaat uit,…en 2 min later heb ik weer die zelfde nieuwe mail notificatie

Bijdrager
    wverveer

Ik ben bang dat dit een probleem is wat tussen lion en ons bestaande netwerk in zweeft.

de systeembeheerder zegt dat het hem onbekend klinkt en dat hij niet veranderd heeft..

thuis draait alles goed…dus ga ik ervanuit dat het met het netwerk te maken heeft…

ik krijg ook iedere keer de melding “er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server “file”

de server bestaat niet of is niet bschikbaar,,controleer instellingen enz..

alle instellingen staan als vanouds…smb ( en dan het ip nummer…) en toch komt hij met de melding dat er een probleem is met de server file (ipv ip adres) file gebruikte wij vroeger..dus waar hij de melding vandaan haalt?

Ook als ik dit bericht wel posten..krijg ik de melding dat ik wel wat moet ingeven? als ik het vervolgens opnieuw returned–doet hij het wel…

Bijdrager
    iep
    pinkie op 17 augustus 2011

Mmmm, ik denk dat dit niet gerelateerd is aan \’oude\’ bundles, die worden namelijk automatisch door Mail verwijderd na een update.

Dat gebeurd in zo ongeveer 50% van de gevallen. In de overige 50% blijft het staan en levert het problemen op. Waar het voornamelijk werkt is bij een upgrade van OS X (van 10.6.8 naar 10.7 bijv.) en niet bij een update zoals 10.7.1.

Ik zou proberen om de database te rebuilden.

Daar doet Mail niet aan. Alle mails worden in het mbox formaat opgeslagen zodat Spotlight ze kan indexeren. Dat komt er eigenlijk op neer dat Mail ze als losse tekstbestandjes opslaat (je kunt het dan ook gewoon openen met iets als TextEdit). In Mail zelf heb je wel de optie om een mailbox te rebuilden. Dat zorgt er o.a. voor dat je e-mail opnieuw van de server wordt gedownload (in ieder geval bij IMAP).

@wverveer: als het thuis wel goed werkt maar op werk niet dan ligt dat niet aan het netwerk maar aan de machine in kwestie. Het is goed mogelijk dat er gewoon iets fout is gegaan bij het upgraden waardoor je nu in de penarie zit. Met name je overige problemen lijken daar op te duiden. Je zou het nog eens in een ander profiel kunnen proberen om te zien of het niet toch een profiel-probleem is maar dat geef ik weinig kans.

Bijdrager
    wverveer

thanks, ik ben alweer wat stapjes verder..maar zit nog steeds met al mijn oude mails (die spotlight wel vindt, maar die ik niet in mail kan importeren…als ik dat doe, krijg ik een aparte map met allemaal losse mappen erin..erg onoverzichtelijk)

Daarnaast blijf ik de foutmelding binnen krijgen dat hij een server niet kan vinden (terwijl ik prima kan werken met die server) melding komt om de 2-3 uur…enige wat ik nu kan doen is wegklikken..

ps. en als ik hier een reactie wil posten moet ik dat in 2 x doen…de eerste keer krijg ik iedere keer de melding dat ik wel wat moet ingeven..(op een omt scherm)

Bijdrager
    iep

Lijkt erop dat je dan alles in 1x importeert. Je kunt dat ook per map doen. Dat is sowieso wel aan te raden in jouw geval omdat je er dan net even wat meer controle over hebt.

Wat soms ook gebeurd bij servers die te vaak worden gecontroleerd op nieuwe mail is dat deze dan gewoon weigeren met als gevolg dat je een melding krijgt dat de server onbereikbaar is. Daarbij moet je wel alle apparaten waarop je de mail controleert meerekenen. Als er 3 apparaten zijn die iedere 5 minuten controleren loop je vrij snel tegen dat probleem (meeste servers waarderen het niet om zo snel gechecked te worden). Je kunt eens met die check instellingen spelen en zien wat dat geeft.

Bijdrager
    PJ_9911

Ik heb hetzelfde probleem op mijn iMac én MacBook Pro met lion. Sinds een week crasht mail om de 10 minuten :s

Bijdrager
    Hansi2124

Je hebt geen plugins in Mail?
    Welke softwareversies heb je van Lion en Mail?
    Heb je in je thuisbibliotheek ook deze mapjes staan:

Bijdrager
    PJ_9911

Mail Versie 5.0 (1244.2/1244.3)
    Mac OS X Lion 10.7.1 (11B26)

In de map mail heb ik enkel Mail Lost+Found + V2
    Plugins heb ik naar mijn weten niet.

Bijdrager
    Hansi2124

Is dat crashen misschien wanneer er gekeken wordt of er mail op te halen is?
    Misschien is dit te proberen:
    Sluit Mail af.
    Plaats com.apple.mail.plist wat je kan vinden in je thuisbibliotheek / Preferences even op je bureaublad.
    Start Mail op en kijk of het nu wel beter gaat. Zo niet, dan gewoon weer dat bestandje terugzetten op z’n oorspronkelijke plek.

Bijdrager
    PJ_9911

Ik denk ook dat het met mail ophalen te maken heeft. Nu is het zo dat sinds een paar dagen ook geen verbinding meer krijg met de exchange server van mijn mail op school. Niet op iPad, iPhone, iMac of Macbook Pro.
    Vroeg aan een vriend met een gewone windows pc en hij kreeg ook een fout.
    Ik wacht mss beter even tot de exchange account terug in orde is.

Bijdrager
    PJ_9911

blijkbaar was het adres van de mail server op school gewijzigd. Ik heb het aangepast in Mail en sindsdien geen crashes meer!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.