10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    SpikeAirMax

Lion maakt automatisch een alias aan bij sommige mappen

Hallo,

Sinds vandaag ben ik er achter gekomen dat Lion ineens een alias aanmaakt als ik een bestand op de gewone manier naar een andere map sleep. Gek genoeg gebeurt dit niet bij alle mappen. Wil ik een bestand vanuit mijn dropbox (publieke map) naar mijn desktop slepen dan wordt het ineens een alias. Maar bij andere mappen verplaatst hij het bestand wel normaal. Voor kleine bestanden is het op te lossen met het bestand te kopiƫren natuurlijk maar voor grote bestanden is dit erg vervelend. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bijvoorbaat dank!

Sleutelbeheerder
    Night

De rechten van bestanden in je ‘Public folder’ zijn anders dan de rechten van je ‘eigen’ folders. Vandaar dat kan gebeuren. Normaal gesproken zou er echter standaard een kopie van gemaakt moeten worden. Houd je bij het slepen nog bepaalde toets(combinaties) ingedrukt?

Bijdrager
    SpikeAirMax

Nee tijdens het slepen hou ik geen vreemde toets combinaties ingedrukt. Het is van de een op de andere dag ontstaan. Kan ik de rechten bekijken en wijzigen in het info scherm?

Bijdrager
    Rickje

Kan ik de rechten bekijken en wijzigen in het info scherm?

Ja, onderin.

Bijdrager
    robber

Ik heb een heel aantal nog niet opgeruimde documenten ‘even’ in een map geplaatst.
    Nu ik een paar dagen later de documenten op wil ruimen blijken het aliassen te zijn geworden.

Ben ik de documenten nu definitief kwijt? Of staan ze nog ergens?

Bijdrager
    Rickje

Er zijn verschillende manieren om het oorspronkelijke bestand tevoorschijn te toveren. (Toetsencommando, verwijzing via menu of rechtermuisknop)

Dit is het plaatje dat hoort bij de manier via de rechtermuisknop:

Bijdrager
    robber

Toon origineel werkt niet.

Ik krijg een melding dat het originele onderdeel niet gevonden kan worden.

En als ik op herstel alias klik dan kom ik bij bewaarde zoekacties….

/Users/robhotting/Desktop/alias niet open.png

/Users/robhotting/Desktop/Schermafbeelding 2012-01-26 om 16.48.36.png

Bijdrager
    Rickje

Okee..

En als je via spotlight rechtsboven in de hoek zoekt, vindt ie dan het originele document ook, naast de alias?

Zo ja.. ga dan naar de locatie waar het origineel staat en je hebt alles. Zo nee… dan ben je het kwijt.

Tenzij je TimeMachine (+ extenre schijf) hebt ingesteld. Dan kun je ‘verloren’ bestanden terughalen.

Of misschien heb je het per ongeluk verwijderd en zit het nog in je prullenbak?

En kan het niet zijn dat je niet de originele documenten, maar juist de aliassen had verplaatst en daarna de originelen verwijderd hebt?

Bijdrager
    robber

Nee, ook met spotlight ziet ie alleen de alias.

Ik heb de documenten alleen maar in een mapje gesleept.
    Niet meer en niet minder, een handeling die de vorige 100.236 keer zonder problemen verliep.
    De aliassen hebben wel gewoon alle informatie, ik bedoel het zijn geen lege bestanden maar bestanden van
    1,6 MB enzo.

??

Bijdrager
    Haike

Een alias is eigenlijk een soort snelkoppeling naar het origineel. Als je vervolgens het origineel verplaatst, weet de alias niet meer waar het origineel is gebleven. Dus dat je die mededeling krijgt is niet gek als je aan het verplaatsen bent geslagen. Maar het betekent nog steeds dat het wel ergens moet zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.