30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Corjen

Lion loopt constant vast

Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een Macbook Pro Early 2008 2.5 Ghz, 4GB Geheugen. Ik heb hierop een clean install van Lion gedaan, maar af en toe loopt het hele OS compleet vast(Draaiend parasolletje, etc.) Soms komt ie er nog uit, vaak moet ik een harde reset doen.

Mijn macbook moet Lion toch prima kunnen draaien? Temperatuur is prima.

Wie heeft er ideeën?

Bijdrager
    Corjen

Ter toevoeging:

Ik heb inmiddels al 2 keer opnieuw geïnstalleerd, zowel een clean install als een upgrade vanuit SL.

Bijdrager
    Afroman

Wanneer loopt die vast dan? Anders moet je proberen de schrijfpermissies te herstellen. Of checken of die nog goed is.

Bijdrager
    Corjen

@Afroman Bedankt voor je snelle reactie.

Eigenlijk vrij willekeurig. Ik heb weinig open staan, en er is eigenlijk ook vrij weinig disk-activiteit. Het gebeurde net toen ik een mailtje aan het typen was en er één download openstond.

Inactief
    Anoniem

Heb je misschien problemen met je netwerkverbinding? Misschien dat dat die download dwarszit.

Bijdrager
    Corjen

Heb je misschien problemen met je netwerkverbinding? Misschien dat dat die download dwarszit.

Nee, het is me al overkomen bij 2 verschillende netwerken. Het gekke is dat temperatuur, geheugen, CPU, etc. allemaal prima is. Alleen al dit bericht ging gepaard met 4 haperingen van ongeveer 10 seconden.

Bijdrager
    Munchlax

Probeer eens met Safe Mode te starten.

Bijdrager
    jdan

Tot AppleJack er is voor Lion: Onyx gebruiken.

Bijdrager
    Munchlax

Ik zou eerst in Safe Mode kijken. Als die dan crasht, dan ligt het aan het Systeem of iets dat bij Mac OS X zit.

Moderator
    unSOUND

Onyx heeft geen enkele zin als het vastlopen ook gebeurt bij een verse, schone installatie.

( De rest van de tijd kun je Onyx en soortgenoten ook beter links laten liggen, maar dat terzijde. )

Inactief
    Anoniem

Maak eens een nieuwe gebruikersaccount aan en kijk of het dan ook gebeurt. Zo ja, dan heb je misschien wat corrupte files in je user folder.

Bijdrager
    Corjen

Bedankt voor de reacties!

Bij een schone installatie lijkt me dit heel vreemd inderdaad. Zelf m’n oude witte MacBook is zo nog sneller.

Heb nu een schone install van SL gedaan, en van daaruit naar Lion, ben benieuwd wat dat doet.

Bijdrager
    Hansi2124

Een nieuwe gebruiker even aanmaken was sneller gebeurd…
    Maar alla. Ik neem aan dat je niet van een back-up dan je bibliotheek overzet? En gewoon je programma’s opnieuw installeren en alles updaten. Anders is het effect van een schone installatie helemaal weg.

Bijdrager
    LdeV

Heb ik ook!

Moderator
    unSOUND

Wat heb jij ook ?

Bijdrager
    LdeV

Dat mijn iMac constant vastloopt

Bijdrager
    Hansi2124

De vraag is: wat voor software heb je op je Mac en is dit up to date?
    Verder: wat heb je tot nog toe gedaan om het euvel te achterhalen?

Lopen je programma’s echt vast (dus dat je het alleen met Forceer stop moet stoppen), of vertraagt het alleen maar met de strandbal?

Bijdrager
    k-the-ripper

Wen er maar aan:)
    Toen Lion uitkwam gelijk op mijn MacBook Pro (2009 model) gezet, tot aan de dag van vandaag nog nooit iets vreemds meegemaakt, en deze MacBook wordt echt niet netjes gebruikt wat ‘software en hacks’ proberen betreft.
    Na 2 weken was ik overtuigd en een upgrade naar mijn iMac 24″ (en deze heeft alleen maar netjes Apps uit de app store en paar programma’s die lion compatible moeten zijn-Ik noem m wel eens de meest eerlijke Mac van Nederland:) ), nou mooi 3 tot 4x per dag complete freeze zelfs capslock lampje op toetsenbord reageert niet meer.Geen peil op te trekken wanneer de volgende freeze zich voordoet.Gewoon naar het scherm turen is al voldoende om ineens vreemde blokken en schitteringen tevoorschijn te toveren.
    Lion lijkt gewoon voor sommige modellen hardware nog helemaal niet af of getest in mijn ogen.
    Beetje voetstuk wat ze daar hadden in Cuppertino zijn ze voor mij heel hard van af gevallen.

Bijdrager
    Corjen

Hansi2124 1 uur geleden #
    De vraag is: wat voor software heb je op je Mac en is dit up to date?
    Verder: wat heb je tot nog toe gedaan om het euvel te achterhalen?
    Lopen je programma’s echt vast (dus dat je het alleen met Forceer stop moet stoppen), of vertraagt het alleen maar met de strandbal?

Ik heb inmiddels een clean install gedaan vanaf SL, geupgrade naar 10.6.8, en vervolgens upgrade naar Lion.

Ik heb al permissies hersteld en een clean install van alleen Lion geprobeerd.

Beide, het ene moment zijn bepaalde programma’s vertraagd(zelfs relatief lichte als iCal, adresboek, etc) het volgende moment kan het systeem compleet bevriezen.

Erg vreemd allemaal, helemaal omdat ik logischerwijs ten opzichte van mijn oude macbook een flinke snelheidswinst had verwacht.

Inactief
    Anoniem

Heb je al een andere gebruiker aangemaakt zoals hierboven aangegeven?

Bijdrager
    Hansi2124

En tijdens installaties alle randapparatuur losgekoppeld hebben (behalve je muis en toetsenbord natuurlijk).

Bijdrager
    jdan

Ondanks felle tegenreactie – zie hoger – toch nog even proberen te kloppen met dezelfde hamer. Clean install of niet: je moet vooraleer je Lion installeert
    – je systeem upgraden naar de laatste Snow Leopard versie (via Software-update)
    – AppleJack je harde schijf enz. laten controleren (er zijn andere programma’s, maar geen betere) – eigenlijk doe je die controle met AppleJack best telkens voor je begint te upgraden.
    – een back-up maken (met Time Machine)
    – Lion installeren

Bijdrager
    Corjen

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat het probleem bij itunes ligt, bij het importeren van nummers loopt itunes willekeurig vast.

Komt dit vaker voor?

Bijdrager
    Hansi2124

Bij de een wel (blijkbaar) en de ander niet…. :slant:

Bijdrager
    Loois

Bij mij loopt Lion soms uit het niets vast bij het inlogscherm, met draaidende standbal, helemaal vast. wat kan ik hieraan doen?

Bijdrager
    Loois

ik heb trouwens een mbp uit eind 2010

Bijdrager
    Corjen

Loois op 26 augustus 2011 #
    ik heb trouwens een mbp uit eind 2010

Bij mij bleek het uiteindelijk een kapotte harde schijf te zijn. Werd vanmorgen gebeld door de APR die eigenlijk alleen het toetsenbord zouden maken, dat de harde schijf aan het doodgaan was.

Bijdrager
    SomethingSimple

Voor wat het waard is: ik heb dezelfde ervaring als hierboven beschreven.

Heb geen clean install gedaan, maar heb mijn MacBook Pro (2,53GHz, 4Gb) ‘gewoon’ geüpgraded. Vreselijk: vastlopers, traag, programma’s die niet wilde starten. Vervolgens van alles geprobeerd, maar niets hielp. Nu maar weer terug naar Snow Leopard en geen enkel probleem meer. Ik wilde weer een upgrade naar Lion gaan doen, maar als ik deze berichten en berichten op de Apple Community lees, doe ik dat maar even niet.

Overigens wél mijn Mac Mini 1,83GHz met 4Gb geüpgraded naar Lion en dat loopt helemaal goed!

Bijdrager
    Corjen

Overigens wél mijn Mac Mini 1,83GHz met 4Gb geüpgraded naar Lion en dat loopt helemaal goed!

Yep, dit probleem had ik dus ook. Als een zonnetje op m’n oude macbook, constant vastlopen op m’n macbook pro 2008. Inmiddels loopt die trouwens ook perfect met nieuwe ssd.

Misschien een hdd-check doen? (is vast wel iets voor te vinden hier op OMT)

Bijdrager
    Mich

Same here, op mijn 2009 MacBook pro. Dacht eerst dat het aan de bèta’s van iTunes lag. Maar het is continu en overal. Strandballetje een paar vele seconden tot een minuut en dan gewoon verder… Echt geen lachertje.:(
    Heb er net een een Samsung 1tb in gestoken, dacht dat deze Moss stuk kon zijn, maar verschillende test wijzen uit dat deze wel nog degelijk in orde is.
    Hopelijk is Apple al bezig met dit op,te lossen in 10.7.2 en niet enkel focussen op icloud!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.