4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

Lion, help, horizontale scrollbar bugs

Ik hoop dat iemand me kan helpen, mijn grootste irritatie in Lion is het volgende.

Horizontale scrollbars in Logic Pro & Finale zijn bij mij verdwenen, maar google leert dat er maar een handje vol mensen zijn die het probleem ook hebben, met als gevolg dat er nog geen oplossing voor is gevonden:(

Finale:
    In scrollview zijn de “pijltje” naast de horizontale scrollbar verdwenen in “scroll-view”. Even een maat verder of een maat terug kan dus niet meer. Er zijn wat lastige workarounds, maar wat nou zo vreemd is. Bij collega’s van mij zijn die knopjes er nog wel! Waarom bij mij niet? (zelfde versie OS & van Finale).

Zelfde geldt voor Logic Pro:
    Als je een film inlaadt in Logic dan hebben de meeste mensen in lion een scrollbar onder de film. Daarmee kun je in het “filmvenster” door de film heen scrollen. Heel erg handig! En daarnaast beidt het de mogelijkheid om naar de laatste frame te gaan en je locators in te stellen om exact tot die frame te bouncen.
    Bij mij is die scrollbar weg! Ik moet met Quicktime 7 bepalen wat de laatste frame is van een film omdat ik dat niet meer kan zien. Ik kan niet scrollen in de film met behulp van dat venster, dat moet ik dus maar doen in m’n muziek. Het werkt wel maar is mateloos omslachtig om bepaalde dingen sync te krijgen.

Samengevat komt het probleem er op neer dat er bij dus scroll bars verdwenen zijn die bij anderen gewoon zichtbaar zijn. Ik kan er niets over vinden op Google.. Nou ja, het wordt ondergesneeuwd met de oplossing dat je in system voorkeuren -> general -> show scrollbars. Een “probleem” dat lijkt op deze, maar ’t is niet hetzelfde.

Deze scrollbars komen niet terug hoe je die instelling op zet. Dus hoe dan wel? Ik heb de software al opnieuw ge├»nstalleerd, instellingen vergeleken met collega’s die het wel werkend hebben, ik snap er niets van. Heel frustrerend. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

(n.b. ik heb geen enkel illegaal programma op m’n computer, geen zelfgemaakte dubieuze plugins in gebruik, daarin zou het probleem dus niet te vinden kunnen zijn. Ik heb al contact gezocht met Apple en met MakeMusic maar die zeggen dat ze het ook niet snappen en de scrollbar er gewoon zou moeten zijn……

Eeuwig dankbaar voor diegene die het kan oplossen. bij voorbaat dank!

Bijdrager
    FotoDirk

Ik heb deze SW niet draaien. Maar misschien moet je eerst de optie in preferences opzetten om altijd scroll-bars te hebben. En dan eens je systeem rebooten.

Het zou kunnen zijn dat die applicatie ergens een API gebruikt die niet on-the-fly wordt aangepast. Maar dus alleen bij een volledige propere opstart. Voor de reboot wel de applicatie volledig sluiten door cmd-q of menu “stop Logic…”

Ik zou het eerlijk gezegd straf vinden als deze optie werkt, maar het kan geen kwaad om het eens te proberen.

Bijdrager
    FotoDirk

Na een kleine search las ik dat Logic Pro een optie heeft om de menu en scroll bars uit te zetten om meer screen vrij te maken.

option+cmd indrukken en dan op de title-bar klikken.

Zie je enig verschil als je dit probeert?

Bijdrager
    Undaunted

Hi Dirk, waanzinnig bedankt voor het meedenken! Ik heb je suggestie geprobeerd (voor de zekerheid, al meende ik dat al geprobeerd te hebben) maar helaas maakt dat geen verschil.

option+cmd, interessant! als ik dat doe op de titelbalk krijg ik het pad te zien en wordt ik naar de finder geleid. Wel een handige functie maar helaas leidt het niet tot de terugkomst van m’n scrollbars:(

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.