14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    KoenK

Lion en installatie

Goeie middag,

Een vraag die bij me op kwam.
    Stel ik heb mijn MacPro en daar draait vrolijk Lion op.
    En dan BANG!
    Harde Schijf crash. Mijn systeem moet ik nu opnieuw installeren. (documenten heb ik een backup)

Normaal zou ik dan een DVD pakken en gaat alles lekker vlotjes.
    Hoe moet dat nu met Lion?
    Opeens is het internet niet erg handig….

Had deze vraag al op de support site van Apple geplaatst, maar deze vraag werd gecensureerd en verwijderd. (uurtje of 2 later na plaatsing)

Heeft iemand al een idee hierover? Of iets gehoord hoe je zoiets moet aanpakken?

Gegroet

Bijdrager
    SMTR
    Bijdrager
    senyo

Snow Leopard installeren via de DVD, daarna Lion opnieuw downloaden via de Mac App Store en die installeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je haalt Lion waarschijnlijk binnen als een DMG. Het beste is om deze dan als een bootable volume op een schijfpartitie te zetten (een externe) zodat je een drive hebt met de Lion installer schijf i.p.v. een DVD te branden.
    Gebrande DVD’s zijn in vergelijking met een geperste te onbetrouwbaar om daar een OS op te zetten. De brandplekjes van zo’n DVD slijten namelijk na verloop van tijd (net als dat de kleuren van een foto verbleken). Dat kan in een ‘worst case’ scenario al na een jaar zijn, maar meestal moet je na ‘enkele jaren’ je kopie├źn ‘verversen’. En juist omdat een OS installer vaker in de kast ligt dan in de drive kun je het risico niet nemen dat een enkele jaren geleden terug gebrande DVD nog leesbaar is.

http://tweakers.net/nieuws/40692/ibm-expert-levensduur-gebrande-cd-twee-tot-vijf-jaar.html

Bijdrager
    KoenK

SMTR 12 minuten geleden #
    http://www.appletips.nl/een-os-x-lion-installatie-dvd-maken/

Das slim van ze.
    Via USB stick is een goeie!

gerwinbosscha 10 minuten geleden #
    Snow Leopard installeren via de DVD, daarna Lion opnieuw downloaden via de Mac App Store en die installeren.

De optie eerst Snow Leopard en dan Lion is een stuk minder elegant… En zou mij er toe zetten Lion niet te kopen.

Nu durf ik wel de aanschaf aan als Lion uit komt.

Bijdrager
    senyo
    KoenK op 27 juni 2011

De optie eerst Snow Leopard en dan Lion is een stuk minder elegant… En zou mij er toe zetten Lion niet te kopen.

Nu durf ik wel de aanschaf aan als Lion uit komt.Seriously!? Hoe vaak was je van plan Lion te gaan installeren?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    KoenK op 27 juni 2011

Das slim van ze.
    Via USB stick is een goeie!

Leg hem dan wel op een vaste en duidelijke plek, want je bent hem zo kwijt. (Vooral na een verhuizing:sad: )

Bijdrager
    gipsman

Apple is gebiologeerd door z’n appstores,
    offert z’n historische gebruiksvriendelijkheid
    op aan het profijt en schiet zich wellicht in de
    voet met deze aanpak van de Lion-installatie.
    Ik vermoed dat een pak mensen niet ‘mee’
    zijn en Lion incl. iCloud althans voorlopig
    links laten liggen.
    Lang niet iedereen wil/heeft een apple-ID,
    een ultrasnelle internetverbinding, Snow
    Leopard
    Intussen worden gebruiksvriendelijke,
    klantenwervende apps als iWeb en Gallery
    zonder pardon gedumpt.
    Is dit het begin van Apple-met-2-snelheden ?

Bijdrager
    Dwee8le

@Johannes: mooi hoor, maar wel een beetje een voorbarige conclusie. Bij een paar druppels moet je niet meteen een orkaan voorspellen. Als je wel een iPhone wilt, maar geen Apple-ID, kun je ook niets.

1) bij alle nieuwe apparaten wordt Lion op restore DVD of USB aangeleverd
    2) voor de overstappers van Snow Leopard:
    2a) in geval van een kapotte HD of vervanging van de HD: maak een bootable USB stick of brand een DVD zoals eerder gesuggereerd
    2b) voor de mensen die graag af en toe voor de lol alles opnieuw willen installeren, maakt Lion automatisch een kleine partitie aan op je HD waaruit de bestanden van Lion worden gehaald. Deze partitie kun je dus steeds opnieuw gebruiken. (bron)

Bijdrager
    senyo

@johannes: Nounou dat valt ook wel weer mee. Wie weet komen ze straks wel met een eenvoudige manier om Lion op een dvd of usb-stick te zetten. Dat weten we helemaal nog niet, want Lion is er nog niet. Apple is nu eenmaal een bedrijf dat met z’n tijd meegaat, er op vooruit loopt zelfs. Cd’s en dvd’s gaan er op een gegeven moment uit.

Daarnaast hoef je ook geen ultrasnelle verbinding te hebben, die heb ik hier ook niet, maar dan wacht ik wel iets langer… Ik betwijfel ook of iWeb en Gallery klantwervend zijn, misschien in jouw geval, maar Apple laat die diensten vast niet voor niets vallen. Daarnaast hoef je natuurlijk niet alleen naar Apple te kijken, er zijn alternatieven.

Bijdrager
    KoenK

Seriously!? Hoe vaak was je van plan Lion te gaan installeren?

Eigenlijk maar 1 keer.
    Maar ben erg van backup op andere media als er stront aan de knikker is met mijn machine.
    Heb te vaak problemen om me hen gezien en zelf ook wat nare dingen gehad.

En hoe gek het ook klinkt, zelfs een mac af en toe schoon maken d.m.v. schone installatie (en niet upgraden vanaf vorige systeem versie) doet wonderen in snelheid en andere problemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De essentie van wat johannes zegt, is wel waar:
    Apple was altijd al de eerste die iets ‘liet vallen’. Denk b.v.b. aan de 3,5″ floppy, de productie daarvan is pas door sony dit jaar stop gezet, Apple echter stopte er al mee zo’n 13 jaar(!) geleden. Dat Sony nu pas de productie stopte bewijst dus dat er 13 jaar lang behoefte aan was. Mijn inziens een misstap dus van Apple.
    Nog een voorbeeld:
    In Snow Leopard verscheen voor het eerst ‘Rosetta’, de software die je nodig had om op een Intel Power PC programma’s te kunnen runnen. Op de toenmalige site werd Rosetta voorgesteld als “het slimste stukje software dat je ooit tegen zult komen“. Maar ondanks dat het dus “zo slim was”, is het na SL al weer gelijk verdwenen uit Lion. Het heeft dus maar gedurende 1 major versie dienst gedaan.
    Nu zijn er bij mij nog een redelijk aantal programma’s in PPC code, dus dat is voor mij een reden om Lion niet te kopen, of het nu wel of niet op een DVD staat. Mijn inziens weer een mistap van Apple omdat ze gewoon te snel gaan.
    En nu brengen ze de DVD als het ware om zeep met deze App Store distributie, terwijl ze tegelijkertijd ook nee zeggen tegen de Blu-ray.
    Computer technologie ging altijd al snel, daar doe je niks aan, maar het is verkeerd als je sneller dan nodig is bepaalde dingen laat vallen terwijl het alternatief allerlei vragen oproept en de gebruiker verplicht om dingen te doen die hij eigenlijk niet wil doen.
    Ik wil b.v.b. niet eerst verplicht worden een iTunes giftcard of een credit card aan te schaffen of mijn online betaling via derden laten lopen. Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om in de stad te winkelen een dan naar een APR om Lion of wat dan ook te kopen. Misschien dat Apple klaar is voor het jaar 2020 ofzo, maar vele consumenten zijn dat niet!

Bijdrager
    mowat

@Hendrik IJzerbroot
    Velen denken er blijkbaar anders over , maar ik ben het in deze kwestie helemaal met je eens.

Moderator
    Pete.Z

Graag hier verder, daar is dezelfde vraag al langsgekomen trouwens, pagina 1.

Het grote MacOSX Lion-talk-topic (WWDC 2011)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.