12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Bobbie181

Lion: Bestandsdeling werkt niet meer.

Beste OMT’ers,

Vanaf het moment dat ik Lion op mijn iMac (late 2009) en op mijn Macbook Pro (mid 2010) heb ge├»nstalleerd heb ik een klein probleempje. Ik kan geen verbinding meer tussen mijn computers maken op m’n thuisnetwerk, waar dit eerder wel mogelijk was. Als ik bestandsdeling op 1 van mijn computers aanklik komt er te staan dat de verbinding mislukt is. Ik heb al geprobeerd om ze op beide computers opnieuw in te stellen en gebruiker opnieuw de rechten te geven, maar niks hiervan hielp. Wie heeft dit ook gehad of heeft er een oplossing voor. Het is nogal lastig als je eerst op beide computers alle bestanden had, en nu niet meer.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    DikkeWim

Zelfde probleem als ik heb (misschien wat beter verwoord…). Tot nu toe heb ik geen reactie gehad (zie ander draadje).

Kun jij net als ik wel de schermdeling gebruiken?
    Vreemd genoeg lukt dat bij mij wel, bestandsdeling niet.

Bijdrager
    Bobbie181

Hmm vreemd..
    Ja ik kan dus ook schermdeling gebruiken, dat vond ik ook zo raar.
    En airdrop werkt ook (hoewel dit volgens mij niet over het netwerk gaat)

Bijdrager
    LighScan

Heel raar, want bij mij werkt de bestandsdeling juist beter dan ooit tevoren. Computers en Macs komen nu wel netjes steeds in de navigatiekolom van Finder te staan en dergelijke.

Als je op een computer/mac klikt om mee te verbinden, en een gebruikersnaam gevraagd wordt… Kies je dan voor gast of voor een lokale (op je huidige) account of een account op die computer?

Bijdrager
    DikkeWim

Om bij mijn andere Mac’s te komen log ik in met mijn usrename of met mijn AppleID.

Beiden werken niet sinds de update naar LION.

Bijdrager
    Bobbie181

Ik log altijd in met de account op die computer. Met wachtwoord en alles erbij.
    Ook bij mij komt m’n andere mac gewoon in de navigatie kolom te staan, maar de verbinding komt gewoon niet tot stand… En zoals eerder al gezegd kan ik er met diezelfde gegevens wel gewoon schermdeling toepassen.

Bijdrager
    LighScan

Hebben jullie nog eens extra gecontroleerd of onder Systeemvoorkeuren –> Delen het vinkje aanstaat bij Bestandsdeling? Controleer ook gelijk even of je account daar nog bijstaat.

Bijdrager
    iep

Het is niet raar dat dingen als Airdrop en Schermdeling wel werken. Dat zijn totaal andere dingen die hele andere protocollen gebruiken. Dat is net zoiets als het raar vinden dat je auto het niet doet terwijl je wel kunt fietsen (voor wie een analogie wil). Dat het in Finder staat zegt dus helaas niet zo erg veel.

Kijk of bestandsdeling aan staat of niet en stel het weer opnieuw in. Probeer het daarna nog eens opnieuw. Vaak zijn de problemen dan al opgelost. Mocht dat nog niet werken dan kun je met de applicatie Console (spotlight ‘m even) in de logs kijken naar foutmeldingen. Als je het logboek open laat staan en dan met bestanden heen en weer gaat tussen de machines kun je sneller zien wat ie als melding geeft. Een melding kun je vaak op internet wel terug vinden met uitleg wat het is en hoe je het oplost (hier kun je het natuurlijk ook posten).

Bijdrager
    Steven Paul

Hetzelfde probleem hier.
    Ik kan alleen inloggen als gast, niet als geregistreerd gebruiker of met apple id.
    Ook niet na schone installatie van Lion op beide macs.
    Schermdeling werkt idd wel gewoon.

Bijdrager
    Steven Paul

Ik heb de oplossing inmiddels gevonden:

Zet bij opties in bestandsdeling deel bestanden en mappen via afp uit en zet deel bestanden en mappen via SMB aan.
    Beetje raar maar het werkt wel.

Bijdrager
    Bobbie181

Jaa, na alle mogelijke oplossingen te hebben geprobeerd is het gelukt. Met dank aan Steven Paul!

Bijdrager
    DikkeWim

YES !!

Bij mij werkt het ook (na restarten). Vreemd dat een optie die voor Windows-machines bedoeld is de oplossing moet zijn voor dit probleem.

Hoe dan ook! Steven Paul, heel erg bedankt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.