12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    iAgree

Linux ( samba ) server permanent zichtbaar maken in OSX

Hallo daar, een collega van mij heeft een linux server draaien ( op een PC ) met samba geinstalleerd, en hij kan deze bereiken via de browser en dan werkt alles naar behoren.

Hij zou graag willen dat deze server automatisch mount in OS X zodat deze gewoon in het finder venster zichtbaar word, en benaderd kan worden zonder dat daar nog een browser aan te pas komt.

Is dit mogelijk en zo ja hoe krijgt men dat dan voor elkaar ;-).

Alvast bedankt voor de moeite .

Bijdrager
    Pieterr

Toevoegen aan de Login items?

Bijdrager
    Loadrunner

Heb hier een Debian doos geconfigureerd met AFP ipv Samba en uitgebreidt met Avahi, waardoor hij naar buiten roept via Bonjour. Grappig is dat OSX nu denkt dat het een Mac server is. :wink:

Volgens mij kun je AFP en Samba tegelijkertijd gebruiken voor file sharing, dus misschien is dat een idee?

Bijdrager
    Edwin
    ”Pieterr”

Toevoegen aan de Login items?

Dat is inderdaad een optie om de share toe te voegen. Het is echter ‘mooier’ om de Samba server als Domain Master te laten fungeren (ervan uitgaande dat het de enige server is). De Samba server is zichtbaar onder de Finder met alle shares zodra je op de servernaam klikt.

De volgende aanpassing dien je te maken in de Samba configuratie in /etc/samba/smb.conf :

# Domain Master specifies Samba to be the Domain Master Browser. If this
    # machine will be configured as a BDC (a secondary logon server), you
    # must set this to ‘no’; otherwise, the default behavior is recommended.
    domain master = auto
    local master = Yes
    preferred master = Yes
    os level = 35

Bijdrager
    Pieterr
    ”Biker”

Het is echter ‘mooier’ om de Samba server als Domain Master te laten fungeren (ervan uitgaande dat het de enige server is).

Werkt dit ook als het niet de enige server is?

Bijdrager
    Loadrunner
    ”Pieterr”
    ”Biker”

Het is echter ‘mooier’ om de Samba server als Domain Master te laten fungeren (ervan uitgaande dat het de enige server is).

Werkt dit ook als het niet de enige server is?

Vroeg ik me ook al af… en als je login items gebruikt, vertraagt het dan niet als de share niet bereikbaar is? (Bijvoorbeeld bij gebruik van een laptop?)

Bijdrager
    Edwin
    ”Loadrunner”
    ”Pieterr”

als je login items gebruikt, vertraagt het dan niet als de share niet bereikbaar is? (Bijvoorbeeld bij gebruik van een laptop?)

Ja daarom gebruik ik dat niet als login item. Bovendien wordt er altijd een Finder window geopend na het inloggen.

Het werkt ook als het niet de enige (domain) server is maar je zal mogelijk met de parameters moeten ‘spelen’. Ik heb er ook nog een Windows Home Server bij staan en samen verschijnen ze keurig in de Finder. Ik mijn geval heeft de tweede Samba server de volgende instellingen:

domain master = auto
    local master = No
    preferred master = No

Zodra echter de 1e Samba server uitstaat verschijnt de tweede Samba server niet in de Finder!

Eerst maar eens 1 op 1 het eerste voorbeeld overnemen…

Bijdrager
    Pieterr
    ”Biker”
    ”Loadrunner”

als je login items gebruikt, vertraagt het dan niet als de share niet bereikbaar is? (Bijvoorbeeld bij gebruik van een laptop?)

Ja daarom gebruik ik dat niet als login item. Bovendien wordt er altijd een Finder window geopend na het inloggen.

Ik ervaar geen (merkbare) vertraging. Je krijgt alleen een popup window met de mededeling dat de betreffende share niet gemount kon worden (informatief).
    Dat openen van het Finder window gebeurt alleen als de share wél gemount wordt (maar dat bedoelde je waarschijnlijk). Vind ik ook niet zo erg. Dan zie je tenminste dat de share correct gemount is.;-)

Bijdrager
    Loadrunner

Dat ie een extra scherm opent, bedoelde ik niet. Is inderdaad wel handig om zo te weten dat ie correct gemount is.

Heb zelf een tijdje puur via Samba gewerkt, maar moet toch zeggen dat via AFP en Bonjour toch wel heel prettig is. Heb de link eens ff opgesnord: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-347019.html

Misschien een leuke toevoeging aan Samba?

Bijdrager
    iAgree

Bedankt voor de reacties zover alvast , ik ga het doorgeven.

Bijdrager
    n1ckname

Bedankt allen voor de antwoorden, ik ben de collega in kwestie.
    ik ga is even die samba conf proberen, alvast bedankt!

Bijdrager
    iAgree

Welkom op onemorething.nl Nick ;-).

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.