7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    coldhearth

Linux naast OSX? Hoe?

Hoi,

ik zou graag voor men schoolwerk linux (ubuntu 8.04) willen installeren naast OSX omdat ik het nu eenmaal nodig heb voor bepaalde programmeerdoeleinden.
    Wat ik me afvroeg is wat ik het beste doe… bootcamp? parallels? of iets anders?
    Parallels heb ik wel es geprobeerd maar dat vertraagde men laptop erg veel (hoewel ik binnenkor teen iMac zal hebben van 2gig ram)
    En bootcamp ging goed maar ik kon mijn ftp programma om de een of andere reden niet meer gebruiken (ik vermoed dat het kwam omdat linux ergens bepaalde veranderingen had gemaakt door de terminal ofzow)

Wat denken jullie dat ik best doe om deze 2 systemen naast elkaar te gebruiken (door elkaar).

Bedankt,
    Gert-Jan M.

Bijdrager
    eklein

Linux met bootcamp hoort goed te werken en maakt zeker geen veranderingen in osx dus waarschijnlijk is je ftp probleem door iets anders veroorzaakt. Ik heb zelf gentoo linux draaien op mijn mac pro via bootcamp en heb daar geen enkel probleem mee.

Bijdrager
    coldhearth

Hmz:p wat wel eigenaardig is, is dat als ik de bootcamp partitie wegdeed met linux ubuntu op ging de ftp wel weer:p

Bijdrager
    spelbook

Ik ben tegenwoordig aardig gecharmeerd van virtualbox (http://www.virtualbox.org)
    Opensource en multiplatform.

Bijdrager
    Pieterr

Net gelezen op http://apple.slashdot.org/

Triple Booting Your Mac

As a software developer, I find it important to ensure that my programs work well on all platforms. Windows, Mac OS, Linux, whatever. So I decided I should triple-boot my MacBook Pro instead of juggling between a Mac/Windows or Mac/Linux setup.

I’m annoyed that every article I’ve found about setting up a Mac to triple-boot makes it sound like it’s impossible to have greater than four partitions (especially for triple-booting).

(more)

Bijdrager
    spelbook

Van de week heb ik nog gestoeid met rEFIt met als doel ubuntu 8.10 booten vanaf USB.

Het werkt! Eigenlijk erg simpel:
    1. Installeer rEFIt op de mac
    2. Boot van de ubuntu cd (Option/Alt ingedrukt houden bij boot)
    3. Installeer ubuntu op de eerste partitie van de USB schijf, GRUB op de partitie (bij mij /dev/sdb1), niet in MBR. (MBR zou wel kunnen werken, heb ik niet geprobeerd)

Bij een reboot met de usb schijf aangesloten geeft rEFIt deze netjes weer en er kan geboot worden.
    (Zonder rEFIt zag de mac wel de partitie maar kon er niet van booten.)

Ik vermoed dat dit net zo goed of beter werkt voor de interne schijf van de mac.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.