21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Juss

Linux ervaringen

Of het in het goede topic staat weet ik niet anders moeten de mods het maar verplaatsen.

Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die linux geprobeerd hebben en / of zelfs overgestapt zijn.

Mijn vraag is of linux een aantrekkelijk alternatief is omdat ik zelf recent een keer gewerkt heb met linux mint en dat beviel erg goed om eerlijk te zijn.

Is het mogelijk om volledig over te stappen dus phone, tablet, base station en zo ja. moet je dan bestaande concurrerende apparatuur kopen en switchen naar linux of kan je zelf je systeem samenstellen zoals een base station

Als je zo links en rechts dingen leest dan komt het erg aanlokkelijk over, maar de praktijk van alledag kan wel eens flink tegen vallen voor een gemiddelde gebruikster als ik.

Vandaar de vraag.

Bijdrager
    KarelWillem

Je desktop computer op Linux is één ding.

Dat is redelijk eenvoudig realiseerbaar.

Maar het overstappen op Linux op andere (smart-)devices zoals telefoon en tablet is een ander ding.

(Bijna) alles kàn. Maar voor de ‘gemiddelde gebruiker’ is dat een weg met veel hobbels.

Drie systemen die geschikt* zijn voor telefoon of tablet:

3 Linux Smartphone Operating Systems You Can Install Today

* Als je telefoon of tablet daar compatible mee is i.i.g., en dat is het grootste probleem met deze systemen; dat zijn er niet veel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Juss op 24 januari 2019 om 08:18</p>
    Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die linux geprobeerd hebben en / of zelfs overgestapt zijn.

Of het gebruikt hebben en dan besloten een Mac te kopen. (Dat was in 2005, dus mijn ervaring met Linux is grotendeels enigszins verouderd, maar toch.)

Mijn vraag is of linux een aantrekkelijk alternatief is omdat ik zelf recent een keer gewerkt heb met linux mint en dat beviel erg goed om eerlijk te zijn.

Kijk eerst maar eens hoe onderhoud aan het systeem je bevalt. Komende vanaf een Mac kan dat best tegenvallen, denk ik.

Als je zo links en rechts dingen leest dan komt het erg aanlokkelijk over, maar de praktijk van alledag kan wel eens flink tegen vallen voor een gemiddelde gebruikster als ik.

Eén van de grootste hobbels in het dagelijks gebruik is dat eigenlijk iedere ontwikkelaar onder Linux z’n eigen ding doet. Mac-ontwikkelaars houden zich over het algemeen redelijk goed aan de richtlijnen van Apple, zodat de meeste programma’s op eenzelfde manier werken.

Onder Linux heb je die luxe niet: ten eerste zijn er twee grote desktop-omgevingen (Gnome en KDE) die er heel andere ideeën op nahouden hoe programma’s moeten werken, dus als je aan bijvoorbeeld KDE gewend bent, dan zit bij Gnome-software alles anders. Daarnaast heb je een heleboel lui die zich van allebei niks aantrekken maar zich aan nog andere standaarden houden, of puur aan wat ze zelf handig vinden. Mac-vergelijking: start eens Pages op, Microsoft Word, en iets van Adobe. Werk in één ervan voor een paar minuten, schakel dan naar een ander en werk daar een paar minuten in, enz.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Momenteel gebruikt wereldwijd 2% Linux, ±10% OS-X en haast 90% gebruikt Windows. Als er ooit een ‘niche’ OS was dan is dat dus Linux.

Mede door de genoemde zaken door Jakko zorgt dit er voor dat Linux toch vooral bedoeld is voor gebruikers die verstand van zaken hebben en niet voor de ‘gemiddelde’ gebruiker. De integratie van devices b.v. zal problematisch zijn terwijl dat juist bij Apple veel beter werkt.

Nu zijn de genoemde percentages overigens al jaren redelijk constant, dus er zijn kennelijk geen hele volksstammen die een voorkeur hebben/krijgen en gaan overstappen omdat ‘dat andere systeem’ zoveel beter is.

Bijdrager
    Juss

Karel Willem, Jacco en Hendrik IJzerbrood,

Allen hartstikke bedankt voor de info.

Ik beken het zag er zo leuk uit, maar als het maar een beetje technisch is bv mac met de terminal dan is het voor al gauw over en uit hoewel ik het wel eens probeer en kom dan niet verder als copy/paste.

Ik ga gewoon verder met het werken met mint en probeer dan nog wel eens die andere 2 mac versies en maar eens kijken wat de tijd dan brengt.

Mogelijk kom ik van een koude kermis thuis the proof is toch in the pudding zeg maar.

Ik weet genoeg en wil jullie hartelijk bedanken voor ge-gedeelde kijk op zaken.

Bijdrager
    penseel

Zelf gebruik ik al jaren op een Vaio notebook,  https://elementary.io/nl/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Juss op 24 januari 2019 om 15:27</p>
    Ik beken het zag er zo leuk uit, maar als het maar een beetje technisch is bv mac met de terminal dan is het voor al gauw over en uit hoewel ik het wel eens probeer en kom dan niet verder als copy/paste.

Onder Linux moet je gewoon vanalles in de terminal regelen, zo eenvoudig is het. Vroeger was dat veel erger dan nu, maar dan nog is vaak de makkelijkste of snelste manier om iets gedaan te krijgen, vanuit een terminalvenster (op een Mac soms ook, trouwens, maar minder).

Ik ga gewoon verder met het werken met mint en probeer dan nog wel eens die andere 2 mac versies en maar eens kijken wat de tijd dan brengt.

Dat is de beste manier, ja: gewoon ermee werken, je dagelijkse dingen doen, en zien of dat gaat. Zomaar af en toe een kwartiertje met een systeem werken gaat je geen goed beeld ervan geven, maar een paar dagen of weken voltijds zal je veel beter laten merken hoe het werkt. Bevalt het, dan kun je erbij blijven, en anders ga je terug naar wat je wel handig vindt.

Bijdrager
    fred44nl

2 1/2 jaar geleden begonnen met een Raspberry Pi 3B als media-server.

alles geïnstalleerd en ingesteld via SSH (“terminal op afstand”)

en dat gaat eigenlijk best goed.

maar op een gegeven moment loop je toch tegen performance problemen aan.

dus heb ik een 1/2 jaar geleden een Compulab Fitlet2 – Mintbox Mini 2 gekocht.

hierop staat standaard Mint, maar gezien mijn ervaringen met Raspbian Lite heb ik er Debian 9 Stretch op staan.

omdat dit machientje een J3455 processor heeft kan deze ook hardware decoden.

dus heb ik het servertje ook met een hdmi-kabel op de TV aangesloten.

omdat ik nog steeds zonder toetsenbord en muis werk, ging alles via SSH of via VNC

en ook dat werkt, maar niet lekker.

want de mediaspeler onder Linux wordt dan SMplayer en dat is niet zo leuk.

VLC opstarten door op het icoontje op de desktop de klikken is er niet bij: dat kan alleen via Terminal.

kortom, de Fitlet2 staat nu weer “ergens” in mn netwerk en wordt onderhouden via SSH.

video’s afspelen doe ik nu via een Apple TV 4K

daarop staan slechts 2 apps geïnstalleerd: Plex en VLC

het verschil tussen die 2 is, dat Plex de server het zware werk laat doen, terwijl VLC alles binnenhaalt en indien nodig transcodeerd.

kortom, Linux is een uitdaging, maar wel leuk:)

Bijdrager
    Q-collective

Ik draai zelf thuis al 16 jaar Linux. Dezer dagen zit ik op Fedora, een van de grotere distributies en bekend vanwege hun gebruiksgemak.Op professioneel vlak zit ik op macOS en dat ook alweer ruim 7 jaar.

Beide OS’en hebben hun voor- en nadelen. De voordelen van Linux zijn flexibiliteit en snelheid (zowel qua performance, hoewel dat meer een voordeel is ten opzichte van Windows, als qua ontwikkelingen met nieuwe functionaliteiten). Die “dark modus” waarbij Mojave zo over werd gehyped bestaat bijvoorbeeld al zeker tien jaar op de Linux desktop. Dat je “alles moet doen vanuit de terminal” spreek ik tegen. Dat is echt verouderde flauwekul. Ja, de terminal is een volwaardige interface waar je alles mee kunt doen, maar de grafische omgeving is ook zeker volwassen te noemen.

De integratie van desktop met mobile is niet zo nauw uiteraard als met Apple. Heel veel kan trouwens wel, maar via Android, zoals met KDE Connect. Apple zal nooit toestaan dat zoiets zal werken met iOS op datzelfde niveau. Dus continuity-achtige features kun je vergeten. Dat gezegd hebbende: ik heb zelf een iPhone, iPad en AppleTV en het is zeker wel mogelijk om veel zaken prima te doen, met name via de iCloud.com website. Als je dat niet fijn vind werken, kun je overstappen op de Google services die verder wel weer prima ondersteunt (kunnen) worden op de Linux desktop, of je draait een eigen server via Nextcloud bijvoorbeeld. Maar dat laatste vereist uiteraard wat meer effort.

Als “instap” kan ik je naast Fedora ook Ubuntu aanbevelen. Draai het eens in een VM of naast je gebruikelijke installatie en kijk of het wat voor je is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Q-collective op 26 januari 2019 om 16:10</p>
    Dat je “alles moet doen vanuit de terminal” spreek ik tegen.

In je (bijna-)citaat ontbreekt „van-”, en dat maakt hier een wezenlijk verschil.

Heel vroeger moest je in Linux inderdaad álles doen in de terminal — de eerste keer dat iemand me Linux liet zien, was dat als een aantal naast elkaar ingelogde terminalsessies, waartussen je overschakelde met (uit m’n hoofd) Ctrl+F1, F2, enz. Dat was echter in 1995 (hoewel dat nog altijd werkt, als het goed is). Nu heb ik de laatste jaren niet zoveel ervaring met Linux meer, maar de keren dat ik ermee werk kom ik er meestal bij uit dat ik toch af en toe dingen in de terminal moet regelen.

Bijdrager
    Juss

<p class=”cite”>Q-collective op 26 januari 2019 om 16:10</p>
    Ik draai zelf thuis al 16 jaar Linux. Dezer dagen zit ik op Fedora, een van de grotere distributies en bekend vanwege hun gebruiksgemak.Op professioneel vlak zit ik op macOS en dat ook alweer ruim 7 jaar.

Beide OS’en hebben hun voor- en nadelen. De voordelen van Linux zijn flexibiliteit en snelheid (zowel qua performance, hoewel dat meer een voordeel is ten opzichte van Windows, als qua ontwikkelingen met nieuwe functionaliteiten). Die “dark modus” waarbij Mojave zo over werd gehyped bestaat bijvoorbeeld al zeker tien jaar op de Linux desktop. Dat je “alles moet doen vanuit de terminal” spreek ik tegen. Dat is echt verouderde flauwekul. Ja, de terminal is een volwaardige interface waar je alles mee kunt doen, maar de grafische omgeving is ook zeker volwassen te noemen.

De integratie van desktop met mobile is niet zo nauw uiteraard als met Apple. Heel veel kan trouwens wel, maar via Android, zoals met KDE Connect. Apple zal nooit toestaan dat zoiets zal werken met iOS op datzelfde niveau. Dus continuity-achtige features kun je vergeten. Dat gezegd hebbende: ik heb zelf een iPhone, iPad en AppleTV en het is zeker wel mogelijk om veel zaken prima te doen, met name via de iCloud.com website. Als je dat niet fijn vind werken, kun je overstappen op de Google services die verder wel weer prima ondersteunt (kunnen) worden op de Linux desktop, of je draait een eigen server via Nextcloud bijvoorbeeld. Maar dat laatste vereist uiteraard wat meer effort.

Als “instap” kan ik je naast Fedora ook Ubuntu aanbevelen. Draai het eens in een VM of naast je gebruikelijke installatie en kijk of het wat voor je is.

Ben inmiddels een poos verder en kan niet veel toevoegen aan de opmerking van q-collective.

Ben inmiddels overgestapt naar ubuntu en via live cd (werkelijk briljant) probeer ik wel eens wat maar voor het moment bevalt ubuntu me erg fijn.

Je kan het toch grotendeels aanpassen naar mac achtige zaken en het went gauw als ik het kan dan moet de gemiddelde mac user dit zeker kunnen.

Verder is continuitie zeker een veer die je moet laten het kan allemaal wel, maar dat gaat wat omslachtiger of je moet natuurlijk alles van zeg linux hebben dus ook je phone dan zullen veel van dat soort zaken ook makkelijker gaan.

Ben er zo tevreden over dat mn 5k mac inmiddels verkocht is en mn ipad en phone ook in de verkoop gaan.

2 zaken die ik grif toegeef.

Apple ziet er fantastisch uit en het werkt geweldig, maar het komt met en prijs en  ik kon steeds minder vinden in de keuzes van het management mbt. beleid en producten.

De tijd zal het leren, maar wie kent nokia nog … en verder is de machtpositie van apple naar mijn idee ook niet gezond en al die hype over oa. darkmode .. kom op zeg ….

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, tot ziens dan. 👋🏻

Bijdrager
    Juss

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 maart 2019 om 01:09</p>
    Nou, tot ziens dan. 👋🏻

Ha ha ja bedankt en wie weet wie er nog volgt …..

Bijdrager
    Specter

<p class=”cite”>Juss op 24 januari 2019 om 08:18</p>
    Of het in het goede topic staat weet ik niet anders moeten de mods het maar verplaatsen.

Vandaar de vraag. (Edit)

Het ligt maar net aan je Linux Skills. Mijn voorkeur gaat uit naar Arch-Linux met als UI Xfce

Wanneer je dit onder de knie hebt dan kun je alles maken met Linux.

Bijdrager
    Shmoo

Ook een lekker wijf?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Specter op 6 juli 2019 om 22:55</p>
    Het ligt maar net aan je Linux Skills. Mijn voorkeur gaat uit naar Arch-Linux met als UI Xfce

Wanneer je dit onder de knie hebt dan kun je alles maken met Linux.

Dat kun je al veel langer met iets anders dat begint met L.

<p class=”cite”>Shmoo op 6 juli 2019 om 23:04</p>

Ook een lekker wijf?

Wat dacht je dan dat ze voor OS draaiden in Weird Science?

Moderator
    Night

Jajaja, nou weten we het wel

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vaak eens geëxperimenteerd met Ubuntu en Kubuntu. Alleen op Macs. Altijd hetzelfde probleem: na een tijdje werkte mijn wachtwoord niet meer. Heb het nooit kunnen oplossen. Ken er wellicht te weinig van. Liever MacOS.

Bijdrager
    Juss

Ben nu een aantal maanden bezig met ubuntu en draai ook wel eens andere distros als privacy echt een rol gaat spelen en zoń live cd is super handig.

Toch is het zo dat de onderlinge connectie van devices iets is wat apple erg goed heeft gedaan dat mis ik wel in linux er is voor alles wel een oplossing, maar het vergt wat meer ‘gedoe’ zeg maar.

Verder is het meer muiswerk dan met apple en zijn lang niet alle programmas even doordacht laat ik het zo zeggen.

Dat is echt wel iets wat ik niet ga ontkennen verder ben ik tevreden dus ieder zijn haar  ding.

Bijdrager
    mowat

Als je gewoon maar wat met een linux systeem wil stoeien dan zou ik je Knoppix kunnen aanbevelen.

Ik heb er jaren geleden regelmatig mee gewerkt zowel op mijn mac als op mijn windows PC ( toen nog XP).

Knoppix is een live linux systeem dat je vanaf een spotgoedkope DVD (of gratis als je het systeem download) op je computer opstart. Als je stopt met experimenteren en je DVD uitwerpt dan is ook alles verdwenen van je PC (alhoewel je wel kan regelen dat je instellingen en gemaakte testdocumenten bewaard blijven).

Op de DVD staan ook alle meest gebruikelijke programma’s voor tekstverwerking , voor muziek , afbeeldingen , browser , E-mail programma enz..

Er is ook een knoppixforum waar je alle hulp kan krijgen.

http://knoppix.net/

Bijdrager
    Zaphod_B

Knoppix is wel een beetje 2010 hoor ;). Geen idee hoe dat er nu voor staat maar ik hoor niemand er meer over.

Goeie om mee te beginnen als je vanuit MacOS komt is Manjaro, Linux Mint of PopOS. Alledrie zeer gebruiksvriendelijk en ook te gebruiken zonder iets in de Terminal te hoeven doen (maar het kan natuurlijk wel!). Prima desktopsystemen die ook voor de leek best te gebruiken zijn. Je hebt een prima Office pakket genaamd LibreOffice standaard, je hebt Thunderbird en Firefox en dan heb je met die drie (office, mail, web) al de basis prima in orde.

Succes!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.