9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iFolkert

linux booten van externe schijf op macbook

hallo,
    daarnet heb ik al een draadje over windows gehad, nu weer over iets totaal anders. sorry voor mijn gevraag enzo.
    wat ik eigenlijk al heel erg lang wil is linux op een externe schijf zetten (ubuntu) en deze dan vervolgens booten met mijn macbook. is dit uberhaubt mogelijk?
    ik heb vrij veel ervaring met het installeren van linux, dus dit is geen probleem. ik pak wel even een lege schijf, schroef hem in mijn oude pc, zet er linux op, en zet dit in de MBR van de schijf. dan zet ik deze schijf in zo’n kastje die je met usb in je computer kan stoppen en hop, externe usb schijf.
    is het dus mogelijk deze schijf dan te booten, en zo ja hoe?
    als het wel kan maar linux op een andere manier moet installeren, dan zou die info ook erg prettig zijn.
    alvast bedankt!
    folkert

Bijdrager
    lumpii

Is het niet zo dat als je tijdens het opstarten “appeltje” ingedrukt houd je kan kiezen welke schijf je wil gebruiken?

Bijdrager
    iFolkert

ik heb dat al eens geprobeerd, toen stond de schijf er niet tussen

Bijdrager
    TheM4inframe

ik denk dat het met Refit moet lukken.

Bijdrager
    iFolkert

ik zal me er eens in verdiepen.
    dank u wel

Bijdrager
    TheM4inframe

Ik wil het eigenlijk ook wel, maar ben er nooit aan begonnen, maar als je gewoon wil dualbooten met Linux op een mac kan je best Refit gebruiken dus denk ik dat het ook zo mogelijk is, post zeker al je bevindingen hier :)

Bijdrager
    iFolkert

dat zal ik doen!

Bijdrager
    arri

het kan, misschien wel een beetje goochelen..
    het beste boot je de mac vanaf install-cd met de externe hd aangesloten, dan installeren op externe hd.

zo is mij in iig gelukt een bootable Debian-install (etch) op een USB2-stick te installeren (…) – werkt prima zonder refit trouwens.