9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iFolkert

linux booten van externe schijf op macbook

hallo,
    daarnet heb ik al een draadje over windows gehad, nu weer over iets totaal anders. sorry voor mijn gevraag enzo.
    wat ik eigenlijk al heel erg lang wil is linux op een externe schijf zetten (ubuntu) en deze dan vervolgens booten met mijn macbook. is dit uberhaubt mogelijk?
    ik heb vrij veel ervaring met het installeren van linux, dus dit is geen probleem. ik pak wel even een lege schijf, schroef hem in mijn oude pc, zet er linux op, en zet dit in de MBR van de schijf. dan zet ik deze schijf in zo’n kastje die je met usb in je computer kan stoppen en hop, externe usb schijf.
    is het dus mogelijk deze schijf dan te booten, en zo ja hoe?
    als het wel kan maar linux op een andere manier moet installeren, dan zou die info ook erg prettig zijn.
    alvast bedankt!
    folkert

Bijdrager
    lumpii

Is het niet zo dat als je tijdens het opstarten “appeltje” ingedrukt houd je kan kiezen welke schijf je wil gebruiken?

Bijdrager
    iFolkert

ik heb dat al eens geprobeerd, toen stond de schijf er niet tussen

Bijdrager
    TheM4inframe

ik denk dat het met Refit moet lukken.

Bijdrager
    iFolkert

ik zal me er eens in verdiepen.
    dank u wel

Bijdrager
    TheM4inframe

Ik wil het eigenlijk ook wel, maar ben er nooit aan begonnen, maar als je gewoon wil dualbooten met Linux op een mac kan je best Refit gebruiken dus denk ik dat het ook zo mogelijk is, post zeker al je bevindingen hier :)

Bijdrager
    iFolkert

dat zal ik doen!

Bijdrager
    arri

het kan, misschien wel een beetje goochelen..
    het beste boot je de mac vanaf install-cd met de externe hd aangesloten, dan installeren op externe hd.

zo is mij in iig gelukt een bootable Debian-install (etch) op een USB2-stick te installeren (…) – werkt prima zonder refit trouwens.
    en heb ik ook een bootable leopard usb-stick, alleen wil hij die tijdens het booten nog niet mounten als usb2 – en voor een systeemdisk is usb1 echt heeeeel eerrrrggg traaaaggg..

alternatief kun evt. ook mbv

diskutil ($man diskutil)

een extra partitie van een paar GB aanmaken op de hd van je macbook, en daar linux op installeren.
    dat process is non-destructive, dus zonder data-verlies of iets opnieuw te moeten installeren..
    het enige nadeel is dat je bootcamp dan niet meer kunt gebruiken, maar als je windows al hebt geïnstalleerd met bootcamp, is dit juist de methode om een tripple-boot maken.

Bijdrager
    iFolkert

oo dat klinkt aantrekkelijk!
    maar welke install cd? gewoon de linux install cd booten vanaf de macbook met de externe HD, en dan als alles geinstalleerd is, ‘appeltje’ inhouden en hij staat ertussen?
    of moet ik leopard install cd erin knallen, dan de linux install cd, en dan installeren op de externe HD?

edit: want mijn macbook weigert linux cd’s te booten

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.