3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

Linest/Lijnsch in numbers op iPad

Ik heb een probleem wat mij al lang weerhoud van een eventuele aanschaf van een iPad. Dat is namelijk dat ik de Linest functie niet werkend krijg in Numbers op de iPad. Vandaag dacht ik, ik ga het nog eens proberen (met mijn vriendins iPad). Helaas ben ik nu onwijs boos omdat het maar niet wilt lukken.

Even de linst (nederlands: lijnsch) functie introduceren. De linest functie geeft een 2×5 array/matrix. De input zijn x en y waarden. Een lineaire lijn heeft als vergelijking y=ax+b. Wat de linkst functie doet is een lijn trekken door de verschillende x en y waarden en daarvoor de a en b coëfficiënten bepalen en wat informatie over deze coëfficiënten en de totale vergelijking. Het probleem is dat Linest alleen de eerste cel als resultaat geeft (alleen de a waarde dus en daar heb ik helemaal niets aan).

‘Internet’ zegt dat ik een INDEX functie moet gebruiken waar ik de LIJNSCH functie in zet. Zo dus a wordt:
    INDEX(LIJNSCH(A1:A5;B1:B5;WAAR;WAAR);1;1), b wordt: INDEX(LIJNSCH(A1:A5;B1:B5;WAAR;WAAR);1;2), de fout in a wordt: INDEX(LIJNSCH(A1:A5;B1:B5;WAAR;WAAR);2;1), de fout in b wordt: INDEX(LIJNSCH(A1:A5;B1:B5;WAAR;WAAR);2;2) etc. Echter werkt dit alleen voor de a waarde, de rest geeft een rood driehoekje met een uitroepteken. De foutmeling is: ‘De formule bevat een getal dat buiten de geldige reeks ligt.’

Mijn gegevens zijn:
    x y
    1 2
    2 4
    3 6
    4 7 (7 ipv 8 zorgt dus voor een fout in de a en b waarden en voor een fit die kleiner is dan 1).
    5 10

Kan iemand mij verder helpen?

Bijdrager
    prenkema

Wat je zelf als oplossing geeft is precies datgene wat je moet doen.
    Ik heb het net geprobeerd en het werkt.

Weet je zeker dat met het kopiëren van de gegevens de input range goed blijft staan?

Bijdrager
    klonic

Hmm later nog een keer proberen dan. Wellicht moet ik mn numbers updaten.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.