20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Lijstje met wachtwoorden

Op mijn Windows pc heb ik in Mozilla Firefox onder Extra > Opties de mogelijkheid om mijn wachtwoorden te zien die ik in de browser gebruik. Is er zo iets ook in Safari?

Bijdrager
    DosEquis

Jazeker, open keychain access via spotlight en je kunt alle wachtwoorden inzien.

Bijdrager
    Leander

Safari (7) –> voorkeuren –> wachtwoorden
    Via Keychain Access (Sleutelhangertoegang) kan het inderdaad ook.

Bijdrager
    Arjan110

Over platformen en browsers heen , en een stuk veiliger: lastpass.

Nog maar 1 wachtwoord onthouden, de rest regelt lastpass.

Bijdrager
    GoeieDag

En zie daar het belachelijke onveilige van FF: je kunt die wachtwoorden tonen ZONDER dat je een beheerderswachtwoord of een ander ww moet invoeren. Eenieder die dus even heel kort toegang heeft op jouw Mac, kan zomaar even al jouw internet-wachtwoorden overnemen. Bizar!!!

Bijdrager
    Verdult
    Arjan110 op 07 februari 2014

Over platformen en browsers heen , en een stuk veiliger: lastpass.

Nog maar 1 wachtwoord onthouden, de rest regelt lastpass.

Keychain doet hetzelfde.

Bijdrager
    Arjan110

Klopt Verdult, maar helaas niet voor windows.

Bijdrager
    Vindplaats

Leander,

Waar vind ik Spotlight, Keychain access en sleutelhanger

Ik heb pas een Mac aangeschaft en ben nu aan het leren om over te stappen van mijn Windos laptop naar de Mac

Bijdrager
    SunKeeper

Spotlight is het vergrootglas rechtsboven in je menubalk.

Keychain acces is het Engelse woord voor sleutelhanger. Daar kom je het makkelijkst in als je op F4 drukt (nieuwe Mac heb je toch?) en dan bovenaan je scherm in de zoekbalk ”Sleutel…” intikt.
    Dat scherm met al die iconen is het Launchpad.
    Heeft standaard ook onderin een Dock-icoon:

Sleutelhanger verzamelt alle wachtwoorden die jij opslaat op je Mac.
    Met name de categorie ”Wachtwoord webformulier” (inloggegevens van websites) en ”AirPort-netwerkwachtwoord” (draadloze netwerken) zijn belangrijk. De overige gegevens doe je niet zo veel mee en moet je ook met rust laten.

Dubbelklik op een regeltje voor de info. Na verificatie van je beheerderswachtwoord kun je het wachtwoord zelf inzien. (mocht je het vergeten zijn of voor controle)

Bijdrager
    Vindplaats

Ik heb het wachtwoord voor de sleutelhanger niet meer of ben het vergeten en krijg nu ieder keer een scherm met de tekst Mail wil de sleutelhanger inloggen gebruiken. Hier moet ik het wachtwoord invullen.

Je schrijft dat er een mogelijkheid is om dit wachtwoord te achterhalen door:
    Dubbelklik op een regeltje voor de info. Na verificatie van je beheerderswachtwoord kun je het wachtwoord zelf inzien. (mocht je het vergeten zijn of voor controle). Maar waar staat dez info ergens?

Bijdrager
    SunKeeper

De sleutelhanger zit zelf niet op slot. Heb je die al geopend?

Mail kun je toestaan de sleutelhanger te gebruiken.

Bijdrager
    Vindplaats

In het venster Mail wil de sleutelhanger gebruiken en waar ik dus moet inloggen met een wachtwoord is het slot dicht. Ook is mijn mail op de Mac geblokkeerd. Ik schrijf dit bericht nu vanaf mijn Windows pc waar ik dus ook jouw berichten kan lezen.

Bijdrager
    Vindplaats

Op de een of anere manier is de leutelhanger weer ontgrendeld en kan ik ook Mail actoveren. Tevens zie ik allerlei wachtwoorden en om die te kunnen zien moet ik inloggen in de sleutelhanger. Hoe nu verder? Ik wil niet weer de sleutelhanger op slot doen zonder dat ik weet hoe het wachtwoord is om in te loggen.

Bijdrager
    SunKeeper

Aha, zo bedoel je het. Klopt. Het hoort zo te staan linksbovenin:

Inloggen open en Systeem dicht. Dat mag zo blijven en hoef je niet aan te passen.

Waar je je mee inlogt als je Mac opstart (indien je niet automatisch inlogt) is je beheerderswachtwoord. Dit zul je ook bij sommige installaties moeten invoeren of wanneer je bepaalde instellingen wilt wijzigen. Dus ook in de Sleutelhanger om de wachtwoorden zelf te tonen.

Zodra je op het vakje klikt, wordt om je beheerderswachtwoord gevraagd.

Bijdrager
    Vindplaats

Gelukkig, wij zijn eruit. Heel erg bedankt. Ik vreesde even het allerergste, maar nu niet meer.

Bijdrager
    SunKeeper

Je zult wel vaker dit soort dingen hebben (zelf ook gehad en nog soms wel eens) maar even doorzoeken en je ontdekt meestal vrij snel hoe het werkt.

Over het algemeen doe je er 2-3 maanden over om aan OS X te wennen, vanaf Windows.

Bijdrager
    Vindplaats

“Leuk” vooruitzicht!!!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een groot deel van omschakelingsproblemen komt voort uit het proberen te gebruiken van Windowsmanieren om dingen op een Mac gedaan te krijgen. Vaak zoek je het daardoor veel te ver:) Mijn advies is dan ook: lijkt iets niet te lukken, neem dan eerst een stapje terug en kijk wat je nu precies aan het doen bent; met een beetje rondkijken in bijvoorbeeld de menu’s van het programma waarmee je aan de slag bent, in de map Programma’s, of in de Systeemvoorkeuren, kom je dan vaak al een heel eind naar de juiste manier om te bereiken wat je wilt.

Bijdrager
    Verdult

SunKeeper’s 2-3 maanden is wel ruim genomen hoor, persoonlijk was ik binnen een week volledig aan OS X gewend.
    Mocht je vragen hebben, OMT staat voor je klaar.

Bijdrager
    SunKeeper

Nou ja, ik neem aan dat er niet iemand met een pistool op je hoofd stond schreeuwen dat je naar de Mac over moest.
    Probeer er dus ook een uitdaging in te zien.

Na die tien weken weet je meestal wel vlekkeloos hoe een groot deel van de basistaken gaan, dus bijv. je denkt ik ga dit doen, dat je dan niet meer hoeft te zoeken, maar het ongeveer meteen kan vinden.
    En hoe meer je hier alles navraagt hoe meer uitleg je ook krijgt. Dan leer je sneller dan wanneer je het zelf op eigen kracht moet zoeken en testen.

Rustig aan. Ook af en toe pauze nemen.:)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.