30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:

Bijdrager
    OMT

lijst Mac OS X versies en RAM gebruik

2 jaar geleden heb ik mijn MacBook Pro 9.2 gekocht

Na ruim een jaar is de computer een stuk langzamer geworden na het updaten van het besturingssysteem.

Nou heb ik de indruk dat de nieuwere versies meer RAM geheugen gebruiken

en daarmee meer geheugendruk veroorzaken en de MacBook daarmee flink trager maken.

Om bevestiging bij dit inzicht te krijgen ben ik op zoek naar een versie-historie lijst (inmiddels al Max OS X 14.2 met hier telkens bij vermeld het RAM geheugen die de versie in gebruik neemt.

In de activiteiten weergave wordt Mac OS X niet als zodanig benoemd en is daar dus helaas geen RAM informatie in te vinden.

Wie kan mij helpen.

De geheugendruk is overigens gewoon groen in de activiteiten weergave maar de Macbook is daarentegen wel trager als voorheen

Bijdrager
    computer space

Heb je er nog een met 5400 toeren HD, dan is dat de boosdoener. Omwisselen voor SSD. En anders probeer nog eens je meegeleverd OS, ik heb het idee dat op een enkel programma na el capitan en later allemaal nog bruikbaar zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

MacBookPro9,2 Mid 2012

Wat zegt EtreCheck?

https://etrecheck.com

Bijdrager
    Nikita

Nou zou het interessant zijn om de precieze specificaties van je Mac te weten (CPU, RAM, wel of geen SSD zoals computer space aangeeft)

Bedenk je ook dat OS X van oudsher altijd al een hoop geheugen ‘in gebruik’ heeft vanwege het cachen van geopende programma’s (om snel weer erbij te kunnen nadat je zo’n programma hebt gesloten). Dit is vanuit het idee dat ongebruikt geheugen, nutteloos geheugen is.

Ter vergelijk; ik heb eveneens een 2012 model, maar dan de 15″ versie met 2,6 GHz i7 en 8 GB geheugen en een SSD. Dit draait allemaal nog hartstikke goed, ook met Mojave.

Bij mij is ongeveer de helft standaard in gebruik:

<p class=”cite”>computer space op 27 december 2018 om 07:01</p>
    En anders probeer nog eens je meegeleverd OS, ik heb het idee dat op een enkel programma na el capitan en later allemaal nog bruikbaar zijn.

De 2012 modellen zijn geleverd met Lion, daar draait vrijwel niks lekker meer op ­čĄô

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.9-13-mid-2012-unibody-usb3-specs.html

Deze Mac draait nog het laatste systeem, maar je moet inderdaad wel een SSD in monteren.

https://www.bol.com/nl/p/samsung-860-evo-500gb-2-5-inch-ssd/9200000087796736/?suggestionType=typedsearch&bltgh=gOD5-tEp3XU1q7KYj5hBUQ.1.2.ProductTitle  89 EUR is geen geld meer. Ik betaalde vorig jaar nog bijna het dubbele.

Voor snel opstarten is HFS+ wel beter dan APFS in High Sierra. Helaas vereist Mojave APFS. Dus zal het opstarten wellicht iets trager zijn, maar eens het bureaublad verschijnt zal alles supersnel zijn. Je zult het je niet beklagen.

Installeren is eenvoudig (zie link hieronder). Je kunt het gerust zelf doen.

https://eshop.macsales.com/installvideos/macbookpro_13_unibody_mid12_hd/

8 GB RAM is genoeg voor gewoon niet-professioneel gebruik. De geïntegreerde video is wel niet van de snelste en heeft ook weinig VRAM. Niettemin zal een SSD upgrade een wereld van verschil maken. Ik zou niet twijfelen en spreek uit ervaring.

Bijdrager
    GoeieDag

OMT op 27 december 2018 om 00:11
    In de activiteiten weergave wordt Mac OS X niet als zodanig benoemd en is daar dus helaas geen RAM informatie in te vinden.

Hoezo niet? Zeker wel!

Beter te snelle en verkeerde conclusies achterwege laten, en proberen je probleem opgelost te krijgen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt zeer waarschijnlijk geen RAM tekort voor wat het OS betreft. Als je er zelf niets bijgeplaatst had hebben we het over 4GB RAM terwijl alle nieuwere versies van het OS (dus ook Mojave) minimaal 2 GB vragen. Natuurlijk is 4GB dan aan de krappe kant maar als je geen ‘zware’ programma’s gebruikt met veel bestanden dan moet het kunnen. Nu zeg je zelf al dat de geheugendruk ‘groen’ is, dus dit lijkt geen RAM kwestie.

Het zal inderdaad eerder met de HDD te maken kunnen hebben. Die is misschien nog wel goed maar de SMART status is vermoedelijk niet meer 100% gezien de leeftijd. (Kun je controleren met SMART utility) Een SSD er in is dan de oplossing.

Bijdrager
    Nikita

Klopt, hier is een screenshot van het geheugengebruik van m’n MacBook Air met 4 GB geheugen:

Bijdrager
    OMT

Over mijn Activiteiten weergave (OMT)

Over mijn activiteitenweergave (OMT)

Bijdrager
    OMT

De HD-schijf is de volgende

SATA 5400 RPM  5V 1A

Bijdrager
    TheBigZ

En je hebt verder geen overbodige rotzooi geinstalleerd?

https://etrecheck.com

Bijdrager
    OMT

Mac Hammer Fan,

Even een controle vraag is de door jouw genoemde SSD schijf geschikt voor de MacbookPro. Ik vind daar namelijk geen informaties over op de website van BOL.com

Bijdrager
    Nikita

Je geheugengebruik is volkomen normaal met ┬▒ 2 GB in gebruik.

De HDD is echter een gigantische bottleneck. Vervang ‘m door een SSD zoals computer space bovenaan aanraadt en je zal een enorme snelheidswinst zien. De latere macOS versies zijn geoptimaliseerd voor een SSD, dus daar kan wellicht wat traagheid vandaan komen, maar verder is het gewoon de HDD zelf.

Elke 2,5 inch SATA SSD is geschikt voor in je MacBook Pro. De Samsung 860 is een heel goede.

Bijdrager
    OMT

Ik weet niet of ik overbodige programma s heb geinstalleerd

\

Misschien kunnen CCcleaner, Cleanmymac3 of cleanmymacX, Malwarebites, Drcleaner, Gemeni 2 die ik heb gebruikt om op te schonen eraf. Of de in mijn beleving verouderde VLC. Zeg het maar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is de Mac over het algemeen traag of zie je ook vaak de strandbal? Controleer in dat geval het CPU verbruik van alle processen in het programma activiteitenweergave. En een HDD die op zijn einde loopt heeft vrij veel ‘bad sectors’ (kun je zien met het eerder genoemde “SMART utility”) want de kop moet dan vaker bewegen wat voor vertraging zorgt.

Bijdrager
    TheBigZ

OMT op 27 december 2018 om 22:27

Ik weet niet of ik overbodige programma s heb geinstalleerd.

Misschien kunnen CCcleaner, Cleanmymac3 of cleanmymacX, Malwarebites, Drcleaner, Gemeni 2 die ik heb gebruikt om op te schonen eraf. Zeg het maar.

Zou ik inderdaad eens mee beginnen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik meen dat in een ander topic DrCleaner ook ter sprake kwam in combinatie met een trage Mac. Na verwijdering was dit een verbetering. Al dit soort ‘tools’ zijn niet nodig en doen bij verkeerd gebruik meer kwaad dan goed.

Malwarebites zou je zo nu en dan kunnen gebruiken als er verdachte dingen gebeuren zoals een gehackte browser.

Bijdrager
    OMT

De SSD schijf ga ik kopen en nog het een en ander verwijderen

De resultaten van etrecheck. Het vervangen van HD=>SSD en extra RAM lijkt me helder

de overige details vergen nadere studie

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op mijn 21,5″ iMac (model mid 2017) duurde het EtreCheck report ook zo’n 5 a 6 minuten en dat gaf een performance van “below average”. Inmiddels werk ik vanaf een externe Samsung T5 SSD via de Thunderbolt port (mijn iMac kan immers niet zomaar open gemaakt worden) en nu duurde de test nog geen 2 minuten en was de performance “excellent”.

Een andere benchmark liet zien dat afhankelijk van de lees en schrijf opdrachten de SSD 2,5 tot 4 maal sneller was dan de 5400 rpm HDD.

Bijdrager
    OMT

CCcleaner, Cleanmymac3, Dr cleaner en  Gemeni 2 heb ik inmiddels verwijderd.

Bijdrager
    OMT

Dit lijkt me het meest interessante uit de “low performance”:

Bijdrager
    TheBigZ

OMT op 27 december 2018 om 22:17
    Even een controle vraag is de door jouw genoemde SSD schijf geschikt voor de MacbookPro.

Ja die is prima geschikt. Een (iets goedkoper) alternatief is de Crucial MX500.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126239;1131813/

Bijdrager
    OMT

De Smart-utility is meen ik alleen gratis voor oudere Mac OS X besturingssystemen

dus niet voor Mac OS X 10.14.2

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In hoeverre een programma ‘overbodig’ is hangt af van hoe vaak je het gebruikt natuurlijk en of er een beter alternatief is. Maar al die programma’s die je Mac ‘opschonen’ zijn per definitie overbodig omdat het OS zelf al genoeg doet op dit punt.

Zo zie ik b.v. twee versies staan (beiden vrij oude) van MS Office. Als je dat b.v. sporadisch gebruikt kun je daarvoor net zo goed Pages e.d. voor gebruiken. Als je werkt met een echt oude versie van VLC (van ruim v├│├│r 2.2 b.v.) dan wordt het tijd voor de laatste versie want de verschillen zijn dan aanzienlijk.

Bijdrager
    Nikita

Een kleine kanttekening: als je telkens bent ge├╝pgraded van versie naar versie, is het handig om na het plaatsen van de SSD een schone installatie van Mojave uit te voeren vanaf een installatie USB-stick.

Op internet kom je diverse handleidingen tegen hoe dit te doen.

En het makkelijkste gaat het via dit kleine programmaatje (die feitelijk gewoon de terminal-commando’s uitvoert op de achtergrond). Dan is het gewoon 3 klikken en klaar.

Bijdrager
    MrBelloNLD

je kunt toch wel het geheugen gebruik van finder zien binnen activiteitenweergave?

als je toch schoon wilt gaan installeren, dan kun je ook terug naar mac OS 10.12, want hoe hoger het mac OS des te zwaarder de belasting voor inmiddels toch wat oudere hardware. wat zijn de beweeg-redenen geweest om steeds het hoogst mogelijke besturingssysteem te laten draaien? (niet omdat het moet, maar omdat het kan waarschijnlijk.. dat kost je dus wel wat performance want ook apple wil blijven verkopen…)

uiteraard is ssd icm 8 gb ram nog wel een goede investering, kun je er beter wel bij nemen, vermits dit past in je budget… dan kun je er nog weer paar jaartjes tegen, hooguit dat je SATA kabel er een keertje uit klappert, maar die is vrij eenvoudig te vervangen. verder over het algemeen stabiele macjes.

verder ter info, dat dergelijke macbooks maximaal 350,- op lijken te brengen (marktplaats)

suc6, grt

Bijdrager
    Nikita

Het geheugengebruik van macOS 10.12, 10.13 en 10.14 is bij mij nagenoeg gelijk (allemaal zo’n 3 tot 3,5 GB alles bij elkaar), dus wat dat betreft…

Wellicht dat nog oudere versies inderdaad minder geheugen gebruiken, maar die zijn dan ook weer zodanig verouderd dat je ze niet echt lekker meer kan gebruiken (denk aan Mavericks).

Mijn eigen ervaring is dat zelfs op mijn 2011 MacBook Air (die officieel niet eens wordt ondersteund!) prima werkt met Mojave. En een 2012 MacBook Pro heeft in ieder geval een betere CPU. Het grootste verschil is het wel of niet hebben van een SSD, dus zodra je die vervangt, krijg je een enorme snelheidswinst. Het RAM geheugen is leuk, maar geen absolute noodzaak.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt, want Apple waakt er heus wel voor dat er geen “Vista achtige” toestanden ontstaan.

Wellicht dat nog oudere versies inderdaad minder geheugen gebruiken

Nee verhoudingsgewijs juist niet. De echt oudere versies hadden ook nog code voor emulatie van OS-9. Die hadden nog de oude PowerPC code naast de Intel code. Het heeft eigenlijk vrij lang geduurd voordat die oude code helemaal verdwenen was en een Mac 100% ‘native’ draaide.

Bijdrager
    Nikita

Ik haalde dan ook Mavericks aan, die heeft geen OS9 of PPC code meer. Maar ik moet wel zeggen dat ik de wat recentere versies soepeler vind draaien dan, zeg, Mavericks.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werkte op mijn vorige 27″ iMac met 8GB op het einde (na 7 jaar) met Mavericks en dat ging best wel snel.

Maar omdat ik nu een 21,5″ iMac heb (16GB) met High Sierra en een Fusion drive (volledig SSD of een 27″ was mij echt te duur) zat ik dus met die 5400 rpm HDD. Dat merk je echt, de nieuwe was met openen van programma’s en bestanden e.d. trager dan de oude iMac en dat bevalt natuurlijk niet als je na 7 jaar een nieuw model koopt. Dus start ik nu op van een externe SSD de Samsung 1TB T5. Een wereld van verschil Apple!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.