17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Olli

lijnen in een verloop

Er was een manier om in photoshop de lijnen uit een verloop te halen door het verloop licht te diffuseren. Kan iemand me vertellen welke filter dat was?

Of als er een andere manier is ben ik daar natuurlijk ook heel benieuwt naar.

Bijdrager
    JeeVee

Filter/Vervagen/Gaussiaans Vervagen

De lijnen in je verloop zijn overigens niet in drukwerk zichtbaar.
    Het viel me trouwens op dat de lijnen op mijn Cinema Display eerder verschijnen dan op mijn oude CRT.

Groet Jan

Bijdrager
    Fabio

een ruis erover is ook altijd wel fijn:-)

Bijdrager
    Olli

JeeVee: De lijnen zijn in druk zeker wel zichbaar.

Phobia: Hoeveel procent ruis gooi jij er dan meestal overheen?

Bijdrager
    Fabio

dat is een beetje afhankelijk van het verloop, de grootte van je beeld en de resolutie…

ervan uitgaande dat het drukproces het beeld nog een tikje vervaagt t.o.v. de 100%-weergave op je scherm, zorg ik er meestal voor dat de ruis op het scherm net zichtbaar is.

maar goed, het is en blijft (voor mijn tenminste :mrgreen: ) een beetje natte-vinger-werk.

meestal kun je door in de weergave op je scherm te wisselen van 100% naar 50% wel een indruk krijgen van wat er met de banding gebeurt; er zal een punt komen waar de banding acceptabel te noemen is zonder dat de ruis te zichtbaar wordt (al vind ik persoonlijk een ruis altijd wel een mooi resultaat geven, het wordt wat minder glad en gelikt:-) ).

Bijdrager
    computer space

Een verloop in Photoshop heeft geen lijnen, daar zit al automatisch een diffusiepatroon in (soort lichte ruis), bij een verloop die is binnengehaald uit illustrator/freehand etc. zie je echter wel vaak banding. Als het echt een groot vlak is, maak ik meestal in freehand een egaal vlak, en selecteer deze vervolgens in Photoshop om er aldaar een gradient overheen te gooien. Dat is het mooist. Filters willen je contouren nog al eens mee vervagen.

Bijdrager
    Fabio

sorry martiniman… maar wat je zegt is helaas niet waar. als je kleuren laat verlopen over een te korte afstand (of een te groot contrast) kan er wel degelijk een banding ontstaan.

dit kan ook doordat je een foto hebt bewerkt dmv curves oid, er ontstaan dan omslagpunten waar het verloop net niet meer goed weer te geven is, een ruis biedt dan vaak uitkomst.

als je een gelaagd bestand hebt hoef je niet bang te zijn voor losse elementen die ook gefilterd zullen worden, een goed masker kan ook helpen:-)

Bijdrager
    computer space

Ik heb het over een verloop die in photoshop is gemaakt met het gradient gereedschap. Niet over eventuele verlopen in foto’s. Die zelfgemaakte gradients hebben NOOIT banding, niet bij grote contrasten, niet bij kleine, niet bij lange afstanden en niet bij korte.

Bijdrager
    Fabio

ik weet waar je het over hebt. je hebt er wellicht minder last van als je in 16 bit werkt misschien, maar ik zie (helaas!) toch echt nog steeds een banding effect in mijn verlopen:|
    tenminste, zoveel dat ik het nooit zo zou laten drukken!

Bijdrager
    computer space

Ik werk gewoon in 8-bit. Ik maak wel eens een vector-art posters, net als de afbeeldingen op onderstaande site. Daar zitten verlopen in die in 300 dpi over 70 cm misschien maar 15 trappen van een 8-bit grijsschaal doorlopen. Wanneer ik dit vanuit Freehand/Illustrator zou afdrukken ziet het er niet uit. Ik maak deze gradients dus in het 9000×6000 pixel bestand in photoshop en dat ziet er belicht op fotopapier perfect uit. Heb je niet toevallig de checkbox dithering bij de opties van het gradient gereedschap in de werkbalk bovenin uit staan? Zo klinkt het bijna.

Bijdrager
    Fabio

die dithering staat aan bij mij, net alles even nagelopen voor de zekerheid.

maar als ik een – voor het gemak grijswaarden – bestand van 500 x 500 pixels maak en een verloop van de linker bovenhoek naar de rechter onderhoek trek krijg ik helaas een resultaat wat ik niet mooi kan noemen, een monochromatische ruis van 2% lost dan voldoende op…

kun je eens een voorbeeld opsommen (kleurwaardes, formaten etc) zodat ik het een skan repliceren hier?:-)

off-topic: en even over het printen vanuit illustrator, pas je al je documentinstellingen aan naar hoge resolutie (transparantie-afvlakker, verlopen en netten etc.)? durf niet te zeggen of dit direct invloed zou hebben hoor, maar wellicht dat het wel helpt?

Bijdrager
    computer space

Snap er niks van. Heb je toevallig je scherm op duizenden i.p.v. miljoenen kleuren staan? Hier is dat 500×500 grijsverloop perfect. Niks geks aan te zien.
    Ik heb bijvoorbeeld een verloop van RGB 211,235,232 naar RGB 0,145,196 in 300dpi over 45cm en daar is geen streep in te zien.

Bijdrager
    Olli

Ik heb net een grayscale afbeelding van 170×240 mm op 300 dpi met een overloop van 30% zwart naar wit, naar de drukker gestuurd, maar kreeg van de drukker toch te horen dat er nog banding in zit. Ik ga het nu sturen met ruis. Ik laat nog weten wat de drukker er van zegt.

Het verloop wat ik net gestuurd had was overgins met de dither funtie aan gemaakt.

Bijdrager
    Fabio

nu snap ik er ook niets meer van. als ik jouw waardes gebruik: niets aan de hand, ziet er keurig uit (scherm staat inderdaad op miljoenen kleuren).

zwart/wit-verlopen in datzelfde document grotendeels dik in orde. ga ik echter een vierkant selecteren in datzelfde document en daar een verloop in maak van zwart naar wit krijg ik toch echt weer banden te zien :?

kan hier helaas niets uploaden anders had ik je graag wat screenshots laten zien… pfff, lekker vaag;-)

Bijdrager
    computer space

Is je waarde voor zwart en wit soms in CMYK gedefinieerd, en maak je hier een verloop mee in een RGB afbeelding?

Bijdrager
    Olli

Ik kreeg net bericht van onze drukker, dat het bestand met een lichte ruis geen baning heeft en dus goed is.

Weer bedankt voor al jullie bemoeienis :D

Bijdrager
    was frans
    ”Martiniman”

Een verloop in Photoshop heeft geen lijnen, daar zit al automatisch een diffusiepatroon in (soort lichte ruis)

Als je je verloop maar groot genoeg maakt krijg je vanzelf banding, ook in photoshop.
    Ruis toevoegen is dan de juiste oplossing.

Als het om drukwerk gaat is het ook vaak mooi om alleen de ruis toe te passen in de kanalen die het meest gebruikt worden. Dus heb je een donkerblauwe achtergrond, voornamelijk opgebouwd uit cyaan en magenta dan is het het mooiste om alleen de cyaan en de magenta kanaal te voorzien van ruis. Nadeel van ruisfilter is namelijk dat je lege kanalen vervuilt worden, dus is je zwarte kanaal bijvoorbeeld leeg op de plek waar je verloop zit dan krijg je met het ruisfilter uiteindelijk wel pixels erin.

Er bestond voor systeem negen een photoshop ruis filter van een derde partij die dat niet deed en hele mooie ruis kon toevoegen, helaas nooit meer gevonden voor os x.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.