24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Spleet

Lijnen/ Ballen vormen een vage afbeelding

wet iemand hier hoe je dit soort afbeeldingen maakt?

Moderator
    Mac Daddy

De eerste is volgens mij gewoon een foto van een metalen rooster.
    De tweede is een kwestie van lijnen trekken.:wink:
    Maar er zullen vast wel snelle truukjes voor zijn.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ja is niet zo moeilijk..:)

Ik heb ze zelf ook gemaakt.

Je pakt twee lagen:

laag 1 iets kleiner raster met kleine balletjes (iets kleiner is een aantal pixels kleiner dan laag twee hieronder..)
    laag 2 raster met balletjes

Hoe grover de verschillen tussen de eerste twee lagen, des te minder afstand er nodig is voor het gewenste effect..

Knip uit de bovenste laag je selectie van een vorm en je hebt een resultaat. Spelen met formaten en instellingen is wel nodig en per uitvoering pakt het anders uit. Dit werkt het beste met duidelijke en strakke vormen of letters..

Bijdrager
    Spleet

als je van een afstand kijkt zie je een tekst staan en bij de andere een hoofd…..
    :evil:

Bijdrager
    prullenbak

Een (of twee?) cd(s) van soulwax hadden dit effect ook.

Ik snapte ook niet heo je dat moest maken (ik snapte wel dat t kwam door t effect van kleinere en grotere balletjes). Maar de uitleg van maddox is wel logisch idd.

Eens een keer proberen, geeft n leuk effect als t geod gebruikt wordt.

Bijdrager
    Spleet

de bovenste afbeelding is de cd van soulwax…

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Spleet”

als je van een afstand kijkt zie je een tekst staan en bij de andere een hoofd…..

En als je nog beter kijkt zie je een bericht van Dr. Maddox waar je welllicht op kan reageren..?

Bijdrager
    Spleet
    ”Dr.
    ”Spleet”

En als je nog beter kijkt zie je een bericht van Dr. Maddox waar je welllicht op kan reageren..?

Ja hebt gelijk….niet goed gelezen………heb je dit toen in Illustrator gedaan of in Photoshop??

Bijdrager
    Dr. Maddox

Photoshop, maar dan wel op een behoorlijke resolutie! Met een raster plugin en je pathfinder kom je vast ook een heel eind in illustrator. Maar ik heb het dus in Photoshop gemaakt..

Bijdrager
    mooirood

In illustrator is het idd ook eenvoudig te maken in 3 lagen:

– Onderste laag een vlak van 90% zwart
    – Middelste laag de tekst of vorm die tevoorschijn moet komen in 100% zwart (zoals de Dr. al zei, strakke vormen werken het beste)
    – Bovenste laag het raster met de balletjes (stap en herhaal of :apple: D om snel een raster te maken)

Leuk effect!

Bijdrager
    Spleet
    ”Dr.

Photoshop, maar dan wel op een behoorlijke resolutie! Met een raster plugin en je pathfinder kom je vast ook een heel eind in illustrator. Maar ik heb het dus in Photoshop gemaakt..

Ik heb het nu in Illustrator gedaan, en het ziet er prima uit…..bedankt.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Welcome:)

Bijdrager
    Spleet

Moderator
    Mac Daddy

Ja cool, maar hij is mij iets te subtiel. Ik kan zien dat er rechtsonder tekst staat, maar wat weer ik niet. Iets meer verschil zou niet zo veel kwaad kunnen denk ik.

EDIT: Met samengeknepen ogen en van een afstand kan ik het lezen, maar de voorbeeld die je hebt gegeven, moet je minde moeite voor doen.

Bijdrager
    Spleet

Ik heb op plaats waar de tekst staat de lijn om de cirkels wat dikker gemaakt dan de rest, als ik de omlijning nog wat dikker maak dan moet het beter leesbaar zijn….(er staat trouwens dolly)

Misschien ligt de leesbaarheid ook aan je scherm-resolutie?

Bijdrager
    Pokerface

Interessant topic. Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar. Ik ben erg benieuwd naar je Illustrator bestand. Zou je die eens online kunnen zetten?

Bijdrager
    Rub3n

tjonge tjonge, wat is het nut ervan? Ik ga echt niet constant met samengeknepen ogen naar een website lopen kijken…

Moderator
    Mac Daddy

Dit is ook niet echt bedoelt om online te gebruiken, maar meer voor drukwerk. Op een beeldscherm is het namelijk nogal erg onrustig en hoofdpijn verwekkend.

En wat is het nut ervan? Een optisch truukje. Iets wat je als ontwerpen toch moet aanspreken. Ik vind dit soort dingen wel erg vet.

Bijdrager
    MouseMighty

Rub3n, dat is nou precies waarom jij nog moet zoeken naar een opleiding tot vormgever. Meer uitleg? Vraag die maar aan je beroepskeuzetest adviseur. Er is al eerder in dit topic gemeld dat de allereerste afbeelding van een cd is. Dus hoeze met samengeknepen ogen naar website staren?? Er is echt meer dan web alleen om “vorm te geven” en als je dat nog niet (wil) snappen…dan voorspel ik je een zeer korte carriĆ©re.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Rub3n”

tjonge tjonge, wat is het nut ervan? Ik ga echt niet constant met samengeknepen ogen naar een website lopen kijken…

Het is een optische illusie die je gemakkelijk kan toepassen op verschillende vormen en logo’s…

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb een voorbeeld gemaakt. Dit is hoe het er uit zou moeten zien op een monitor. Wanneer je het op een afstand bekijkt, door je oogharen, iets scheel kijkt of je browser scherm versleept, is het effect dus groter. (voor wie het nog niet in de gaten heeft;)

*edit: Ik merk net dat op het form de beelden kleiner worden gemaakt. Hier kan je hem dus bekijken op 100%.
    http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23387

Bijdrager
    Spleet

ziet er goed uit!!

die afbeelding die ik van de Black Lips had geplaatst zit volgens mij wat anders in elkaar,
    is het daar niet zo dat op de plekken waar een afbeelding moet komen een klein percentage zwart tussen de lijnen staat?

Bijdrager
    remisc

dat simpel
    onderste laag is een zwart wit afbeelding op een procent of 10 of minder
    met in een laagje erboven de zwarte lijnen. je oog gaat dan vanzelf met de illusie ‘spelen’

Bijdrager
    mooirood

Dit dus::P

”mooirood”

In illustrator is het idd ook eenvoudig te maken in 3 lagen:

– Onderste laag een vlak van 90% zwart
    – Middelste laag de tekst of vorm die tevoorschijn moet komen in 100% zwart (zoals de Dr. al zei, strakke vormen werken het beste)
    – Bovenste laag het raster met de balletjes (stap en herhaal of :apple: D om snel een raster te maken)

Leuk effect!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.