13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

Lightroom sneeuw

Wat is de beste preset voor LR om sneeuw weer op sneeuw te laten lijken. Ben zelf al bezig geweest maar misschien heeft iemand de juiste instelling voor me

Bijdrager
    KarelWillem

Zolang we niet weten hoe jouw sneeuw er nu uitziet, is daar geen zinnig woord op te zeggen.

Moderator
    Mac Daddy

Inderdaad. De vraag is ook wat je bedoelt met sneeuw op sneeuw laten lijken.

Als de sneeuw niet wit is, is het waarschijnlijk je witbalans en zal je die moeten wijzigen. Als het te grijs is, zou de foto onderbelicht kunnen zijn en moet je dus je exposure omhoog halen. Zie je niet genoeg details, dan is het vermoedelijk een kwestie van highlights en shadows en contrast.

Kan je de foto hier eens uploaden, zoals hij er nu uitziet en wat je wilt. Dan komen we er vast wel uit.

Bijdrager
    Marcel

Moderator
    Mac Daddy

Dat is de foto ja. En als ik dat zo bekijk, ziet het er heel erg als sneeuw uit. Wat wil je bereiken met de foto?

Moderator
    Night

Soms is sneeuw ook geel;-) (en hoef je daarna niet meer naar het toilet)

Maar zover als ik weet is witte sneeuw in de schaduw altijd blauwig (reflectie van de lucht?)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Maar zover als ik weet is witte sneeuw in de schaduw altijd blauwig (reflectie van de lucht?)

deze foto is nogal blauwig idd. Verschuif de kleurbalans wat meer naar het geel, maak de bomen wat groener en het ziet er al heel anders uit.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb vaak sneeuw gezien maar dit lijkt meer op blauw van de kou

Moderator
    Mac Daddy

Het is wellicht wat te blauw, maar de sneeuw in de sneeuw oogt wit. Het is inderdaad een kwestie van de witbalans wat aanpassen in dit geval. Als het de sneeuw in de schaduw te blauw is, zal je de witbalans wat warmer/geler moeten maken.

En inderdaad zijn die bomen nu erg grauw nog.

Bijdrager
    Marcel

Blijft een lastige foto en ik heb er meer zo. Witbalans aangepast. Wordt er niet mooie van maar blauw is eruit

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Marcel.

Moderator
    Mac Daddy

Dat is ook weer veel te ver naar de andere kant op. Is het een raw foto of jpeg? Zou je hem eens naar mij toe kunnen sturen, dan kan ik eens kijken hoe ik het zou doen. Mocht je dat niet willen. Blijf in gedachten houden dan sneeuw in de schaduw wel blauw is, omdat het het blauw van de lucht weerspiegelt.

Bijdrager
    Le Big Mac

De sneeuw is het probleem niet, je camera ook niet. Het probleem wordt in je hoofd veroorzaakt: jouw hersens zijn geprogrammeerd om sneeuw als wit te zien. Toen jij de foto maakte had de sneeuw echt die blauwige tint, het bewijs zie je in het zonnige deel, daar is de sneeuw wel mooi wit. Maar je hersenen hebben ter plekke de blauwe sneeuw gecorrigeerd naar wit. In de schaduw is alles blauwig – niet alleen sneeuw.

Vroegah met analoge fotografie bij TL-licht merkte je dan dat je dia’s een vieze groen waas hadden, en bij gloeilamplicht een geel-oranje tint.  Onze hersenenen hadden die foute kleuren er ook uitgefilterd, maar de camera liet het keihard zien. Met je digitale camera kan je dat uittesten door ‘m op daglicht te zetten ipv auto-witbalans. Zegt iets over ‘objectief’ waarnemen;)

Als ik jou was zou ik de foto gewoon zo laten.

Moderator
    Night

Je hoeft echt maar ietsje te schuiven. Het blijft blauwig, maar dat is nu eenmaal de realiteit.

En evt. een beetje spelen met het licht/donker

Maar je ziet dat er al gauw een roodzweem rechtsonder ontstaat.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.