8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    casakleinhuis

Lightroom of Aperture?

Ik heb Lightroom 3 gekocht, maar begin nu toch te twijfelen of ik niet beter Aperture aan kan schaffen. Rondsnuffelend op Internet kom ik redelijk wat mensen tegen die zeggen dat Aperture een stuk overzichtelijker is qua bv foto-archivering. Ik ben iemand die errrg houdt van overzichtelijkheid. Wat werkt prettiger en vooral overzichtelijker? Lightroom of Aperture?

Bijdrager
    Afroman

Ze hebben beiden voor en nadelen.

Voordelen van Aperture:
    -Meer manieren van weergave van de foto’s
    -Geotags
    -geïntegreerd in OSX.

Voordelen van Lightroom
    -Veel sneller qua processing
    -Werkt op Windows en Mac.

Bijdrager
    jobz

Waarom ben je aan het twijfelen? Wat mis je in Lightroom? Waar wil je de software voor gebruiken?

Beide kunnen ze van alles. Gebruik zelf Aperture en ben er erg tevreden mee, maar zie ook hele mooie slimme snelle workflows in Lightroom. Ik vond zelf Aperture ook gunstig qua prijs (iets van 60 euro) in de App Store.

En bedenk : it’s only software. Het gaat om de foto’s en producten die jij maakt.

Bijdrager
    Afroman

Workflow is ook onwijs belangrijk anders hoor.

Bijdrager
    casakleinhuis

Even voor de duidelijkheid: ik gebruik Lightroom al op m’n werk, maar wil het ook op een Macbook Pro zetten (die ik eind van de maand koop). Daarom dus alvast Lightroom gekocht. Maar Aperture lijkt mij iets overzichtelijker: duidelijker ingedeeld en vooral de manier van opslaan is volgens mij (correct me if i’m wrong) veel helderder en rechtstreeks in de bibliotheek waarin je op dat moment zit te werken? En de prijs is ook nog wel een ding natuurlijk. Ik ben erg nieuw op dit gebied: kun je een in Aperture bewerkt bestand niet openen in Lightroom?

Bijdrager
    iep

Aperture vs Lightroom is een lastige discussie omdat het allemaal gelijk op gaat. Uiteindelijk zanden de discussies uit op persoonlijke punten. Het wordt dus een kwestie van zelf beide applicaties uitproberen. Van beiden heb je dan ook een trail versie, die van Aperture vindt je hier onderaan.

Persoonlijk vind ik Aperture fijner omdat de interface beter in elkaar steekt: het is overzichtelijker en dingen zijn goed zichtbaar en goed te onderscheiden. Dat had ik in Lightroom niet. Daarnaast zet Aperture alles in haar eigen library maar heb je ook de keuze om het in een map te houden (referenced files). Lightroom doet vooral dat laatste. Aperture vind ik ook sneller draaien wat betreft het opstarten, importeren, toepassen van bepaalde adjustments, etc. Wat betreft de prijs heb je ook een gigantisch verschil, Aperture is maar 63 euro terwijl Lightroom nog altijd richting de 200 euro gaat.

Bestanden in Aperture (bewerkt en onbewerkt) kun je prima in andere applicaties openen om te bewerken. Daar heb je die externe applicaties voor. Lightroom doet hetzelfde. Welke applicatie dat is maakt niet uit.

Bijdrager
    smalle50

Download de gratis proefversie van Aperture via Apple site en dan kan je zelf vergelijken.:-)

Bijdrager
    jobz

Denk ook aan de efficiency van 1 systeem gebruiken. Straks weet jij alles van Lightroom. En anders 70% van Lightroom en 70% van Aperture.:lol:

Ik denk voor 63 euro voor Aperture 3 kan je ook niet echt een buil vallen in my opinion.

Mooie van Aperture vind ik (is eerder genoemd)de integratie met OSX. Ook bijvoorbeeld iCloud en synchronisatie met je iPhone via iTunes werken uitstekend.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.