17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Groentenboer

Lightning naar RCA (Tulp)

Op dit moment gebruik ik om muziek van mijn iPhone 4S in mijn auto af te spelen dit kabeltje:

De RCA stekkers gaan in de aansluiting in mijn dashboardkastje voor de muziek. Het mooie is dat de iPhone dan ook meteen oplaadt d.m.v. de usb kabel die in een autolader gaat.

Nu wil ik in plaats van de iPhone een iPod Touch 6 gaan gebruiken. Ik zoek nu dan ook een soortgelijke kabel maar dan met een lightning aansluiting in plaats van de 32 pin aansluiting. Eventueel maag het usb gedeelte ontbreken. Als ik een lightning naar RCA kabel kan vinden, ben ik al tevreden.

Ik heb uiteraard al gezocht maar ik vind een dergelijke kabel niet. Bestaan deze niet?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    TheBigZ

Nee. Lightning is alleen digitaal, niet meer analoog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector)

Bijdrager
    Groentenboer

Maar de lightning naar 3.5mm audio jack is toch ook analoog?

Bijdrager
    madcat

je kan gewoon de lighting naar jack kopen en dan zo’n soort kabeltje daar weer aanvast knopen

https://www.kabeltje.com/audiokabel-3-5-mm-stereo-jack-male-2-x-rca-male-0-5-meter

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik heb al veel goedkope getest. De beste is de Fiio i1 van 50 euro. En als je tegelijk stroom wil moet je er dus een nemen waar dat ook opzit en in jouw geval nog een mini-jack > stereo tulp kabeltje

Bijdrager
    McPim

TheBigZ heeft gelijk, en groentenboer en madcat ook 😉. De DAC zit in de Apple adaper.

(..en aartjan post weer eens zo’n zielige aliexpress sponsor link 🙄).

Bijdrager
    TheBigZ

McPim op 2 mei 2019 om 21:25

De DAC zit in de Apple adapter.

Bedankt voor deze informatieve link.

Bijdrager
    KarelWillem

Van de Apple adapter naar RCA.

Dus de Appel adapter kopen en daarnaast een 3.5mm > RCA (tulp) adapter.

Die laatste kun je online op elke digitale straathoek kopen.

Bijdrager
    Groentenboer

Iedereen bedankt!

Is er ook iemand met ervaring met Apple adapter – mini jack – RCA?

Is het dan zo dat dit een constant volume heeft dat niet gewijzigd kan worden door het volume op de iPod te wijzigen? Dat is namelijk wat ik wil.

Bijdrager
    McPim

Nee dat is helaas niet zo, het is gewoon de hoofdtelefoonuitgang dus met volumeregeling. Maar je kunt ‘m toch op max zetten en verder regelen met je radio?

Bijdrager
    Groentenboer

<p class=”cite”>McPim op 3 mei 2019 om 18:18</p>
    Nee dat is helaas niet zo, het is gewoon de hoofdtelefoonuitgang dus met volumeregeling. Maar je kunt ‘m toch op max zetten en verder regelen met je radio?

Dan kan ik dus net zo goed de mini jack meteen in de iPod steken?

Bijdrager
    McPim

Oohw, wacht.. Ik ben op het verkeerde been gezet en ging er een soort van automatisch vanuit dat we het over een iOS device zonder mini jack aansluiting hadden (iPhone 7 en later) 😴. My bad, die iPod touch heeft nog steeds een ‘normale’ headset uitgang. In dit geval weet ik dan niet zeker hoe de lightning uitgang zich gedraagt, wel of geen volume regeling? Maar inderdaad: waarom niet gewoon die mini-jack gebruiken en je volume regelen met je radio…

Bijdrager
    Groentenboer

Bij de 4S geeft de 32 pins uitgang beter geluid. De minijack heeft meer ruis bij hoger volume. Ik neem aan dat dit bij de iPod ook is. Ik denk dat ook omdat st het docking station ook gebruik maakt van de muziek uit de lightning.

Bijdrager
    McPim

Als je nog even naar mijn eerste link kijkt dan staat daar een vergelijkende test van de minijack output vergeleken met de Apple lightning->jack adapter. Conclusie: iets minder dynamisch bereik maar nog steeds beter dan een CD. Knappe auto heb je als jij die verschillen kunt horen tijden het rijden! met andere woorden: je kunt dat tientje voor die adapter besparen en net zo goed de jack-uitgang gebruiken.

Bijdrager
    Groentenboer

@mcpim: bedankt. Die tabel had ik nog niet goed bekeken.

Is het zo dat het signaal van de jack uitgang bepaald wordt door de volume instelling van de Ipod en het signaal van de lightning uitgang niet? Weet iemand dat?

Bijdrager
    McPim

Ik kan je het antwoord wel geven: ik heb het voor je uitgeprobeerd op een iPhone SE en de lightning-mini-jack adapter. Via mini-jack of lightning maakt geen enkel verschil, in beide gevallen is het volume regelbaar. Omdat volgens Apple de adapter ook geschikt is voor de iPod touch zal hij daar op dezelfde manier werken, het zou immers vreemd zijn als je een hoofdtelefoon op de iPod lightning connector aansluit en het volume niet kunt regelen..

Verder heb ik nog even getest op ruis op het hoogste volume: geen verschil tussen mini-jack en lightning connector, nul ruis (*). Ook dat is logisch gezien de >97 dB waardes uit de test. Als je al ruis hoort zit het in de opname of (in jouw geval) waarschijnlijk in het traject ná het iOS device.

(*) Luister bijvoorbeeld het nummer ‘Long Slow Goodbye’ van het album ‘Lullabies to Paralyze’ van Queens of the Stone Age. Vanaf 5:00 minuten eindigt het nummer, je hoort de ruis van de opname uitfaden en daarna is het volkomen stil terwijl het nummer doorloopt, ook op het allerhoogste volume. Na 20 seconden stilte begint een toegift.

Bijdrager
    Groentenboer

Nogmaals hartelijk dank. Ik waardeer het zeer.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.