29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    RobinZwama

Lichtsterke lensen :: Nikon D50

Hallo!

N.a.v. dit topic heb ik besloten een lichtsterke lens te kopen. In ieder geval als er een beetje een betaalbare goede op demarkt is.
    Heeft iemand ervaring of tips?

Deze kwam ik onlangs tegen: Sigma 28-105mm D – F2.8-4
    Is dit een beetje een goede?

Alvast ontzettend bedankt!

Bijdrager
    mvdenberg

Ik heb geen verstand van lenzen. Ik vind deze site wel leuk om te zien:
    http://www.dutchphotozone.com/
    Vanuit daar kun je naar de lenzendatabase:
    http://www.digitallyactive.com/lenses/

Misschien heb je er iets aan? :)

Bijdrager
    RobinZwama

Wow, dankje!
    http://www.digitallyactive.com/lenses/ is een erg fijne website, ik ga ‘m meteen raadplegen:)

Over de Sigma 28-105 f/2.8 lopen de meningen uiteen:
    http://www.digitallyactive.com/lenses/viewrates.asp?lensID=277

Bijdrager
    JJmac
    ”RobinZwama”

Hallo!

N.a.v. dit topic heb ik besloten een lichtsterke lens te kopen. In ieder geval als er een beetje een betaalbare goede op demarkt is.
    Heeft iemand ervaring of tips?

Deze kwam ik onlangs tegen: Sigma 28-105mm D – F2.8-4
    Is dit een beetje een goede?

Alvast ontzettend bedankt!

Als je concerten wil fotograferen dan is deze lens net niet sterk genoeg, in geval door het slechte licht opbrengst zal het bijna altijd de diafragma 4 kiezen.

Bijdrager
    RobinZwama

Oh:(

Heb je misschien een suggestie?:)

Bijdrager
    hansenonline

ik zou een lens nemen die over het hele bereik 2.8 heeft en als je dicht aan het podium staat heb je niet zo’n grote zoom nodig lijkt mij. 50mm is een mooie lens om mee te beginnen.

Moderator
    unSOUND

Bedenk wel dat je met een 2.8 lens ook maar een heel beperkte scherpte hebt… Een laag F getal is leuk, maar als je vervolgens foto’s hebt waar zijn neus scherp is maar zijn oren al niet meer heb je er nog weinig aan….

Bijdrager
    JJmac

Met zo weinig licht zal ik toch kiezen voor een 1.8, zowel voor een vaste of een zoom lens zal dit een kostbaar aangelegenheid worden, ik weet niet hoe ver jij hier in meegaat om een mooie lens te kiezen.

Bijdrager
    RobinZwama

Hmmm… Ik zal dit waarschijnlijk niet erg vaak doen, dus heel veel geld wil ik er niet aan uitgeven, 150 euro zou denk ik wel max zijn.

Misschien kan ik anders net zo goed doorgaan met m’n Nikkor 18-70 f/4.5?

Bijdrager
    mvdenberg

uhm… 150 euro is niets voor een lens. Ik denk niet dat je een lichtgevoelige lens zoekt: tweedehands zijn lenzen aardig prijsvast. Ik denk dat je beter door kunt sparen.

Bijdrager
    Joffry

Nikon AF-D50 1.4 € 299 1.8 € 135

Kijk naar het commentaar op eerdergenoemde database.

Je zult wel handmatig moeten focussen.

Bijdrager
    RobinZwama

Als ik dicht bij het podium sta, is een 50mm dan niet te weinig?

Het is wel ongeveer de bedoeling dat het ongeveer zulke foto’s worden:

Bijdrager
    RobinZwama

Adverteerder:

Gebruik zelf een D70s, met daarop meestal m’n nikkor AFS 18-70.

Waar je huidige lens van max. f/3.5 tot f/4.5 op 70 mm gaat, red je het met de Sigma van f/2.8 op 28 mm tot f/4 op 105 mm.

Ervaring met concert foto’s heb ik niet, maar bijgaande foto heb ik genomen met de Sigma op 28 mm / f2.8.

Bijdrager
    RobinZwama

Deze foto bijvoorbeeld:

Aperture: f/5.6
    Sluitertijd: 1/30
    ISO: 1600
    Focal length: 48mm

Bijdrager
    Gees

even off topic: Kan ik zulke foto’s ook maken met mijn digitale Sony camera- 7.2mega pix.DSC-W7
    iso= autom-100-200-400 ?…

Bijdrager
    RobinZwama

Ga je ook naar Ane Brun? :bigsmile:

Bijdrager
    Gees

Nooit van gehoord :kleenex:

Bijdrager
    JJmac

Met langzame sluitertijden zou ik een statief meenemen om de scherpte er in te houden.

Bijdrager
    RobinZwama

Idd, zoveel beweegt Ane Brun nou ook weer niet.;)

Maar wat voor lens/instellingen zou deze fotograaf gebruiken?

Geweldig!

Bijdrager
    RobinZwama

Ik ga toch maar de 50mm f/1.8 kopen.
    Alleen kan ik geen andere versie vinden dan de versie zonder auto-focus. Is dat vervelend? Met welke hebben jullie ervaring?

Bijdrager
    RobinZwama

Bedankt voor de reacties!

Ik krijg net een mailtje van iemand die een 50mm f/1.4 (AF) aanbiedt voor 100 euro. Zal dit een betere optie zijn dan de 50mm f/1.8?
    Ik denk dat ik niet voor de 85mm ga, omdat ik deze toch net iets te duur vind. Heb veel positieve verhalen gelezen over de 50mm 1.8, maar de 1.4? Zal ik deze nemen en geen 1.8 of andersom?

Alvast erg bedankt!

Bijdrager
    Joffry

Als je toch van plan bent de 1.8 te kopen, dan is deze 1.4 een erg goede aanbieding.

Bijdrager
    RobinZwama

Het is geen AF-D, wel een AF. Maakt dat nog grote verschillen voor de digitale D50?

De verkoper schreef dit:

”De

Poeh, daar vraag je me wat… ik weet het eerlijk gezegd niet. Volgens mij passen bijna alle objectieven m.u.v. de series waarbij de diafragmaring niet gekoppeld is aan een nokje waarmee de camera zelf het diafragma in kan stellen (zet objectief op grootste diafragma-getal en camera kiest zelf passende diafragma in de A-stand) dit zijn de oudere series, van voor de AF-tijd.

Dit is de AF 50 mmf/1.4 N En die gebruikte ik altijd op mijn D1, en volgens mij past alles wat op D1 past ook op de D50/70/80/100… maar omdat ik zelf geen D50 heb weet ik dat natuurlijk niet helemaal zeker.

Bijdrager
    MicMac
    ”RobinZwama”

Ga je ook naar Ane Brun? :bigsmile:

hey treed ze weer in nederland op? waar?:)

Bijdrager
    oegemeister

1. scherptediepte is afhankelijk van 3 factoren. 1) afstand tot het onderwerp. 2) het gekozen diafragma. 3) brandpuntsafstand

2. Uit je verhaal begrijp ik dat je nog niet heel erg lang met fotografie bezig bent. Ik raad je aan om eerst met je bestaande objectieven te werken. Tot je daadwerkelijk tegen de beperkingen aanloopt. Je weet dan ook wat je mist. Kijk eens in de exif op welke brandpuntsafstand je het meest fotografeert. Zijn de afstanden erg verschillend dan heb je waarschijnlijk meer aan een zoom-objectief dan aan een zgn. prime (vast brandpunt).

3. Vwb. Manual Focus…. ik vind het een verschrikking. De zoeker van een crop-cam is over het algemeen niet helder genoeg en het matglas is ook niet ideaal om goed scherp te kunnen stellen. Je zit er donders snel naast.

4. Een statief bij een concert is geen optie. Je cam staat dan wel stil maar je onderwerp niet. Krijg je alsnog bewogen foto’s.

5. Een objectief is duur…. ik fotografeer zelf met Canon dus eet niet precies hoe de prijzen van Nikon liggen… Sigma heeft een aantal objectieven die prijstechnisch erg gunstig in de markt liggen (de 17-70 F2.8 – F4.5 word erg goed beoordeeld). En Tamron heeft de 28-75 F2.8 die echt retescherp is (vergelijkbaar met L van canon)…. Deze liggen beide rond de 325-350 euro. Dat valt nog mee dus.

DPZ is inderdaad een goed forum (dutch photo zone). En ik ben zelf vrij actief op Eosdigitaal.nl (waar ook nikonians komen!).

voor reviews kijk ik meestal op http://www.fredmiranda.com.
    en voor tests op http://www.photozone.de

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr Sjoerd

Bijdrager
    RobinZwama

@MicMac: Uhuh! Ik ga naar Tivoli in Utrecht, maar ze treedt ook op in de Effenaar.

@oegemeister: Thanks voor de tips en links!.
    Ik heb een beetje op Flickr.com gekeken naar de metadata van foto’s gemaakt in Tivoli Oudegracht, en daar zie ik bijna altijd 35mm tot 85mm staan met f/2-4. Ik denk dat ik wel een goede keuze heb gemaakt met de 50mm f/1.4.

Een zoomlens wordt me iets te duur, deze lens lag qua prijs/kwaliteit verhouding perfect!

Bijdrager
    Maleise Beer

Zeker, 100€ voor een 50mm 1.4 in goeie staat is geen geld!

Veel plezier ermee!

Bijdrager
    RobinZwama

Dankje!:D
    Ik zal foto’s posten als ik er ben geweest!

Bijdrager
    RobinZwama

DONE!:D

Ane Brun Rulez!

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.