18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Aj1991

Lichte waterschade dichtgeklapte MacBook air: wat kan ik verwachten?

Hee, even een vraag over een niet zo origineel en niet zo leuk onderwerp. Waterschade. Zou graag van iemand een indicatie krijgen of ik nog ergens hoop op heb nadat ik allemaal andere horrorverhalen heb gelezen.

Dit is de situatie: MacBook air dichtgeklapt (wel nog aan) in hoes in tas. Na ca 15min kom ik erachter dat er water heeft gelekt, bodem van de tas nat en heeft ook wat door de hoes heen gesijpeld, er zijn wat kleine druppeltjes aan de buitenkant van mijn MacBook. Als ik hem ter plekke openklap doet hij niets, denk dat ie zichzelf heeft uitgeschakeld. Heeft er hoe dan ook kortsluiting plaatsgevonden omdat hij dus niets deed? Heb hem zonder verder ergens aan te zitten weer dichtgeklapt, zo goed als het gaat gedroogd en daarna open laten luchten. Durf hem voorlopig niet aan te zetten.

Mijn vraag is: is er sowieso schade nadat hij is uitgegaan? Hoe groot is de kans dat hij gewoon weer oppakt na een paar dagen goed drogen of kan ik me er beter niet op instellen? Moet ik er morgen mee naar de winkel om mensen er daar naar te laten kijken/en evt back-up te maken? Werken die bedrijfjes die claimen waterschade te kunnen herstellen?

Het gedeelte bij het scharnier is dus het meeste nat geworden, hoewel er binnen de hoes maar weinig water heeft doordrongen..

Bijdrager
    SunKeeper

Meestal geen goed nieuws. Was het kraanwater?

Bij het scharnier zitten wel alle elektronische delen. Aan de voorkant bij het trackpad zitten hoofdzakelijk batterijen.

Hoe oud is de MacBook Air?

Inactief
    Anoniem

Ik heb je mijn gegevens in een PB gestuurd, neem even direct contact op ik kan je misschien helpen

Geblokkeerd
    Anoniem

Horor verhalen of realistische ?
    Water schade is min of meer exit, of het nu is, of over tijd.
    Koper gaat oxideren en dan komen de problemen.
    Soms duidelijk soms onduidelijk.

En er zijn bedrijven spelen in op de paniek en de hoop. Handel niet in emotie. Denk goed na of het je waard is om x aantal geld in te steken.
    voor x aantal tijd dat je langer mee werkt.

En de ene waterschade is de andere niet.
    Dus je kan ook geluk hebben dat er niks ergs nat is geworden.

Snap niet dat mensen vloeistof laten lekken. Snap helemaal niet dat ze laptop en vloeistof in 1 tas doen.
    Toppunt van domheid.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ja maar het gebeurt nou eenmaal @meeuw. Ik had jaren geleden een pakje dubbelfris in mijn tas en iemand trapte op mijn tas in de trein. Ook al zat er een Tucano skin om mijn MBP, toch plakten de toetsen daarna. Mien Wief gaf mij een nieuwe, mijn ‘oude’ (toen 2,5 jaar oud) gaf ik weg en ik heb het er eerlijk bij gezegd. Volgens mij heeft hij er nog jaren mee gedaan. Het hoeft niet altijd einde oefening te zijn voor een apparaat.

Bijdrager
    A.M.Dekker
    MEEUW op 12 juni 2015

Horor verhalen of realistische ?
    Water schade is min of meer exit, of het nu is, of over tijd.
    Koper gaat oxideren en dan komen de problemen.
    Soms duidelijk soms onduidelijk.

En er zijn bedrijven spelen in op de paniek en de hoop. Handel niet in emotie. Denk goed na of het je waard is om x aantal geld in te steken.
    voor x aantal tijd dat je langer mee werkt.

En de ene waterschade is de andere niet.
    Dus je kan ook geluk hebben dat er niks ergs nat is geworden.

Snap niet dat mensen vloeistof laten lekken. Snap helemaal niet dat ze laptop en vloeistof in 1 tas doen.
    Toppunt van domheid.

Jij hebt altijd een aparte tas mee voor je drinken?

Geblokkeerd
    Anoniem

@hierboven. Ja. Ook als ik geen laptop bij me heb.
    Daarbij als ik drinken of andere vloeistoffen meeneem doe ik het vaak in apparte dichte tas (voor als ik ga vliegen ofzo).
    Altijd aan de volgende stap denken voor die gezet word. Altijd aan gevolg denken.
    actie=reactie.

@Lang Lid das nog dommer :D.
    Nee hoef niet altijd exit te zijn. Maar men kan er wel vanuit gaan. Waarom denk je dat je telefoon 6 weken kwijt ben, behalve als je zeg dat je waterschade heb gehad. Of waarom denk je dat ze bij waterschade niks aan reparatie doen?

denken mensen nog wel na vraag ik me soms af.

Bijdrager
    Aj1991
    SunKeeper op 12 juni 2015

Meestal geen goed nieuws. Was het kraanwater?

Bij het scharnier zitten wel alle elektronische delen. Aan de voorkant bij het trackpad zitten hoofdzakelijk batterijen.

Hoe oud is de MacBook Air?

Het was gewoon vers kraanwater (nogmaals, volgens mij is er redelijk weinig door de hoes heen gekomen) en de MacBook komt uit 2013.
    Gister even op afstand geföhnd en nu dus de hele nacht laten luchten. Denk dat ie ook van binnen redelijk droog is, maar dat weet ik natuurlijk niet. Raad je me aan om naar een Apple reseller te gaan? Zou graag zsm een back-up maken van mijn bestanden want ben met mijn scriptie bezig en het is natuurlijk een tijdje gelede dat ik een fatsoenlijke back-up heb gemaakt :(. Maar dat durf ik dus ook niet aan, iemand daar een tip voor?

Bijdrager
    Aj1991

Bedankt voor de input Meeuw.

Bijdrager
    Jeddes

Het ligt er helemaal aan waar het water is gekomen binnenin. Het is moeilijk te zeggen of het nog te redden is, mocht je het wel willen weten dat kan je een vochtschade behandeling laten doen bij een repair shop, maar die gaan je geen garantie geven dat het weer werkt na afloop. Je moet dus een beslissing maken, zo’n behandeling kost je rond de 150 euro, of je Mac dat waard is om in te investeren zonder garanties.

Geblokkeerd
    Anoniem

Apple reseller te gaan?

Nee. hooguit kijken inside wat de schade is, hoever nat is geworden. (onder de chips kan je niks zien)
    Dat nog drooger maken dan droog.

backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.backup time machine aanzetten.

zo belangrijk en dan te lui om backup te maken. Maak een backup (kopy past) voor je eraan ga beginnen. Doe ik altijd naast mijn normale backup.
    Altijd backup maken.
    (of koop z’n heel klein usb stickje waar je alleen klein randje zie, en maak daar desnoods backup op).
    Stel je verdien 10 euro per uur bij de supermarkt. 5 uur werken voor backup apparatuur te kopen.
    Hoeveel uur moet je werken als je alles kwijt ben en je hebt geen backup?
    Blijf altijd nadenken.

Moderator
    Mac Daddy

Enkel water hoeft niet gelijk exit te betekenen.

Maar de truuk is heeeeeel goed laten drogen en daarvoor zoveel mogelijk technieken gebruiken. En als je dat allemaal hebt gedaan, dan voor de zekerheid altijd nog een week wachten, voordat je hem weer aanzet.

Moderator
    Mac Daddy
    Lang op 12 juni 2015

Ja maar het gebeurt nou eenmaal @meeuw. Ik had jaren geleden een pakje dubbelfris in mijn tas en iemand trapte op mijn tas in de trein. Ook al zat er een Tucano skin om mijn MBP, toch plakten de toetsen daarna. Mien Wief gaf mij een nieuwe, mijn ‘oude’ (toen 2,5 jaar oud) gaf ik weg en ik heb het er eerlijk bij gezegd. Volgens mij heeft hij er nog jaren mee gedaan. Het hoeft niet altijd einde oefening te zijn voor een apparaat.

Hahaha. Ooh, het was dubbelfrissssssss.:wink:
    Hij werkt nog steeds half hoor. Scherm valt soms uit, soms de hele machine, soms een spontane herstart. Maar zolang hij mijn iOS apparaten nog synchroniseert, vind ik het prima tot ik een nieuwere heb.:wink:

Bijdrager
    Aj1991
    Mac op 12 juni 2015

Enkel water hoeft niet gelijk exit te betekenen.

Maar de truuk is heeeeeel goed laten drogen en daarvoor zoveel mogelijk technieken gebruiken. En als je dat allemaal hebt gedaan, dan voor de zekerheid altijd nog een week wachten, voordat je hem weer aanzet.

Bedankt voor je bericht! Ik heb de air niet uit elkaar gehaald maar zal m tenminste tot woensdag laten drogen (heb m nu open op een laagje rijst gezet). Pff ik snap dat mijn kansen laag zijn maar dit soort filmpjes geven nog een klein sprankje hoop. Toch nog even met de reseller gebeld, hij zegt dat de kansen op een back-up als hij niet meer aangaat ongeveer nul zijn. Zo’n bummer.

Bijdrager
    fixar

Toch nog even met de reseller gebeld, hij zegt dat de kansen op een back-up als hij niet meer aangaat ongeveer nul zijn. Zo’n bummer.

Da’s niet helemaal waar… de SSD (PCIe) kán worden uitgebouwd en tijdelijk in een andere (soortgelijke) MacBook Air worden ingebouwd.

Zal niet makkelijk zijn om te realiseren, maar het is mogelijk. De kosten zullen navenant zijn…

Dus regel in het vervolg alsjeblieft een knappe backup… véél goedkoper.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ja @MEEUW, mensen doen nou eenmaal domme dingen, live with it or avoid people.

Bijdrager
    Soulshaker
    fixar op 12 juni 2015

Toch nog even met de reseller gebeld, hij zegt dat de kansen op een back-up als hij niet meer aangaat ongeveer nul zijn. Zo’n bummer.

Da’s niet helemaal waar… de SSD (PCIe) kán worden uitgebouwd en tijdelijk in een andere (soortgelijke) MacBook Air worden ingebouwd.

Zal niet makkelijk zijn om te realiseren, maar het is mogelijk. De kosten zullen navenant zijn…

Dus regel in het vervolg alsjeblieft een knappe backup… véél goedkoper.

Klopt , die ssd is een appart latje , zolang die droog is gebleven kan die ssd gewoon uitgelezen worden door een andere mac.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Lang op 12 juni 2015

Ja @MEEUW, mensen doen nou eenmaal domme dingen, live with it or avoid people.

Er is een verschil tussen domheid en stoppen met nadenken.
    Ja iedereen doet domme dingen. Dat klopt. Maar blijven nadenken. stap vooruit, stap achteruit etc:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.