12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    newbie123

Licentievraag Mavericks

Dag iedereen,

Kan iemand het volgende verduidelijken:

In de licentieovereenkomst van Mavericks staat het volgende:

B. Licentie voor de Mac App Store. Als u een licentie voor de Apple software hebt aangeschaft in de Mac App Store, wordt u hierbij krachtens de voorwaarden van deze licentie en voor zover als toegestaan volgens de gebruiksregels in de voorwaarden die van toepassing zijn op de Mac App Store (de “gebruiksregels” op http://www.apple.com/legal/ itunes/ww/), een beperkte, niet-overdraagbare, niet-exclusieve licentie verleend om:
    (i) één (1) kopie van de Apple software rechtstreeks te downloaden, te installeren, te gebruiken en uit te voeren voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik op elke Apple computer met OS X Mountain Lion, OS X Lion of OS X Snow Leopard (“Mac-computer”) die u in eigendom dan wel in beheer hebt;

Wat betekent dit juist?

Ik ben van plan om een clean install van de mac uit te voeren. Ik wil hiervoor de installatiedvd van snow leopard gebruiken (deze werd bij mijn mac geleverd) (i know ik kan ook een boot disk maken maar vind dit simpeler om het gewoon met de dvd te doen) en daarna wil ik deze opnieuw upgraden naar mavericks. Laat de licentie dit toe?
    Het zit hem mij vooral in “1 kopie van de apple software rechtstreeks te downloaden”…. Heb dit reeds gedaan met mijn apple id voor mijn huidige installatie van Mavericks.

Langs de andere kant zou ik het stom vinden. De update is bovendien gratis.

Graag een antwoord…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    madcat

Doe niet zo moeilijk joh, in theorie kan je snow leopard op 1 machine installeren en mavericks op 5
    Zodra er mavericks op staat, dan vervalt de licentie voor snowleopard

Bijdrager
    fred44nl

je kunt Mavericks net zo vaak downloaden als je wil:)
    als je nu al Mavericks hebt, dan kun je de Recovery partitie opstarten – cmd + R – en dan verder.

maar waarom wil je een clean-install ??
    wat voor problemen heb je ??

Bijdrager
    newbie123

Dank voor jullie reactie…

Op zich geen problemen met mac. Mac is reeds van 2009 en wil gewoon eens volledig opnieuw beginnen met een schone mac.
    Clean install loopt momenteel al met dvd van snow leopard dos cmd + r is geen optie meer :-s

Wil alleen in orde blijven met licenties en dergelijke vandaar mijn vraag.
    Maar als jullie denken dat het in orde is en dit dus 2x naar dezelfde mac kan worden gedownload… dan ben ik gerust.

Inactief
    Anoniem

Ja hoor, maak je geen zorgen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is Microsoft niet: dat móét wel moeilijk doen over licenties omdat daar de winst vandaan komt. Apple verdient genoeg aan de hardware, om maar niet te spreken van software, liedjes enz. van derden, dat het Apple hoogstwaarschijnlijk weinig zal boeien of je Mavericks op één of op twintig computers zet, of hoe vaak je dat doet op één en dezelfde computer.

Bijdrager
    newbie123

Iemand zekerheid over deze kwestie?
    Info van apple uit?

Bijdrager
    fred44nl

B. Mac App Store License. If you obtained a license for the Apple Software from the Mac App Store, then subject to the terms and conditions of this License and as permitted by the Mac App Store Usage Rules set forth in the App Store Terms and Conditions (http://www.apple.com/legal/ itunes/ww/) (“Usage Rules”), you are granted a limited, non-transferable, non-exclusive license:
    (i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software directly on each Apple-branded computer running OS X Mountain Lion, OS X Lion or OS X Snow Leopard (“Mac Computer”) that you own or control;

bron: https://www.apple.com/legal/sla/

Bijdrager
    newbie123

Thx!

Daar gaat het hem net over.

Over het woordje 1 kopie.
    Had al eerder een kopie gedownload van mavericks op dezelfde mac (voor de clean install).

Slaat 1 kopie op het feit dat je maar 1 kopie per mac mag downloaden of slaat het op het feit dat je als niet-commercieel gebruiker slechts 1 kopie mag draaien?

Verder in de licence staat nl:

(ii) indien u een commerciële instelling of een onderwijsinstelling bent, één (1) kopie van de Apple software te downloaden, te installeren, te gebruiken en uit te voeren voor gebruik door: (a) één persoon op elke Mac-computer die u in eigendom of beheer hebt, of (b) door meerdere personen op één gedeelde Mac-computer die u in eigendom of beheer hebt. Eén medewerker mag de Apple software bijvoorbeeld gebruiken op zowel zijn of haar Mac-desktopcomputer als Mac-laptop, of meerdere studenten mogen de Apple software achtereenvolgens gebruiken op één Mac-computer die is gestationeerd in een studieruimte of bibliotheek; en
    (iii) twee (2) of meer extra kopieën of exemplaren van de Apple software te installeren, te gebruiken en uit te voeren in omgevingen met een virtueel besturingssysteem op elke Mac-computer die u in eigendom of beheer hebt en waarop de Apple software al is geïnstalleerd, zulks met de volgende doeleinden: (a) het ontwikkelen van software; (b) het uitvoeren van tests tijdens de ontwikkeling van software; (c) het gebruik van OS X Server; of (d) persoonlijke, niet-commerciële doeleinden.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Steek je ook altijd alleen maar de straat over wanneer het licht groen is, ook al is er in geen velden of wegen verkeer te bekennen?:) Oftewel: ik vraag me een beetje af waar je zo bezorgd over bent dat je dit persé precies volgens de regels wilt doen.

Bijdrager
    newbie123

:-)
    Ben daarin altijd zeer correct. Juist is juist.
    Wil geen problemen achteraf met weet ik veel wat… Vandaar mijn vraag. Sta er mss te veel bij stil:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk inderdaad dat je er teveel bij stilstaat:) Voor zover ik kan bepalen wordt er namelijk helemaal niks gecontroleerd en kun je zo vaak en op zoveel computers installeren als je zou willen. Zeker als het je gaat om niet meer dan het herinstalleren van een computer waar het toch al opstond, lijkt het me héél erg sterk dat je ermee in de problemen gaat komen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.