10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Max_G

LibreOffice Calc: kolommen en rijen beperken?

Is het mogelijk in LibreOffice Calc het aantal kolommen en rijen te beperken? Of onzichtbaar te maken? Zo ja, hoe doe ik dat?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Max_G.
    Bijdrager
    sedikit
    Bijdrager
    Max_G

Ja sedikit… dank, maar die had ik al gevonden. En hoe doe je dat dan hè, wat daar staat… Ik heb ermee zitten spelen maar mij lukt het niet. Jou wel?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

LibreOffice Calc is een traditionele spreadsheet waarbij altijd het hele werkblad gevuld wordt door één tabel. Dit in tegenstelling tot Numbers, waar het werkblad leeg is zodat je er zoveel tabellen op kunt zetten als je wilt, en die allemaal precies zo groot kunt maken als je nodig hebt.

Verbergen van rijen of kolommen haalt in LibreOffice op het eerste gezicht niks uit om de tabel kleiner te maken, want er worden er gewoon aan het einde toegevoegd als je daarnaartoe scrolt. Het blijkt uiteindelijk dat dit ophoudt wanneer je bij kolom AMJ of rij 1048576 komt, dus verbergen van overbodige kolommen of rijen kan toch wel, zoals één van de links hierboven aangeeft. Selecteer een cel in de eerste kolom die je niet meer wilt zien en druk op ⇧⌘ en pijltje naar rechts; kies dan menu Format → Column → Hide. Voor rijen werkt het net zo maar dan met pijltje naar beneden.

Bijdrager
    Max_G

Dank Jakko Westerbeke (en sedikit). Met die links kwam ik er gek genoeg niet uit, kennelijk toch een beetje dom… Maar met jouw uitleg lukte het meteen. Fijn!

Bijdrager
    Max_G

PS. Naar aanleiding van Jakko’s post was ik benieuwd hoe ik symbooltjes als ⇧en ⌘ kan typen.
    .
    Even gezocht, blijkt dat je in de character viewer (waar ook de emoji huizen) lijsten van symbolen kunt toevoegen en weghalen. Waaronder dus deze. Nice!

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Max_G.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Max_G op 25 september 2019 om 12:52</p>
    Dank Jakko Westerbeke (en sedikit). Met die links kwam ik er gek genoeg niet uit, kennelijk toch een beetje dom… Maar met jouw uitleg lukte het meteen.

De uitleg waar Sedikit naar linkte had het over Ctrl+Shift+pijltje, maar dat werkt niet op een Mac. Ik heb toen Command maar eens geprobeerd in plaats van Ctrl, en dat deed het wel:)

<p class=”cite”>Max_G op 25 september 2019 om 13:32</p>
    PS. Naar aanleiding van Jakko’s post was ik benieuwd hoe ik symbooltjes als ⇧en ⌘ kan typen.
    .
    Even gezocht, blijkt dat je in de character viewer (waar ook de emoji huizen) lijsten van symbolen kunt toevoegen en weghalen. Waaronder dus deze. Nice!

Als je ze vaak gebruikt kun je ze toewijzen aan welke (combinatie van) sneltoetsen je ook maar wilt in het bestand DefaultKeyBindings.dictuitleg hier (dat is al stokoud, maar werkt gewoon nog altijd). Als ik ⌘ wil typen, doe ik bijvoorbeeld Ctrl+M gevolgd door Ctrl+A, of voor ⇧ Ctrl+M en dan Ctrl+S.

Moderator
    Night

Max_G op 25 september 2019 om 13:32

.

[Offtopic]

Als je slim bent voeg je ze gelijk toe aan Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > tabje ‘Text’.

Bijvoorbeeld: Als je dan het woordje ‘command‘ typt wordt dit automatisch vervangen door ⌘, etc etc.

[/offtopic]

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>Night op 25 september 2019 om 20:32
    Als je slim bent voeg je ze gelijk toe aan Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > tabje ‘Text’.
    Bijvoorbeeld: Als je dan het woordje ‘command‘ typt wordt dit automatisch vervangen door ⌘, etc etc.</p>

Kan. Maar voor dat soort dingen gebruik ik dan weer aText.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 25 september 2019 om 20:32</p>

Bijvoorbeeld: Als je dan het woordje ‘command‘ typt wordt dit automatisch vervangen door ⌘, etc etc.

Daar kun je dan beter weer codes voor gebruiken die anders niet voor zullen komen in de teksten die je typt — denk aan hoe smileys vaak gedaan worden op forums. Bijvoorbeeld :command:, %cmd% of iets dergelijks zijn betere keuzes dan gewoon de naam van de toets, want wat als je écht het woord „command” nodig hebt? „In 2009 bracht de Britse groep Client het album ⌘ uit”:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.