6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    wouter

(Opgelost) LG Ultrawide 29UM59 resolutie

Hi mede-maccers,

Ik heb de LG Ultrawide 29UM59 gekocht, maar hij werkt niet goed met mijn Macbook Pro 15″ touchbar (OS 10.13.3).

Ten eerste pakte hij de resolutie niet van 2560×1080, dat heb ik kunnen oplossen met deze fix met SwitchResX. Nu is de resolutie goed maar de kleuren zijn echt heel erg beroerd, ligt dat aan de hoeveelheid Hz? Of kan het aan mijn HDMI naar USB-C converter liggen? Aan de HDMI kabel? Ben echt een noob met schermen..

Ik heb even een foto gemaakt van een zwart stuk wat getoond wordt:

Lijkt om een slecht gecomprimeerde JPG op deze manier. Iemand enig idee of dit nog te fixen is? Anders ga ik het scherm morgen terugbrengen..

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  wouter.

Bijdrager
    tarun

Misschien is dit je antwoord. Waarschijnlijk ontbreekt daardoor ook een geschikte schermdriver en ziet het er “dus” niet uit?

Moderator
    Night

Het kan ook nog aan je HDMI kabel liggen;  een HDMI 2 (v1.4) geschikte kabel is wel aanbevolen.

Verder even een check voor wat betreft je instellingen van SwitchResX:

SwitchResX Settings for LG 21:9 UltraWide

SwitchResX is a utility that allows users to override the default resolution settings in OSX. For more information, including download links, vist http://www.madrau.com/ .

Disabling System Integrity Protection (SIP)

If you are running OSX 10.11 or higher, SIP must be disabled. To disable SIP do the following:

• Boot into the recovery partition by pressing CMD + R when starting up your Mac.
    • Once in recovery mode, open a terminal window.
    • Type the command csrutil disable
    • Reboot

Adding Custom Settings

• After launching SwitchResX, select the external monitor from the list on the left.
    • Select the ‘Custom Resolutions’ tab.
    • Add a new custom resolution be clicking the + symbol at the bottom of the window.
    • Adjust the settings to match the appropriate PNG provided in this gist.
    • Press ‘Ok’
    • Close SwitchResX and save when prompted.
    • Restart your Mac.

After following these steps, you should be able to adjust the resolution of your external monitor through the ‘Display’ window in System Preferences.

Met deze patch, kan je de scanrate nog iets opschroeven:

Het probleem schijnt zich vooral voor te doen bij verse installaties van Sierra, updates van eerdere versies van MacOS naar Sierra schijnen minder problemen te hebben en helpt ui- en inpluggen van de monitor vaak.

Bijdrager
    wouter

Oke, ik schaam me diep. Maar het was een instelling op het scherm die ik niet kende. Ergens in een diep menu stond er ‘Response Time’ standaard op ‘High’. Toen ik die helemaal uit had gezet was de “JPEG waas” weg.

Nu met de instellingen die ik al had in SwitchResX werkt het weer!

Thanks voor jullie hulp!

Moderator
    Night

Graag gedaan en blij dat zo’n mooie monitor weer goed voor je werkt(y)

Bijdrager
    GoeieDag

Toevallig vorige week ook met zo’n extern scherm bezig geweest, en het belang van een goede interface (de adapter/kabel) tussen je MBP en het scherm kan niet overschat worden. Heb je de juiste spullen?

Zie hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT206587

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.