12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jannes

lezen en schrijven

Na een nieuwe map aangemaakt te hebben staat ie op lezen en schrijven maar op de ander mac op lezen
    Ik kan dus niet het document aanpassen of opslaan
    wie heeft de oplossing

Bijdrager
    Hansi2124

Info opvragen van de map en rechten veranderen in lezen en schrijven.

Bijdrager
    Dr. Maddox

En om Hansi nog even aan te vullen: inclusief ingesloten onderdelen (tandwiel optie).

Bijdrager
    KingAchille

Als je wat van de Terminal kent, kan je zo de rechten opvragen en eventueel bijsturen.

Navigeer naar je map:
    cd /hier komt je path van je map
    ls -l

dan zie je een lijstje zoals hieronder:

Waar de linkse waas staat, moet normaal de naam van je thuismap staan. Als je wil lezen en schrijven moeten je volgende rechten zien staan:
    – voor een map: drwxrwxrwx
    – voor een bestand: -rwxrwxrwx
    waar het vette gedeelte de goede rechten zijn om te lezen en te schrijven. De andere letters zijn niet zo belangrijk.

Is dat niet het geval, kan je deze wijzigen op de volgende manier:
    chmod 7xx bestandsnaam

De tweede x zijn de rechten van de groep, de derde van de andere gebruikers. Maar wanneer de eerste getal van de drie om 7 staat, zit je zeker goed.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

chmod 7xx bestandsnaam

Makkelijker te onthouden zijn de lettercombinaties:
    user
    group
    others
    + of –
    read
    write
    execute

Dus iedereen lees- en uitvoeringsrechten geven is

chmod ugo+rx

of iedereen behalve de eigeneer schrijfrechten ontnemen is

chmod go-w

enz.

Bijdrager
    Jannes

dank voor jullie reactie maar helaas

als ik op de ene mac een map aanmaak is ie ‘lezen/schrijven’ (deze map staat op de server)
    open ik hem op de andere mac is ie ‘alleen lezen’ en kan dit niet veranderen.

meer suggesties zijn weer welkom

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoe benader je de map precies? Ga je in de Finder naar de andere computer en klik je op “Verbind als…” rechtsboven, om daarna verder te gaan naar de map die moeilijk doet? In dat geval vraag ik me af of je met dezelfde gebruikersnaam inlogt als waaronder je de map aangemaakt hebt.

Bijdrager
    Pieterr

In plaats van met permissies te gaan hannessen kun je er ook voor kiezen om met hetzelfde gebruikersaccount connectie te maken (i.e. in te loggen) op de remote Mac.

Deze aanpak gebruik ik zelf, om de eerder genoemde reden dat ik geen zin heb om met permissies te gaan hannessen.:smile:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je kan dit alleen maar veranderen met de account die de map heeft aangemaakt.

Bijdrager
    Jannes

als ik met dezelfde naam inlogt, lukt het. Maar eigenlijk wil ik dat niet omdat iedereen zijn eigen inlog code moet hebben. Dus ik zal toch moeten gaan hannessen met acounts, maar hoe?

Bijdrager
    Pieterr

Je wilt data delen tussen verschillende gebruikers?
    Zie http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/nl/17131.html

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jannes op 25 november 2010

als ik met dezelfde naam inlogt, lukt het. Maar eigenlijk wil ik dat niet omdat iedereen zijn eigen inlog code moet hebben.

Daar heb je de oorzaak van je probleem: ergens in het hele pad vaar de map waar het om gaat, staat een map waar je geen schrijfrechten op hebt met de account waarmee je inlogt.

Jannes op 25 november 2010

Dus ik zal toch moeten gaan hannessen met acounts, maar hoe?

Wat (bijna) gegarandeerd werkt is

chmod -R go+w /pad/naar/map

Maar dat lijkt mij niet de ideale oplossing als je niet goed weet waar je mee bezig bent;) De manier op de pagina waar Pieterr naar linkt zal denk ik beter zijn voor jouw situatie.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.