11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    OMT

Lexmark scanner blijft hangen (werkt niet) na aansluiten op mijn MacbookPro

SCANOPDRACHT

1e) Gevolgde weg vanaf mijn laptop:

* Laptop aangesloten met kabel

* Systeemvoorkeuren aangeklikt

* Icoon “printers en scanners” aangeklikt

* In lijst met printers heeft “Lexmark Pinacle Pro 901 een groen bolletje”

* Geklikt op “scannen”

* Gekikt op open scanner”

* melding “wachten op scanner” blijft hangen!

Wie kan mij helpen?

2e) Poging vanaf mijn Lexmark Pinnacle Pro901

* Aangetipt “scannen”

* Aangetipt “scannen naar computer”

Melding op display van printer

“lijst met spantoepassingen downloaden vanaf de computer”

“even geduld”

Na enige tijd wachten de volgende melding

“kan lijst met scantoepassingen niet ophalen van de computer”

Wederom de vraag wie kan me helpen?.

PRINTOPDRACHTEN

Aangezien het om een printer/scanner gaat. Merk ik op dat de printerfunctie wel reageert

op mijn printopdrachten

2019-06-09 ca 18:27

PRINTER UIT SYSTEEMVOORKEUREN VERWIJDERD

* De printer is reeds uit systeemvoorkeuren verwijderd en opnieuw opgevraagd.

* Ik heb het gedaan en extra gekeken hoe ik drivers kon installeren

* Voor het gebruik staat standaard Lexmark Pro 800 ‚Äď Pro 900 series ingesteld.

* Ik heb niet een specifieke opdracht om drivers te installeren gezien.

Daarbij heb ik ook geen commando waargenomen die daarom verzocht.

* Voor het gebruik kon ik als software-alternatief nog wel ¬†Lexmark Pro 800 ‚Äď Pro 900 series Fax opgeven.

Zoals ik reeds verwachte gaf ook dat geen verbetering

UPDATEN

Voorts heb ik nog via ‚Äúappeltje‚ÄĚ gekeken nog er nog niet verwerkte updates waren.

Er waren helaas geen relevante updates te verwerken.

10-06-2019 11:57

ANDERE USB KABEL

* Ik heb tot nog toe geen andere USB kabel geprobeerd.

* Wel heb ik zonder problemen gescand met de zelfde USB-kabel naar een windowslaptop.

* Voorts heb ik beide USB-poorten op mijn MacBook Pro geprobeerd.

* Voorts doet de printer het wel en heb ik niet nog een USB-kabel met een stekker die past

op de poort van de printer in huis.

* Tenslotte heb ik met het opstarten blijvend indrukken van de D-knop geprobeerd te kijken of er problemen waren met hardware.

Zie ook: https://www.appletips.nl/apple-hardware-test/

Mijn computer is volgens “over deze mac” van mid 2012 en de het besturingssysteem betreft MacOS Mojave¬†10.14.5.

Helaas krijg ik desondanks de melding “Cannot load ‘EFI/Drivers/Testrapport.efi’ “

Bijdrager
    pruus

Probeer de huidige printer/scanner eens weg te gooien. En dan opnieuw laten herkennen en drivers laten installeren. Dat wil weleens helpen.

Bijdrager
    OMT

PRINTER UIT SYSTEEMVOORKEUREN VERWIJDERD

Dank voor de reactie.

* Ik had al reeds de printer uit systeemvoorkeuren verwijderd en opnieuw opgevraagd.

* Ik heb het nu opnieuw gedaan en extra gekeken hoe ik drivers kon installeren

* Voor het gebruik staat standaard Lexmark Pro 800 – Pro 900 series ingesteld.

* Ik heb niet een specifieke opdracht om drivers te installeren gezien.

Daarbij heb ik ook geen commando waargenomen die daarom verzocht.

* Voor het gebruik kon ik als software-alternatief nog wel  Lexmark Pro 800 РPro 900 series Fax opgeven.

Zoals ik reeds verwachte gaf ook dat geen verbetering

UPDATEN

Voorts heb ik nog via “appeltje” gekeken nog er nog niet verwerkte updates waren.

Er waren helaas geen relevante updates te verwerken.

Moderator
    Night

Al een andere USB kabel geprobeerd?

Bijdrager
    OMT

ANDERE USB KABEL

Dank voor de aanvullende reactie.

Nee, ik heb geen andere USB kabel geprobeerd.

Wel heb ik zonder problemen gescand met de zelfde USB-kabel naar een windowslaptop.

Voorts heb ik beide USB-poorten op mijn MacBook Pro geprobeerd.

Voorts doet de printer het wel en heb ik niet nog een USB-kabel met een stekker die past

op de poort van de printer in huis.

Moderator
    Night

Met welke versie macOS werk je?

Houdt er rekening mee dat dit al een wat ouder type is, en dat de drivers ervoor nog stammen uit de tijd van OS X 10.6.8 (Snow Leopard). Dat kan voor compatibiliteitsproblemen leiden bij latere versies van macOS. Toch wil het ook wel eens verschil maken om de eigen drivers van Lexmark te verkiezen boven die van Apple zelf.

Verder zie ik dat er een firmware update is voor jouw model. Altijd slim om even te kijken of die al is uitgevoerd.

Bijdrager
    OMT

UPDATEN SCANNER- PRINTERDRIVERS

* Mijn computer is volgens ‚Äúover deze mac‚ÄĚ van mid 2012 en de het besturingssysteem betreft MacOS Mojave¬†10.14.5.

* In de lijst van Lexmark kan ik als nieuwste besturingssysteem maximaal Mac OS X 10.11  (net als hierboven) selecteren.

* Hoewel de update voor zowel de scandriver als de printerdriver versie 10.6.8 en later benoemd en ik die heb gedownload en ge√Įnstalleerd, blijft de scan opdracht hangen

op de melding “wachten op scanner”

* Ik heb de indruk dat de scanner en printerdrivers niet opnieuw ge√Įnstalleerd zijn. Waarschijnlijk omdat het exact dezelfde versies zijn.

* De gedownloade drivers hebben de bestandsnaam:

Scan_ImageCapture_3.4_10.6orLater_forIntel (toevoegingsdatum vandaag 13:16)

Pro800-Pro900Series_Print_1.1.0_10.6orLater_forIntel (toevoegingsdatum vandaag 12:47)

* Onder programma s vind ik:

Scan_ImageCapture_3.4_10.6orLater_forIntel  (toevoegingsdatum 26 jan 2019) en

Pro800-Pro900Series_Print_1.1.0_10.6orLater_forIntel (toevoegingsdatum 26 jan 2019)

* Voorts heb ik nog op de website van Lexmark gekeken naar “printeroplossingen”. Hier krijg ik de melding “We hebben vastgesteld dat op duwcomputer het volgende nietondersteunde besturingssysteem wordt uitgevoerd:

Mac OSX 10.1

De volgende besturingssystemen worden wel uitgevoerd

Mac OSX 10.7”

Het klopt uiteraard niet dat op mijn laptop besturingssysteem Mac OSX 10.1 staat en Mac OSX 10.7 is veel ouder dan de versie op mijn computer

en ook nog veel ouder dan de versie Mac OSX 10.11 die bij de laatste versie van de printerdrivers als invoer opgevoerd kan worden.

* Betreffende de firmware. Wat Lexmark aanbied is nog veel ouder 2012. Ik zie echter geen enkele firmware van Lexmark in de map programma’s.

Bijdrager
    OMT

BIT PRINTERS

Het is mij onduidelijk  of het gaat om een 32&64 bit printer of om een standaard printer.

Deze informatie kan ik niet vinden bij mijn printertype Lexmark Pinnacle Pro901.

Moderator
    Night

De printer is niet 32 of 64 bits, maar de gebruikte app wel. Toekomstgericht zou ik altijd kiezen voor de 64-bits versie.

Bijdrager
    OMT

DOWNLOADEN PRINTERS 32&64 BIT

* Als ik “Firmware update for Pro800-Pro900 Series printers 32 & 64 bit” open

vind ik in de map downloads het volgende bestand

“Lexmark_Pro800-Pro900_Series_C082511_00_FWUpdate.sh.tar”

* Als ik daar op klik ontstaat het volgende bestand

“Lexmark_P905_C082511_00_FWUpdate.sh”

* Er gebeurd voorzover waarneembaar niets extra’s hiermee dat op installatie duidt.

* Als ik in de finder kijk zie ik onder locaties ook deze map staan

* Als ik daar op klik en de procedure vervolg wordt de firmware op de printer

ge√Įnstalleerd.

* Als ik daarna weer eens probeer te scannen blijf ik wederom hangen bij de

melding “wacht op scanner…” Helaas wederom geen resultaat.

Bijdrager
    OMT

EINDCONCLUSIE Een en ander is niet meer werkende te krijgen.

Kennerlijk is het apparaat te oud en dus ondersteund Lexmark geen nieuwere besturingssystemen met recente drivers.

Ik heb nu een nieuwe inktjet-printer van Epson gekocht die per flesje navulbaar is en ten minste 4000 pagina s kan printen met de zwarte inkt. Waarbij de inkt ook nog eens niet uitdroogt.

Eea is ge√Įnstalleerd en werkt prima.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  OMT.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.