21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    dduur

levensduur superdrive

mijn brander (imac G4) bouwjaar 2003 doet vreemd,
    brandt slechts cd, en geen dvd

is deze laser soms op??
    hoe gaat de brander in ’t algemeen mee

Bijdrager
    Esquare

Vier jaar is aardig lang, dus dat zou niet zo gek zijn.

Bijdrager
    SCCB

@ Esquare: vind je dat niet wat overdreven? na 4 jr al een versleten SD zou betekenen dat je dat ding pauzeloos gebruikt. Voor een harddisk, muis of toetsenbord kan ik dat begrijpen maar niet voor een SD.

Ongeacht merk en/of computerbouwer mag je hier bij normaal gebruik toch wel meer van verwachten

Bijdrager
    majorB

@ SCCB: dat is correct en tevens juist ! :lol:

Sleutelbeheerder
    Night

Die krengen gaan zelfs niet lang mee als je ze maar 1x gebruikt (iMac G4: SD 1 of 2x gebruikt om n DVD te branden…. 3e keer al defect…. (na 3 jaar))

Bijdrager
    majorB

“goei” spul van Apple

Bijdrager
    dduur

ik heb er ongeveer 600 dvd en 200 cd meegebrand

is het makkelijk een andere imac (halve bol g4) te zetten…

Bijdrager
    bassmac

De diepte van inbouw-dvd branders varieert soms, maar het kan wel. Alleen zoveel werk dat ik er externe naast heb liggen, en dat is veel sneller. (Nu hobbelt ie achter m’n MBP aan overigens, die is nu eenmaal veel sneller)

Bijdrager
    Esquare
    ”SCCB”

Ongeacht merk en/of computerbouwer mag je hier bij normaal gebruik toch wel meer van verwachten

Dat mag je doen, maar het is niet erg realistisch. Met name de platte slotloading drives zijn aardig kwetsbaar. Het mechaniek van zo’n drive zit ook wel wat ingewikkelder in elkaar dan een muis of een toetsenbord. Je zult ook geen fabrikant vinden die er langer dan een paar jaar garantie op geeft.

Moderator
    unSOUND

DVD branders kunnen op elk moment stuk gaan. Dat kan na 1 keer, en dat kan na 7 jaar. De gemiddelde levensuur wordt meestal gezet op 1000 brandsessies,maar in hoeverre dat realistisch is…

Met alle techniek kun je gewoon pech en mazzel hebben. Ik heb laatst 2 DVD branders gekocht, zelfde merk en type. De ene brander ging 1 keer open en dicht, en stierf daarna. De andere heeft inmiddels een paar honderd DVD’s, en doet het nog steeds perfect.

Bijdrager
    Petje

Als je wel cd’s kunt branden ,maar geen dvd’s dan is e brander op zich wel goed.
    Je kan eens een ander merk dvd proberen omdat sommige merken branders en dvd’s absoluut niet samengaan.
    Je kan ook eens op zoek gaan naar een firmware upgrade voor je brander, dat wil ook wel eens een positief resultaat hebben.
    ps: leest de SD wel een dvd?

Moderator
    unSOUND
    ”Petje”

Als je wel cd’s kunt branden ,maar geen dvd’s dan is e brander op zich wel goed.

Dat hoeft niet. Het gebeurt wel vaker dat bij een hardwarematig defect enkel het CD, of enkel het DVD gedeelte defect gaat, of alleen het lees of schrijf gedeelte…

Bijdrager
    gjvo

Mijn superdrive (eerste model, iMac G4, april 2002) kreeg een paar maanden geleden ook kuren – schrijven ging nog wel, maar teruglezen niet meer. MacHouse zei dat de drive niet te repareren was, een nieuwe inbouwen kon wel maar de inbouwkosten waren al hoger zijn dan een nieuwe externe brander, die bolletjes zijn lastig repareren (maar wel erg mooi).

Uiteindelijk toch maar een nieuwe iMac gekocht (nog wit).

Bijdrager
    dduur

wat kost een goede externe brander….?

ik zag dat een bedrijf in zaandam een aanbieding om in deze imac een newe brander
    in te bouwen 200 all in… is dat duur???

Bijdrager
    mvdenberg

Als je handig bent, is 200 euro erg duur! Je kunt er namelijk een ‘gewone’ interne cd/dvd brander inzetten: die kun je rond de 40 euro kopen.
    Mocht je niet handig zijn, dan is een externe ook een goede overweging. Let wel, ik weet niet of je usb2 hebt. anders zou ik voor een firewire gaan, maar die zijn duurder.

Bijdrager
    knippie

Is het inbouwen van een brander in een iMac g5 moeilijk?
    Ik heb namelijk grote problemen met mijn brander (superdrive 3 jaar oud)

Moderator
    unSOUND
    ”mvdenberg”

Je kunt er namelijk een ‘gewone’ interne cd/dvd brander inzetten: die kun je rond de 40 euro kopen.

In de iMac G5 en de iMac intel gaan slotlading drives… die kosten toch eerder 90 a 100 euro dan 40 euro volgens mij…

Bijdrager
    knippie

Unsound weet jij misschien een adres waar ik zo’n slotloading drive kan kopen?

Ik heb bij de reseller, waar ik mijn Mac gekocht hebt een prijs voorgeschoteld gekregen van een nieuwe drive, zelfde type als er inzit ( 3 jaar oud inmiddels) van € 250,-
    exclusief btw en € 79,- inbouwkosten.
    Dat is vind ik wel erg veel voor een 3 jaar oude drive.

Moderator
    unSOUND

Alternate heeft er eentje voor 90 euro, de Pioneer K06.

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=CEAI42

Bijdrager
    knippie

Bedankt unSOUND

Bijdrager
    bassmac

In de witte “scheerspiegel” iMac G4 zit gewoon een schuiflade dvd-brander. die leest alleen DVD-.
    Hij is te vervangen door een erg dure, maar ik heb ook mensen gezien die een ander merk ingebouwd hebben. Maar zoals ik al zei, die zijn soms een paar mm te lang. Het is een heel gepruts om in die iMac een nieuwe in te bouwen, dus ik heb een firewire dvd extern.
    Kastje is wel duur, maar je kunt de DVD-brander altijd vervangen door een snellere. (Heb er al m’n derde exemplaar inzitten, de oude zit in een G4-toren) Die losse inbouwdingen kosten tussen de 29 en 40 euro bij elke serieuze pc boer. USB, de iMac heeft USB1, dus niet zo snel, maar de standaard ingebouwde brander was nou ook niet bepaald vlug. Om films te kijken is het snel genoeg.
    Chipmunk had altijd types welke ingebouwd konden worden, misschien is dat iets om mee door te starten.

Blijft een van de mooiste mac’s 8)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.