30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Jafu

Leuk programmatje: Refresh knopje in Finder

Op een Mac site in Zweden vond ik een zeer handig gratis klein programmatje waarmee je een ‘refresh’ knopje kan krijgen in Finder. Deze erg handige functie die bijvoorbeeld Windows kent ontbreekt helaas is Finder. Er is een zweedse programmeur die zich zo veel daaraan ging ergen, dat hij dit programma eergisteren heeft gemaakt: http://www.soderhavet.com/refresh/

Veel plezier!

Bijdrager
    corneeltje

Waarom is dat dan handig?

Bijdrager
    n8n
    ”corneeltje”

Waarom is dat dan handig?

omdat windows het heeft? ik kan me ook geen situatie bedenken waarbij ik dit nodig zou hebben

Inactief
    Anoniem

Volgens mij refresht de Finder automatisch?

Bijdrager
    Erik Joling

Ik kan me het nut wel voorstellen. Als je een map open hebt op je Mac en vanaf een andere computer wordt er iets aan die map veranderd, dan krijg je dat pas te zien als je de map opnieuw opent. Even op dat knopje klikken is inderdaad eenvoudiger.

Moderator
    unSOUND

Niet altijd hoor… als ik een bestand van mijn Mac naar het bureaublad van Anna’s Mac stuur, verschijnt deze gelijk, zonder te hoeven refreshen. En als ik in mijn eigen Finder wil refreshen schakel ik gewoon even tussen kolomweergave en icoonweergave, dat werkt ook bijna altijd.

Bijdrager
    MacMartino

Eindelijk! Ik ga m uitproberen.
    Erger me er al ZEER LANg aan en heb Apple daar ook al eens over gemailed.
    Kom het dagelijks ongeveer 10 x tegen; wil je bijvoorbeeld een mail sturen met
    een laatst aangepaste bestand en dan kan je dat bestand niet vinden. Omdat je die folder, waar het in staat, al eerder geopend hebt binnen -in dit geval- Entourage. Dan moet je eerst op een ander programma klikken, terug naar Entourage en dan verschijnt het bestandje wel in de folder.
    Anyway- mensen die dit meemaken zullen het herkennen. Als dit helpt dan is er een hoop irritatie weggenomen! Belachelijk dat het niet automatisch gaat, maar goed dan zou het systeem waarschijnlijk nog trager worden…

Thanks!

Moderator
    unSOUND
    ”MacMartino”

Belachelijk dat het niet automatisch gaat, maar goed dan zou het systeem waarschijnlijk nog trager worden…

Normaal gesproken gaat het ook gewoon automatisch… Althans, hier bij mij thuis wel.

Bijdrager
    Stadsman

Goede tip, meteen geïnstalleerd.

Het is een bekend fenomeen en voor sommigen meer irritant dan voor anderen. Ik hoor bij de eerste groep.

Inactief
    Anoniem

Wat een onzin… de Finder refresht automatisch en goed, daarom zit dat “Refresh”-knopje er dan ook niet in. Als het niet goed werkt komt dat (hoogstwaarschijnlijk) omdat je gebruik maakt van een SMB-netwerk… een protocol van Microsoft.:?

Bijdrager
    Stadsman
    ”Zakske”

Wat een onzin… de Finder refresht automatisch en goed, daarom zit dat “Refresh”-knopje er dan ook niet in. Als het niet goed werkt komt dat (hoogstwaarschijnlijk) omdat je gebruik maakt van een SMB-netwerk… een protocol van Microsoft.:?

Ik maak daar geen gebruik van en toch is het zo dat bij mij en vele anderen Finder niet goed refresht. Maar goed, dit zal wel een welles / nietes kwestie zijn waar ik me verder buiten houd.

Bijdrager
    walinsky

Vroegah had je nudge; iFlush is ook al een tijdje beschikbaar… voor exact dezelfde doeleinden

Bijdrager
    Turbanus

Het ligt er maar aan op welke methode je koppelt. Met Transmit kun je ook niet tussendoor zaken wijzigen en “live” op de andere Mac meebeleven….:wink:

Bijdrager
    MacMartino

IS niet voor niets dat iemand een programmaatje ervoor maakt.
    Dus een bekend probleem. Wij hebben 2 netwerken, niks via Windows of whatever
    een met 5 computers, een met 4 (all Apple) en het reresht helaas niet goed.
    Binnen de Finder gaat t nog wel, maar vensters die je vanuit een programma
    opent sucks. Geen welles nietes verhaal vrees ik, gezien het feit dat er meerdere
    mensen last van hebben.

Bijdrager
    iDuck
    ”MacMartino”

…Binnen de Finder gaat t nog wel, maar vensters die je vanuit een programma
    opent sucks.

Maar het knopje ‘refresh’ komt toch in de Finder te staan, of mis ik een optie?

Bijdrager
    Turbanus

Dat maakt niks uit natuurlijk. Maar als een ftp-progje het niet meeneemt heb je er nog niks aan. Maar mischien dat de standaard netwerkfunktie er wel wat mee doet. Die refresh zal dan moeten diemnen om de gerefreshte desktop ook op de ingelogde Mac meteen te refreshen. Dan zou het wel zinvol zijn.

Bijdrager
    wimbo

Leuk zo’n knopje, maar hoe haal je hem in hemelsnaam weer weg?
    De app weggooien resulteerd in een vraagteken in de finder…..

Bijdrager
    Leander

Weergave > Pas knoppenbalk aan
    Sleep vraagteken eruit.

Bijdrager
    wimbo

Ik had alleen nog niet geprobeerd om het vraagteken weg te slepen…

Dank je wel.

Bijdrager
    sandman4sure

Ik heb er ook wel eens last van dat de grootte van een bestand niet goed wordt bijgewerkt (als je iets uitpakt ofzo), dan kan dit misschien wel handig zijn.

Bijdrager
    AllStar
    ”wimbo”

Leuk zo’n knopje, maar hoe haal je hem in hemelsnaam weer weg?
    De app weggooien resulteerd in een vraagteken in de finder…..

Icons kun je eruit slepen door command (appeltje) ingedrukt te houden. Zo kun je ook de iconen rechtsboven in het menu verplaatsen / verwijderen:)

Bijdrager
    osx

finder refresed automatisch , programmatje is compleet overbodig !
    En als je finder niet goed werkt moet je het plist bestandje even weggooien.

Bijdrager
    erwin

In een netwerk met windows servers is het een noodzakelijk kwaad.
    En helaas zijn die windows servers nodig. Dus ook dat knopje voor Nop :D

Bedankt voor de tip..! en de moeite om het even te plaatsen.
    Het wordt ook door mij wel gewaardeerd :evil:

Bijdrager
    Jafu

Don’t shoot me, I’m just the messenger!

Ik ben blij dat sommige in ieder geval de problematiek herkennen en nut hebben van het programma. Daar gaat het toch om op een forum…

Tip: Als je vindt dat je het niet nodig hebt – gebruik het dan niet… :wink:

Bijdrager
    Turbanus
    ”Jafu”

Don’t shoot me, I’m just the messenger!

Ik ben blij dat sommige in ieder geval de problematiek herkennen en nut hebben van het programma. Daar gaat het toch om op een forum…

Tip: Als je vindt dat je het niet nodig hebt – gebruik het dan niet… :wink:

Bedankt voor de info en de aanzet voor de discussie. We hebben een open forum waar relevante zaken van alle kanten worden belicht. Dus positieve en negatieve ervaringen komen dan atuomatisch aan de orde. Daar kan elke lezer/gast zijn behoefte mee vervullen.:wink:

Bijdrager
    robinb0s.nl

Oke cool, handig programma!

Bijdrager
    Turbanus

Ik verhuishet naar het topic waar dit thuishoort. Overige software. Het is immers geen funktionele verbetering van het OS als zodanig.

Bijdrager
    sypie

Jammer, mijn fout. Ik had zonder zoeken een topic aangemaakt, in de veronderstelling dat deze er nog niet zou zijn. Hier staat die.

Sleutelbeheerder
    Night
    ”Turbanus”

Ik verhuishet naar het topic waar dit thuishoort. Overige software. Het is immers geen funktionele verbetering van het OS als zodanig.

Dat ben ik in dit specifieke geval dus niet met je eens, het betreft hier wel degelijk een OS enhancement, ook al komt het niet van Apple zelf, en is het niet voor iedereen van belang…

Bijdrager
    erwin

@Night: Mooi gesproken

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.