10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    marcogoole

lettertypes

hallo,

Bij het installeren van macos X zijn er een aantal lettertypes meegeleverd waar ik niks mee kan doen, maar wel automatisch mee open staan. (japanse, chinese, etc). Welke mag ik absoluut niet weggooien, en welke wel? iemand een idee? bestaat daar ergens een overzichtje over? alvast bedankt voor de hulp.

groetjes,

marco

Bijdrager
    Marc

Als je wacht tot volgende week Panther er is kan je alle systeem lettertypes in en uit schakelen via lettertypescatalogus.

Bijdrager
    sabine

ja mag zowiezo geen systeemfonts weggooien dan gaat op je mac over zijn nek bij opstarten, dan kan ie het font niet vinden en wil die ook niet opstarten

Bijdrager
    WebJ
    ”sabine”

ja mag zowiezo geen systeemfonts weggooien dan gaat op je mac over zijn nek bij opstarten, dan kan ie het font niet vinden en wil die ook niet opstarten

In Jaquar had ik eerst meer dan 100MB aan vreemde talen uit het systeem verwijderd. Wat moet ik met Chinees en Koreaans? Daarna nergens geen problemen meer mee gehad, zit nu op Panther dus hier heb ik nog maar alle taaltjes bewaard.

Bijdrager
    sabine

als je het met delocalizer doet is het geen probleem maar dan verwijder je volgens mij niet de lettertypes

Bijdrager
    marcogoole

vroeger moest je er alleen voor zorgen dat je de lettertypes met een stadnaam (chicago, …) bijhield. De rest kon je weggooien. (werkte echt). Maar met OSX weet ik het eigenlijk niet. Ik doe mijn fontbeheer met suitcase, maar die geinstalleerde fonts zorgen voor zulke “mega”-lijst die niet meer overzichtelijk is. Dus ‘k zou er echt wel in willen schrappen. Wat is die delocalizer?

groetjes,

marco

Bijdrager
    sabine

als je X installeert worden er bijna ontelbaar veel talen meegeinstalleerd die je meestal niet gebruikt, deze nemen bij elkaar zo’n 250 mb aan ruimte in.

met delocalizer kun je deze overbodige talen verwijderen van je mac. je kunt zelf aanvinken welke talen je wilt behouden

Bijdrager
    marcogoole

downloaden van die delocalizer lukt op dit moment niet (berichtje van de server). ‘k zal morgen nog ‘ns proberen. Ben wél benieuwd! Alvast bedankt.

groetjes,

marco

Bijdrager
    marcogoole

Zojuist delocaliser geprobeerd, maar die lettertypes zijn nog steeds actief. suggesties nog steeds welkom!

groetjes,

marco

Bijdrager
    sabine

delocalizer is ook niet om de lettertypes te verwijderen maar om de talen te verwijderen.

lettertypes heb je nodig voor je systeem die kun je niet verwijderen want het zijn systeemfonts

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.