15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    basek

Lettertypen verwijderen OS Catalina lukt niet

Van de week mijn nieuwe iMac gekregen met OS Catalina.

In Lettertypecatalogus zitten een hoop lettertypen die ik wil verwijderen/deactiveren.

Veel Arabische letters en meer.

Anders heb je InDesign zo’n enorme lijst waar je doorheen moet.

Hoe verwijder je veel van die letters? “Deactiveer” en “verwijder” zijn vaak grijs zodat je het niet kunt aanklikken.

Bijvoorbeeld het lettertype “Noto”. Een flinke familie die ik nooit ga gebruiken. Ik kan “Noto” dus niet verwijderen of uitzetten.

Groet,

basek

Bijdrager
    sedikit

Dit gaat weliswaar over de fonts in Photohop,

https://is.gd/a4tm4h

maar er wordt wel gemeld /geklaagd dat de systeemfonts kennelijk in Catalina niet te verwijderen zijn:

“Important: You can’t remove or disable system fonts. See the Apple Support article Fonts included with macOS Catalina.”

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door sedikit.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Een aantal basis buitenlandse-taal fonts zij inderdaad niet te ‘disablen’, ik denk omdat die echt bij het systeem horen zodat je Mac ook werkt als je een andere systeemtaal kiest. Maar de meeste zo te zien wel, ook exotische.

Bijdrager
    pruus

En de huidige machines kunnen gerust die vracht aan lettertypes aan. Dus lekker laten staan. Een markering populair zou helpen, maar ja, dat komt over 6 versies.

Bijdrager
    fatboysmart

Lees deze pdf eens… wat jij wil staat op pagina 5. Geen idee of het werkt met Catalina, maar voor oudere versies van Mac OS heb ik deze gids vaak gebruikt.

http://lp.extensis.com/rs/000-KLK-811/images/extensis-font-management-mac-best-practices-guide-EN.pdf

Bijdrager
    fatboysmart

Zie nu dat ze het in Catalina nog moeilijker hebben gemaakt. Zie pagina 12 van de pdf.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>pruus op 22 oktober 2020 om 17:56</p>
    En de huidige machines kunnen gerust die vracht aan lettertypes aan. Dus lekker laten staan. Een markering populair zou helpen, maar ja, dat komt over 6 versies.

Klopt. Die iMac is heerlijk snel. Maar ik werk met voornamelijk gekochte mooie letterfamilies en dan kost het tijd om telkens door die hele lijst te scrollen. Zou inderdaad mooi zijn om het te kunnen scheiden. ‘Overbodige’ letters in een mapje of zo en de rest vol in het rijtje.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>fatboysmart op 22 oktober 2020 om 19:57</p>
    Zie nu dat ze het in Catalina nog moeilijker hebben gemaakt. Zie pagina 12 van de pdf.

Dank, fatboysmart. Ik zal eens kijken wat ik (stuk voor stuk…) kan deactiveren.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>sedikit op 22 oktober 2020 om 00:25</p>
    Dit gaat weliswaar over de fonts in Photohop,

https://is.gd/a4tm4h

maar er wordt wel gemeld /geklaagd dat de systeemfonts kennelijk in Catalina niet te verwijderen zijn:

“Important: You can’t remove or disable system fonts. See the Apple Support article Fonts included with macOS Catalina.”

Dank sedikit. Helder! Is het trouwens niet zo dat fonts in PhotoShop en ook in InDesign en Illustrator allemaal hetzelfde zijn? Wat je laadt qua lettertypes is in alle programma’s hetzelfde? Een verschil (ik heb het nooit echt gecheckt) is er toch niet?

Bijdrager
    basek

Maar dat lettertype Noto (een voorbeeld). Zie bijlage. Krijg ik dus niet weg.

Sleutelbeheerder
    Night

Zet je systeem taal op Arabisch en je zult het zomaar ineens nodig hebben…

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Night op 22 oktober 2020 om 21:29</p>
    Zet je systeem taal op Arabisch en je zult het zomaar ineens nodig hebben…

Ik overweeg het @Night.

Bijdrager
    Matador

Komt door System Integrity Protection, wat geïntroduceerd werd in El Capitan en door het scheiden van System en Data vanaf Catalina.

Het is ondertussen knap lastig om hier rond te werken. Je kan heropstarten in Recovery Mode (Restart en Command + R ingedrukt houden) en dan System Integrity Protection (SIP) uitschakelen in de Terminal (csrutil enable –without fs). Na normaal herstarten dien je nog het root volume opnieuw te mounten met lees-schrijfrechten (udo mount -uw /).

Ga er maar vanuit dat bij elke update je Noto fonts (en andere volgens Apple onmisbare lettertypen) wellicht weer actief zijn gemaakt, kun je de hele klerezooi opnieuw doen.

Bijdrager
    pruus

Kortom, zoals ik al eerder zei, Apple moet voor jou een favorietenlijst mogelijk maken. Moeilijk? Helemaal niet. Ik werk met Affinity, en er zijn veel meer programma’s, waarin je jouw lijst met favorieten kunt samenstellen. Dan ben je van een hoop rommel af. Maar Apple denkt voor ons, en wij hebben dan niet nodig, ondanks vele feedbacks die ik gegeven heb.

Sleutelbeheerder
    Night

Kortom: de beste optie is om het gewoon te negeren. Bovendien neemt het lettertype nauwelijks ruimte in beslag.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.