11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Juss

Lettertypen installeren gaat goed, maar niet zichtbaar in pages

Het lukt maar niet om gedownloade lettertypen zichtbaar te krijgen in pages ook na opnieuw opstarten zijn ze niet zichtbaar.

Via voorkeuren zo ingesteld dat het op de computer geïnstalleerd wordt dus voor een ieder (alleen ik) zichtbaar.

1 ik zie in de biebmap veel lettertypen staan die niet zichtbaar zijn in pages

2 als ik nieuwe lettertypen download idem installeren gaat goed soms/wel niet wachtwoord vereist

3 heb al een check gedaan op dubbele letters en ook daar is eea opgeruimd via het menu

4 ik wil er logo naam maken dan moet het omgezet worden naar een vector oid zodat het groter/kleiner gemaakt kan worden op een visite kaartje / factuur / website

Graag jullie advies waar ik de fout in ga

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bekend probleem: iWork-programma’s geven tegenwoordig niet meer de hele lijst lettertypes weer, maar waarom sommige wel en andere er niet instaan, ontgaat mij volledig.

Wat je moet doen is in Pages even op ⌘T drukken, of klikken op het menu Opmaak → Lettertype → Toon lettertypen. Je krijgt dan de „ouderwetse” lettertypekiezer waar ze wél allemaal in te vinden zijn.

Bijdrager
    Juss

Gelukt:-)

Hartstikke bedankt

Bijdrager
    feek

Reden dat niet meer alle lettertypen beschikbaar zijn is omdat de iWork programma’s tegenwoordig ook in de cloud werken. Dus installatie onafhankelijk. Dus alleen die lettertypen zijn beschikbaar.

Bijdrager
    Septimus

Naar mijn weten gebruiken (gebruikten?) Apple apps Pages, Numbers, etc. de fonts in de map iWork. Kun je hier vinden: Library/Application Support/Apple/Fonts/iWork

Toen ik dat zojuist controleerde in Numbers en Pages zag ik dat de fonts die actief zijn door mij zelf zijn geactiveerd via FontExplorer. De fonts in de iWork-map juist zijn juist niet actief. Wellicht is er in macOS 10.14 op dat gebied dus iets veranderd.

In het verleden (jaartje geleden) werkte dit voor mij anders: de fonts ik via FontExplorer activeerde waren niet beschikbaar in de Apple apps. Omdat ik voor facturen hetzelfde font wilde gebruiken als de rest van mijn huisstijl heb ik het betreffende lettertype in de iWork-map geplaatst. Zodoende werd het wel beschikbaar in de Apple apps.

Echter, wanneer je documenten op een i-apparaat opent die opgemaakt zijn met een ‘custom’ font zal het vervangen worden door het standaard font omdat het lettertype niet beschikbaar is. Ik heb het zelf niet getest maar fonts toevoegen op je i-apparaat schijnt ook te kunnen: https://www.howtogeek.com/350438/how-to-install-fonts-on-an-ipad-or-iphone/

Hoe dan ook; als je een font nodig hebt en je wilt dat het altijd beschikbaar is in de Apple apps kun je bovenstaande wel proberen: plaats het in de map iWork. Waarschijnlijk dien je hiervoor SIP even uit te schakelen.

macOS 10.14.2
    Numbers 5.3
    Pages 7.3

Bijdrager
    Theo Retisch

Pages had vroeger  – Handwriting Dakota – (als ik het goed schrijf) , dat was een  ‘handschrift’  dat als je die uitprintte in de kleur blauw niet van een  ‘echt’ handschrift was te onderscheiden .  Die mis ik nu in Pages . Is die nog ergens te vinden/downloaden ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Reden dat niet meer alle lettertypen beschikbaar zijn is omdat de iWork programma’s tegenwoordig ook in de cloud werken. Dus installatie onafhankelijk. Dus alleen die lettertypen zijn beschikbaar.

Nee, hoor: bij mij staan er in Pages in het standaardlijstje zat die niet door Apple geleverd zijn — maar lang niet allemaal.

Naar mijn weten gebruiken (gebruikten?) Apple apps Pages, Numbers, etc. de fonts in de map iWork.

Daar staan bij mij maar 28 lettertypes in, en in Pages zie ik er toch echt héél wat meer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Pages had vroeger  – Handwriting Dakota – (als ik het goed schrijf) , dat was een  ‘handschrift’  dat als je die uitprintte in de kleur blauw niet van een  ‘echt’ handschrift was te onderscheiden .  Die mis ik nu in Pages . Is die nog ergens te vinden/downloaden ?

Begin eens met ⌘T zoals ik hierboven beschreef. Als je dat lettertype vroeger op je computer had, zou het er nu nog op moeten staan (als je tenminste nooit helemaal vanaf nul het systeem geherinstalleerd hebt en Apple dat lettertype niet meer levert). Bij mij staat Handwriting – Dakota er gewoon nog in.

Bijdrager
    Theo Retisch

Bij mij staat Handwriting – Dakota er gewoon nog in.

Ben vergeten te schrijven dat het op mijn nieuw aangeschafte Air ontbreekt .

Op mijn iMac  & Powerbook G4 is die wel aanwezig , die gebruik ik echter steeds minder . Had het echter daarom graag ook op mijn Air gehad .

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan kopieer je het toch gewoon van een computer die het nog wel heeft? Het staat bij mij in Macintosh HD:Bibliotheek:Fonts, of je kunt het vinden door in de Lettertypecatalogus er rechts op te klikken en „Toon in Finder” te kiezen.

Bijdrager
    Theo Retisch

Bedankt Jakko , heb het voor elkaar gekregen .

Helemaal top !

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.