14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Macab

Lettertype niet zichtbaar in Voorvertoning

Blijft lastig, lettertypes toevoegen. Volgens instructie een nieuw lettertype geïnstalleerd in de Lettertypecatalogus en daarna willen gebruiken in voorvertoning. Maar betrokken lettertype is niet te selecteren. Wat doe ik fout?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

al herstart?

Bijdrager
    Macab

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 13 april 2020 om 13:09</p>
    al herstart?

Ja, direct natuurlijk…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik wilde aanraden om op ⌘T te drukken om het lettertypevenster te openen, maar dat werkt blijkbaar niet in Voorvertoning:( Wel in Pages en Numbers, waar zich ditzelfde probleem ook voordoet: lang niet alle lettertypes die je hebt, staan in de lijst die het programma standaard aan je laat zien.

Bijdrager
    Macab

Inderdaad Jakko, juist da probleem wil ik tackelen. Via de Markeringsknoppenbalk>lettertype kan ik inderdaad andere lettertypen selecteren maar ik wil nu juist dat ene lettertype wat ik net heb geïnstalleerd. Na import en reboot kan ik ‘m wel gebruiken in Pages etc. maar in Voorvertoning zie ik dat niet gebeuren. Is dit een hiaat in Voorvertoning?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is denk ik een probleem met Apples manier van denken: blijkbaar wil men bij Apple dat de gebruiker standaard alleen bepaalde lettertypes te zien krijgt (maar de criteria hiervoor heb ik nog niet kunnen ontdekken, laat staan de reden), met de mogelijkheid om via het lettertypevenster de rest ook bereikbaar te maken. Maar als je dat lettertypevenster niet kunt openen, dan wordt het moeilijk …

Ik heb nog eens wat zitten proberen, maar ik kan geen manier vinden om andere lettertypes te kiezen dan wat er in het (beperkte) lijstje staat. Tekst in een ander lettertype plakken gaat bijvoorbeeld ook niet.

Bijdrager
    Macab

I.d.d. Jammer, ik wil pdf’s aanpassen met nieuwe lettertypen die speciaal voor dit doel worden aangeboden door een leverancier. Installeren goed prima, zie ze ook in Pages maar Voorvertoning, ho maar. Nu toch zwichten voor Adobe? Dat kan toch niet de bedoeling zijn bij Apple…

Bijdrager
    Kwadraatje

Het ligt er maar aan wat je verwacht van een programma dat Voorvertoning heet.;)

Begrijp ik nu goed dat je van een complete bestaande opmaak het lettertype wilt vervangen? Oftewel: wat bedoel je met ‘aanpassen’?

(Overigens, anders dan Jakko zie ik in mijn Voorvertoning toch echt meer dan een beperkt lijstje fonts staan. Meer dan honderd…)

Bijdrager
    Macab

Met aanpassen bedoel ik in dit specifiek geval, het invullen van een PDF. Vaak toegestuurd door derden om zelfs in te vullen of af te maken met bijvoorbeeld NAWTE. (naam, adres, woonplaats, telefoon, email)

In mijn lijstje van Voorvertoning kom ik maar een beperkt aantal fonts tegen, wel hier en daar een eerder door mij geïnstalleerd font, maar betrokken font van dit issue is niet beschikbaar. Het had volgens Apple Support kunnen liggen in het verschil tussen Computer bibliotheek en gebruiker bibliotheek maar we hebben dit niet kunnen reproduceren of oplossen.

Ik mag later deze week weer even verder met Apple support.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Kwadraatje op 14 april 2020 om 14:53</p>
    (Overigens, anders dan Jakko zie ik in mijn Voorvertoning toch echt meer dan een beperkt lijstje fonts staan. Meer dan honderd…)

Ik heb het woord „beperkt” niet gebruikt — ik zei dat niet alle lettertypes erin staan, en daar blijf ik bij: er staan er bij mij zo’n 150 in het lijstje in Voorvertoning (ongeveer 75 zonder te moeten scrollen, en dan is het in totaal iets meer als twee keer dat als ik wel scrol), maar volgens Lettertypecatalogus heb ik er alles bij elkaar 703.

Bijdrager
    Macab

In Voorvertoning bij mij zitten ca. 60 fonts, vreemd genoeg zitten daar ook fonts bij die ik zelf heb geïnstalleerd, terwijl het font wat ik recent het toegevoegd niet zichtbaar is. Verder zit er een raar verschil tussen de drie verschillende font mappen in de computer.

De Systeem bibliotheek, de computer bibliotheek en de gebruikers bibliotheek (in thuismap). De verschillende fonts staan hier niet logisch in geplaatst.

Bijdrager
    Macab
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 14 april 2020 om 19:34</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 14 april 2020 om 14:53</p>

Ik heb het woord „beperkt” niet gebruikt

Lees dan je de voorlaatste zin van je eigen reactie nog maar eens.:)

Geen idee verder, behalve dan dat je dit binnen Voorvertoning niet gaat oplossen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Verrek, dat heb ik wel gebruikt. Goed, hoe dat ook is mijn punt hetzelfde als dat van Macab: dat niet alle lettertypes erin staan.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.