7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Gitte65

Lettertype ineens uit Word 2011 verdwenen

Blijkbaar heb ik een spook in mijn iMac… Ineens, terwijl ik in Word bezig was, is er een lettertype wat ik MOET gebruiken verdwenen (Tahoma).
    De oude tekst wordt nog wel weergegeven in Tahoma en als ik verder type gaat dat ook nog goed. Maar als ik iets kopieer uit een ander document en plak dan kan ik deze tekst niet meer omzetten in Tahoma. Hij lijkt bij Word uit de lettertypebibliotheek verdwenen te zijn.
    Als ik een nieuw document open wordt dat standaard gedaan in Cambria (was altijd al zo), als ik dat dan wil veranderen in Tahoma komt Tahoma ook niet meer voor in de lijst.

Wat ik al heb gedaan:
    Word afgesloten en opnieuw geopend.
    iMac herstart.
    Word gecontroleerd op updates (geen beschikbaar).

Ik heb de lettetypecatalogus opgesnord via Spotlight en daar staat als ik op de i klik:
    Locatie /Library/Fonts/Microsoft/Tahoma (inactief exemplaar)

Dat vond ik verdacht, dus met r.muis’knop’ met “controleer lettertype” deze info boven water getoverd:

Is er hier iemand die een idee heeft wat ik hiermee aan moet?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Welke problemen rapporteert de lettertypecontrole precies voor Tahoma?

Bijdrager
    Gitte65

Dan krijg je dit te zien:

Maar het gekke is dat als ik in de lettertypecatalogus met rechtermuisklik “los conflicten” op selecteer ik daarna het antwoord krijg:
    “Geen dubbele lettertypen gevonden”

Als ik zo kijk, zijn er dus 2 Tahoma’s met een ttf bestandsindeling en 1 Tahoma zonder. Zou ik die laatste kunnen verwijderen? Of ben ik het dan echt kwijt?

Ik vind het vooral erg gek dat dit dus zomaar tijdens het werken in Word gebeurd.
    Maar goed, er vinden de laatste tijd wel weer onverklaarbare zaken op mijn iMac plaats. (aidroppen ineens niet meer mogelijk vanwege een Apple-id fout (wat dus niet waar is).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Al die Tahoma’s gaan .ttf-bestanden (d.w.z. TrueType-lettertypes) zijn, ook al staat het er misschien niet achter. Kun je de dubbele niet met de hand uitzoeken door rechts te klikken op een bestand en “Toon in Finder” te kiezen?

Bijdrager
    Gitte65

Ten 1e dank voor je reactie en uitleg!

In dat laatste venster kan ik verder niets, niet dubbelklikken of rechtermuisknop gebruiken.

Ik heb ten einde raad Tahoma via de Finder uit de Map Fonts van Windows verwijderd (wel nadat ik daar een kopie op stick van had gezet). Alles opnieuw opgestart en weer geïnstalleerd. Maar dat hielp niet. Daarna het lettertype van mij MBP gekopieerd en in de catalogus geplakt, maar ook dat hielp niet.

Tenslotte via de lettertype catalogus eerst Tahoma verwijderd en daarna weer geïnstalleerd. Catalogus gaf weer aan dat er problemen waren maar dit keer kon ik ik via die schermen wel het conflict oplossen door op dubbele lettertypes verwijderen (oid) te klikken. Daarna Word opnieuw geopend en voilà, Tahoma is er weer…

Ik vraag me ook serieus af of dit probleem wel echt met Word te maken heeft, want nu ineens komen verwijderde bestanden niet meer in mijn prullenbak terecht. Waar ze wel blijven geen idee, ik hoor het prullenbak geluid.
    Ik weet dat dit een heel ander probleem is, maar volgens mij hangt het wel samen, er gebeuren gewoon gekke dingen op mijn iMac….
    Zal de helpdesk maar weer eens gaan bellen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Goed dat het opgelost is, ook al weet je niet precies hoe en waarom. Over bestanden die niet in de prullenmand belanden zijn al meer threads op dit forum, dus ik vermoed dat je daarin wel een oplossing voor dat probleem kunt vinden.

Bijdrager
    Gitte65

Ja, klopt, ik heb al wat topics gevonden! Hartelijk dank!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.