6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    LEXY

Lettertype?

Wie kan mij vertellen wat dit één pixelse lettertype is of hoe te maken?
    Zie op plaatje weerkamer.
    Tnx, LEXY.

Bijdrager
    error

Gewoon een 9 punts Geneva zonder anti-alias…

O, sorry, je doelde niet op die pixelletter maar op ‘Weerkamer’… die ken ik nie.

Bijdrager
    ZB-Rob

Nee, het klopt wel. Hij doelt op het 1-pixelse lettertype in de afbeelding van Weerkamer.nl, maar het is wat vreemd geformuleerd. Ik moest het ook een keer over lezen.

Bijdrager
    error

In dat geval: Geneva, 9 punts, anti-alias uitschakelen.

Nu we het toch over de geweldige Geneva hebben:

De Geneva is heel, heel erg lang geleden in opdracht van Apple Computer als pixelfont ontworpen door Susan Kare.

De naam ‘Geneva’ is een verwijzing naar ‘Helvetica’ (net zoals ‘Arial’ ook een dergelijke verwijzing is… alleen is de Arial een slecht gestolen Helvetica en Geneva niet). Apple wilde een goed leesbare schreefloze beeldschermletter. De Helvetica was en is dit niet.

Kare is ook verantwoordelijk voor de Chicago, Monaco, New York e.v.a. plus al die prachtige Mac icons.

Een van mijn helden dus.

Een zeer geslaagde ode aan de Helvetica is overigens de Chalet Book van House Industries. Deze letter leunt heel dicht tegen de Helvetica aan… (de naam Chalet is wederom een verwijzing) maar bezit voldoende functionaliteiten die bij de oorspronkelijke Helvetica ontbreken. De door House Industries opgevoerde ontwerper van de Chalet – René Albert Chalet – bestaat overigens helemaal niet. Geweldige stunt van die heren.

Nog meer spam: House Industries heeft een ‘completely overdesigned’ boek uitgegeven, incl. 5 gratis fonts. Het boek is in combinatie met de Chalet Book (speciaal voor dit boek ontworpen overigens) voor een habbekrats te koop.

Of draaf ik nu een beetje door…?

Bijdrager
    LEXY

Bedankt heren, ik ga de negen punts Geneva proberen
    en zal in de toekomst beter formuleren
    hahaha.
    Mazzel, LEXY.

Bijdrager
    Ruben
    ”ee”

Nog meer spam…

Ik vond het anders bijzonder interessant… kom maar op met dit soort spam!:-D

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.