22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    wido

Letters in Firefox

Voor het gebruiksgemak zou ik het liefst Firefox gebruiken, maar voor het uiterlijk Safari. Vooral letters die in Safari scherp worden weergegeven op mijn scherm, zijn in Firefox wazig en moeilijker leesbaar. Weet iemand of hier iets aan te doen is, of ligt dit aan Firefox? Ik gebruik Firefox 3.0.4.

Bijdrager
    LordChaos

Kan je een aantal voorbeelden geven ?

Bijdrager
    wido

Bijvoorbeeld de sites van De Telegraaf of De Volkskrant.
    Meestal geldt: als ik met Cmd + uitvergroot, het wel leesbaar is, trouwens. Maar dat is in Safari vaak niet nodig.

Bijdrager
    Betinker

Screenshotje?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    wido

Of bedoel je soms dit verhaal?

Dat gaat over Safari op Windows. Het interessante / gekke is dat op Windows letters in Firefox scherper zijn dan in Safari. Dat komt, dacht ik, door het andere systeem van anti-aliasing. Maar ik had verwacht dat op de Apple Firefox ook scherpe letters zou hebben. Waarom kan Safari dat wel en Firefox niet?

Bijdrager
    Stadsman

Ik zie geen verschil tussen de fontscherpte op FF (3.0.4) vs Safari (3.2.1) op de genoemde sites, ook als ik de letters verklein.

Bijdrager
    wido

Ik zie geen verschil tussen de fontscherpte op FF (3.0.4) vs Safari (3.2.1) op de genoemde sites, ook als ik de letters verklein.

Oei… zou dat kunnen betekenen dat er bij mij iets niet goed is? Ik ben wel benieuwd wat dan…

Bijdrager
    Stadsman

Dit zijn mijn fontsettings in FF (default, nooit iets aan veranderd):

Bijdrager
    wido

Zo staat het bij mij ook, als ‘Serif’ tenminste “Met schreef” betekent in het Nederlands.

Bijdrager
    Olaf Klemann

Heeft het niet met de instelling ‘schakel anti-aliasing uit voor lettertype met puntgrootte xx of kleiner’ in de systeemvoorkeuren > weergave.

Bij een klein testje luistert Safari hier wel naar en FireFox niet.
    Als je bij deze instelling voor 12 punten kiest heeft de site van de Telegraaf in ieder geval bij de meeste tekstblokken geen anti-aliasing.

Bijdrager
    wido

Dank Olaf voor de tip. Maar als ik bij de instelling voor 12 punten kies, zijn letters in het Infopanel van Word 2008 en onderaan niet meer te lezen. Ik zie trouwens ook nauwelijks verschil in Firefox…

Bijdrager
    LordChaos

Firefox op linux rendert de pagina prima, fonts zijn ook goed leesbaar. De resolutie op deze laptop is 1440×900, wat is jouw resolutie ? Hoe groot is je panel/monitor ?

Bijdrager
    wido

Hier is de resolutie 1680×1050.
    Gewoon de standaard instelling.

Bijdrager
    LordChaos

Een screenshot zou wel handig zijn…

Bijdrager
    wido

Ik weet wel hoe ik een screenshot moet maken op de Mac, maar niet hoe ik ‘m hier moet krijgen…

Bijdrager
    Pieterr

Plaatje posten: even op cursus bij Zora la rousse.

Bijdrager
    wido

Hier dan twee screenshots, van ongeveer hetzelfde:
    Firefox:

En deze dan uit Safari:

Ik weet niet of zo het verschil te zien is. Het komt er dus op neer dat de letters in Firefox onscherper zijn dan in Safari.

Bijdrager
    LordChaos

Ik zie het verschil wel, al vind ik het verschil minimaal. Komt het niet doordat FF ook AA toepast op de allerkleinste lettertypes en Safari niet ?

Bijdrager
    wido

Ja, dat zou kunnen, want als ik in FF vergroot, is de tekst veel scherper. Of heeft dit er niets mee te maken? Het zou dus een kwestie zijn van hoe het programma met de letters omgaat?

Bijdrager
    wido

Dank voor je tip! Het is wel beter, maar niet overal. Ik ga verder wat experimenteren met de instelling in systeemvoorkeuren.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.