8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

letterproef maken

Ik wil de lettertypen die ik heb uitzoeken, ordenen en netjes uitprinten.
    Heb fontbook gedownload maar vroeg me af of er geen betere programma’s voor zijn.

Wat ik wil: alle lettertypes in een overzicht (dus meerdere op een pagina) en daarnaast bepaalde letters meer uitgebreid, dus de diverse gewichten etc. op één pagina. Het liefst zonder eerst alle letters met de hand te activeren en te selecteren etc.

Bijdrager
    Macvideo

Ik heb dat op gelost door basispagina’s aan te maken in Quark.
    Per pagina heb ik verschillende kaders aangemaakt voor de verschillende corpsen. In de tekstkaders heb ik ‘te veel teks’ in laten lopen. Vervolgens kan ik dan de lettertypes veranderen door bij ‘Gebruikte fonts’ het font te veranderen. De layout vam de tekstis dan altijd gelijk. En ik kan dan ook zien welke letter meer letters laat zien per maateenheid. Op elke pagina sraat dan dus dezelfde tekst in diverse corpsen. Voor grotere corpsen en kopletters e.d. heb ik aparte basispagina’s.

Bijdrager
    Saskia_sas

Dat is wel heel veel werk als je 6000 fonts hebt!

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26026

dit programmaatje staat goed aangeschreven… maar het pakt alleen de fonts uit je systeem.

Sleutelbeheerder
    Night

Gewoon met Suitcase :mrgreen: Je hoeft ze niet eens te activeren, alleen te sélecteren…

Bijdrager
    Macvideo

Dat is wel heel veel werk als je 6000 fonts hebt!

Voor 6000 misschien wel, maar voor 300 bijv. goed te doen. Met cursief, vet e.d. kom je ook al gauw op 1200 verschillen.
    Ik maak me sterk dat je geen letterproof totaal uitdraait van 6000 fonts. Dat zou neerkomen op ± 24000 pagina’s als je gaat vanaf corps 6 tot 48 en vet cursief e.d. Voordeel is wel dat ik mijn eigen layout volledig zelf kan maken. 300 lettertypes heb ik dan in 2 a 3 dagen vormgegeven en uit geprint.
    Maar dat is eenmalig. Want vandaag de dag maak je geen uitgebreide letterproef van al je letters voor je klant.
    Daarnaast kan ik op verzoek ieder moment even een bepaald lettertype uitdraaien om aan iemand mee te geven. De andere twee methodes hierboven geven geen letterproef, maar hooguit een klein over zicht van de letter.

Bijdrager
    MacBeer

Ik gebruikte in OS 9 wel eens ‘FontGander’ maar voor OSX heb ik deze niet gezien. Dit programmaatje laadde gewoon ook niet-systeemfonts in.

Bijdrager
    macmickey2

FontReserve! Heeft ingebouwde templates voor div opties om te printen. Van zeer uitgebreid (font per pagina) tot meerder fonts op 1 pagina en alles wat er tussen zit. FontReserve is van Extensis.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ja, zelf maken is natuurlijk het mooist, voor het serieuzere werk.

Maar het gaat om een enorme collectie met veel fancy- en freefonts, waar ik veel te lang mee bezig zou zijn als ik het met de hand ga doen.
    Het programmaatje waar Sas naar verwijst is te beperkt, een fontlijst in het eigen lettertype kan Fontbook ook.
    Fontreserve zou misschien een optie zijn, ware het niet dat ik al licenties had voor Font Agent Pro en juist aan het switchen ben naar Font Explorer.

Misschien toch maar met fontbook (van Lemke software, niet van Apple) aan de slag

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.