15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    misterx

Lettergrootte in handleidingen

Wat is het minimale corps binnen een handleiding?
    Bestaat er een website voor? Ik heb net ‘gegoogled’, maar ik vond niets.
    Ik zit nu op een corps 4,3 Helv (TT), maar dat wordt best knijpen met je ogen.
    :?

Bijdrager
    TonE

Nou, tis niet te hopen dat het een rollator handleiding is…:evil:
    Maar, ik denk dat er geen “richtlijnen” bestaan, ik erger me zelf vaak ook aan veel te kleine tekst in die dingen. Laat je leiden door je eigen gevoel wat nog kan zou ik zeggen.

Bijdrager
    bieker

Maak de letters a.u.b. niet te klein. Scheelt een hoop ellende bij de lezers. Nou leest niet iedereen de handleidingen natuurlijk. Maar tioch….

Bijdrager
    MacBeer

sommige fonts lezen beter bij kleinere corpsen…. weet alleen niet welke :lol:

Bijdrager
    TonE

Goed punt idd.

Bijdrager
    iljitsch

4,3 punts is natuurlijk VEEL te klein.

Ik ben zelf geen ontwerper (wel schrijver) maar in mijn ervaring is een goede richtlijn 10 a 12 woorden per regel en tenzij het formaat van het papier veel kleiner dan normaal is moet eea op armlengte leesbaar zijn.

Verder kan het nooit kwaad wat ander gedrukt materiaal (handleidingen, grote boeken, pockets, kranten, tijdschriften) ernaast te leggen en kijken of je binnen de grenzen van wat gebruikelijk is valt.

Bijdrager
    fantamas

Voor het schrijven van een officiele handleiding bestaan richtlijnen, zoek eens op CE-markering.
    Volgens mij bestaan er ook normen voor.
    Algemene lettergrootte 10-12 punts, het liefst een schreefletter voor de grote lappen tekst omdat dit makkelijker leest.

Bijdrager
    TonE
    ”fantamas”

Voor het schrijven van een officiele handleiding bestaan richtlijnen, zoek eens op CE-markering.
    Volgens mij bestaan er ook normen voor.
    Algemene lettergrootte 10-12 punts, het liefst een schreefletter voor de grote lappen tekst omdat dit makkelijker leest.

Als ie bestaat dan houdt geen hond zich eraan:wink:

Bijdrager
    Fabio

een goede reden om het zelf wel te doen bedoel je? :wink:

Bijdrager
    marloez

6 punts lettertje is wel echt het minimum hoor! dat is al hartstikke klein!! ongeveer een medicijnen-bijsluiter grootte….

Bijdrager
    MDF

Hangt ook af wat voor handleiding het is…

Gaat het om een Ikea handleiding om meubels in elkaar te knutselen, dan wordt de handleiding letterlijk op de werkvloer gebruikt. En moet je een groter lettertype gebruiken (12 punt).

Maar is het een bijsluiter voor een geneesmiddel, dan kan je flink wat kleiner gaan (6 à 7 pt)

Bijdrager
    Sunneh

Zolang je duidelijk kan zijn over je precies bij handelingen moet verichten, gewoon met italic en bold doen?

Bijdrager
    QriZ24

ligt er inderdaad aan wat voor handleiding. Een gebruiksaanwijzing zal tussen de 9 en 11 punten liggen. Een bijsluiter zal tussen 5 en 7 punten zijn. Kleiner gebruik is echt bestemd voor ‘de kleine lettertjes’:)

Bijdrager
    servir frais

dit hangt natuurlijk ook voor een groot deel van het type font af, de myriad is best nog te lezen in 5pt vind ik zelf…

Bijdrager
    fantamas

Hier nog wat informatie over gebruikershandleidingen. De norm die ik bedoelde is NEN 5509.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.