5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Kobes

Lettergrootte

Na lang overwegen en met pijn in mijn hart heb ik mijn MacBook tijdelijk uitgeleend aan mijn vader. Niet dat ik mijn vader het genot van een Mac niet gun, maar ik moet hem nu zelf missen en me ondertussen thuis behelpen met een Windows PC.

Godzijdank is mijn vader redelijk enthousiast en ik zie het nog wel gebeuren dat hij binnenkort een MBP gaat aanschaffen, dus dan krijg ik mijn geliefde machine weer terug.
    Hij loopt echter tegen 1 serieus issue aan, waar ik niet meteen het antwoord op weet. Het probleem is voor hem de grootte van de letters in OSX. Die is erg klein volgens hem, waardoor hij dingen nogal moeilijk te lezen vindt. Ook vindt hij het contrast niet handig (zwart op grijs), maar met grotere letters is dat probleem al minder groot.
    Weet iemand of het mogelijk is de letters groter te maken, en dan zonder de volgende mogelijkheden te gebruiken:
    1. Andere resolutie
    2. ctrl+scrollen (zoomfunctie)
    Het eerste komt de beeldkwaliteit niet ten goede en het tweede heb ik hem al uitgelegd, maar dat is natuurlijk niet echt een handige optie(je blijft dan in en uitzoomen).
    Het contrast veranderen met de toegankelijkheidsoptie voor negatieve kleuren lijkt me niet wenselijk, dan is de schoonheid van OSX definitief verdwenen…
    Als hij uiteindelijk zelf een MBP koopt worden de letters wel iets groter, maar waarschijnlijk niet genoeg om hem voldoening te geven…

Daarnaast heb ik nog een vraag die ik liever zelf zou uitzoeken dan hier stellen, maar zonder een Mac is het lastig om het uit te zoeken en ik wil dat hij het evt. zelf kan instellen.
    Hij wil een externe monitor aan zijn Mac kunnen hangen met een extern TB+Muis. Dit is natuurlijk mogelijk, maar het is dan de bedoeling dat de externe monitor de enige is waarop gewerkt wordt (dus niet bureaublad uitbreiden met de externe). Een kloon op het interne scherm is natuurlijk geen probleem, maar de resolutie van de externe monitor mag daar niet onder lijden (24″ 1920×1080). Is dit mogelijk en zo ja, hoe stel ik dat in?

Alvast bedankt weer allemaal!

Bijdrager
    Kobes

Volgens mij heb ik op mijn eerste vraag al antwoord: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=120221&highlight=lettergrootte

Vanaf Snow Leopard dus, op zijn vroegst. Eventueel nu wel te realiseren (ik heb de dev tools al geinstalleerd).
    Of zijn er toch andere opties?

2e vraag blijft staan.

Bijdrager
    arri

vraag 1:
    gewoon resolutie verlagen

vraag 2:
    simpel macbook sluiten (slaap-stand) en wakker maken door een USB-apparaat in te steken, bv. muis of toetsenbord.

Bijdrager
    Hansi2124

Lettergrootte van MacOS X kan je veranderen in de Finder—-> “appeltje J”: Tekstgrootte. En in ieder ander programma kan je het ook naar eigen voorkeur instellen. O.a. door “appeltje +”

Bijdrager
    Kobes

Bedankt voor jullie reacties.

Gaat met cmd+J dan ook de lettergrootte van de interface elementen (menubalk en teksten in vensters) omhoog. Want ik vermoed dat daarmee alleen de tekst binnen finder vensters (zoals de namen van bestanden) vergroot.

Resolutie aanpassen is onwenselijke oplossing, de kwaliteit van het beeld gaat dan teveel achteruit.

Prettig dat permanent met een externe monitor werken mogelijk is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.