15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Simlock

lettercontouren

Hallo allen,

Weet iemand waarom als je lettercontouren print (dus geen letters maar alleen de outline) die veel vetter en lelijker worden geprint dan gewone letters?

Bijdrager
    villbill

Zonder al te diep op details in te gaan is een letter een object met een vulling die een kleurwaarde heeft gekregen. Geen outline dus…
    Als je hier een outline aan toevoegt heb je er een waarde bij vd “out-line” die de letter dikker maakt.
    Gevolg: vetter en (vaak lelijker), dus…

Bijdrager
    Sascha

In Word is het zo dat je via de menubalk Opmaak – Lettertype (op CMD+D) de optie Contour kan aanvinken.

Bijdrager
    Simlock

ik bedoel als je in illustrator of indesign tekst selecteert en dan ? + O doet. Dan heb je geen tekst meer maar lettercontouren. En als je die print worden ze veel lelijker als gewone tekst.

Bijdrager
    Simlock

(? + O = create outlines)

Bijdrager
    villbill

Als je in illustrator een letter in contouren maakt heb je nog steeds dezelfde letter. Als je daar dan een outline aan toevoegt dan gaat mijn verhaal nog steeds op.

Bijdrager
    villbill

Met dezelfde letter bedoel ik dat hij een object is geworden (zonder outline!) en er nog steeds hetzelfde eruit ziet.

Bijdrager
    villbill

Je crieert dus wel een outline zonder een kleur en daarom is er ook geen dikte van je outline gedefinieerd. Die zal jij nog nadat je ? + O hebt gedaan nog toe moeten kennen.
    Als je dat vervolgens doet zal de letter dus ook dikker worden.

Bijdrager
    Ir.Bob

Ter aanvulling: dat is iets wat je met name bij kleine corpsgrootte zult merken. Daarnaast ben je ook alle extra attributen van een font kwijt als je het omzet naar outlines (met name ‘hinting’ is hier van belang).

(p.s. even –> als; verschil –> dan; lelijker dan; even lelijk als…)

Bijdrager
    Simlock

Ok… maar je weet dat hinting alleen is om je font er op een beeldscherm goed uit te laten zien he;) ?
    ik heb een probleem met printen vooral..

het ging hier om een visitekaartje trouwens, en dus om kleine fonts ja. Maar ik laat het morgen wel op een laserprinter uitprinten. Dan heb je die vieze inkt-uitloop misschien niet.

Bijdrager
    Ir.Bob

Niet perse, feitelijk is het een techniek om de vectoren van een font op een raster te plaatsen. Voor een Inkjet (en een laser idem) moet er gerasterd worden. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van hinting (afhankelijk van het font).

Bijdrager
    KarelWillem

En de reden dat je de kleine corpsen omzet naar outlines is??

Gewoon bij voorkeur niet doen dus. Die fonts zijn niet voor niets fonts.:lol:

Bijdrager
    John MacinRow

@ Simlock het komt er inderdaad, zoals Ir.Bob schreef dat de letters hun hinting kwijt zijn op het moment dat ze gezet zijn naat lettercontouren (lees vormen), verder worden ze op een andere manier ‘gevuld’.
    Hinting zorgt ervoor dat op een PostScript printer, belichter of CtP exact en optimaal de vorm van de letter binnen het ‘beeldraster’ van de resolutie van het uitvoerapparaat wordt gemaakt, stuurt dat aan.
    Is de letter omgezet naar vorm dan ook geen hinting meer, de letter wordt globaal volgens zijn omtrek op (‘door’ is nog beter) het beeldraster van het uitvoerapparaat gedrukt, er is geen botje aan het werk die op resolutieniveau beslissingen neemt welke uitvoerpixel wel of niet geprint wordt.

Het gevolg daarvan is dat het beeld vaak 1 printerpixel (aan alle kanten) breder wordt, bij een uitvoerresolutie van > 2400 ppi en normale fonts en corpsen groter dan zeg maar 8 punt zal dit amper zichtbaar zijn. Bij een magere letter in corps 5 op een 600 ppi printer zal dit wel degelijk zichtbaar zijn.
    Een non-Postscript inktjetprinter zal het er niet beter op maken.
    Het dikteverschil kan je aan de hand van uitvoerresolutie kunnen uitrekenen (en ook of het al dan niet storend is).

Heb over dit fenomeen ergens een uitgebreide verklaring gelezen maar kan het niet zou gauw terug vinden, in onderstaande link wordt e.a. ook verklaard.
    Er ook wordt uitgelegd waarom een schreefloze i en de l er in een PDF vaak te dik uit zien.

What’s up with the fat characters in my PDF? (I and L)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hier trouwens een mooi voorbeeld van de effecten van hinting.

Bijdrager
    Simlock

Zeer interesant! Bedankt voor de info.

@Karelwillem

Ik moest de letters veranderen naar lettercontouren omdat dan de computer in de copyshop mijn lettertype niet veranderd naar het standard font omdat hij waarschijnlijk niet op hun computer staat geïnstalleerd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.