30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    maccnl

Leren ‘webdesignen’

Ploink!Brothers vind ik een mooie website!

Strakke vormgeving, maar geenszins saai.
    Beetje beweging, maar niet te veel.
    Genoeg kleur, maar niet overdadig.

Eerder heb ik de toekomstige website van de Egbertusschool uit Vianen al als [sitecheck] aan jullie voorgelegd. Eén van de opmerkingen was dat het een jaren 80 design was en inmiddels ben ik het daar mee eens (moest even tot me doordringen).

Ik wil graag sites als die van Ploink!Brothers kunnen maken. Ik besef dat ik dat niveau niet gemakkelijk zal bereiken, zonder een gedegen opleiding op iets als het Grafisch Lyceum. Hier heb ik echter geen geld en tijd voor, mede omdat ik het waarschijnlijk altijd als hobby zal blijven doen.

Hebben jullie adviezen over (studie)boeken of websites die me op weg kunnen helpen om toch een aardig niveau te bereiken? Een cursus volgen is ook nog een optie, maar een hele opleiding, zoals gezegd, niet. Ik bedoel dus niet boeken als “Designing with webstandards” van Jeffrey Zeldman, die meer op de technische kant in gaat. Meer boeken over hoe je een mooi en consistent design bedenkt en dan met name met het oog op websites.

Bijdrager
    HSL

Designen kan je of kan je niet, het enige wat je moet doen is veel doen.
    Begin met tekenen hoe een website eruit moet zien en hoe je het maakt
    dat is pas later aan de orde.

er zijn genoeg boeken over html die allemaal goed zijn, maar je kan het
    beste leren door te doen, in dreamweaver maken en kijken hoe de code
    eruit ziet.

:)

Bijdrager
    iBert

Ontwerpen is een discipline die je niet kan leren of oppikken in een opleiding. Een grafische opleiding kan je hoogstens je stijl helpen perfectioneren en je de technieken van de discipline aanleren (typografie, kleurenleer,…). Daarom geloof ik ook niet in boeken die je kunnen leren ontwerpen. Je hebt het in je of je hebt het helemaal niet.

Wat je kan doen is zoveel mogelijk resources bekijken, zoals CSS Vault of CSS Mania. Schrijf voor jezelf op wat je mooi en wat je niet mooi vindt aan websites die hier verschijnen. Schets hoe jij het zou aanpakken. Sla Photoshop of Illustrator open en experimenteer met vormen. Combineer kleuren en experimenteer met het zetten van teksten en verschillende lettertype’s. Maar ga vooral op zoek naar je eigen stijl, en probeer niet te doen wat de ander doet. En heb vooral veel geduld, want je stijl vinden of perfectioneren kan jaren duren.

Bijdrager
    Brok2000

Designen/ontwerpen doe je aan de hand van veel om jeheen kijken. Alles kan een inspiratiebron zijn. In jouw geval wil je dus websites ontwerpen. Kijk dan naar heelveel dingen die je mooi vindt en probeer te ontdekken hoe ze daarop gekomen zijn. Kijk ook es bijvoorbeeld hoe teksten in vlakken staan. Dicht tegen de rand of erjuist iets van af. Kijk hoe foto’s toegepast worden. Naar de uitsnedes ervan. Is het kleur zwart wit of duotoon.

Vind je retroachtige site mooi probeer dan zelf dan ook andere retro dingetjes te bedenken en toe te passen. Kijk ook naar de vlak verdelingen en probeer te ontdekken of bepaalde vlakken, kan ook een blok tekst zijn met elkaar in lijn staan. Ze hoeven niet eens tegen elkaar aan te staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bijdrager
    madmax

Zegt de de ‘gulden snede’ je iets? Zo nee, begin hiermee: http://www.markboulton.co.uk/articles/detail/design_and_the_divine_proportion/

Bijdrager
    MacBeer

Ontwerpen dat is een ‘attitude’. Wat is jouw mening over vormgeving (voor welke media dan ook) en wat is jouw antwoord erop?
    Er bestaan geen ‘tutorials’ over ontwerpen. Zaken als ‘De GuldenSnede’ zijn wetten die tegenwoordig amper nog toegepast worden omdat het huidige klimaat niet meer te vergelijken valt met de tijd waarin dat proportieschema ontwikkeld werd.
    Truucjes blijven truucjes. Het gaat om de context waarin ze gebruikt worden.

Bijdrager
    chilli dude

ik zit op grafisch lyceum en ik doe digital media design, oftewel opleiding gericht op digitale media vormgeven en geloof me als ik zeg dat je hier geen shit van leert vormgeven…

check gewoon heeeeel veel site’s doe inspiratie op, leer met de programma’s omgaan etc. heb je veel meer aan dan aan opleiding aan grafisch lyceum:)

dit geldt iig voor multimedia vormgeven…

Bijdrager
    HSL
    ”chilli

ik zit op grafisch lyceum en ik doe digital media design, oftewel opleiding gericht op digitale media vormgeven en geloof me als ik zeg dat je hier geen shit van leert vormgeven…

check gewoon heeeeel veel site’s doe inspiratie op, leer met de programma’s omgaan etc. heb je veel meer aan dan aan opleiding aan grafisch lyceum:)

dit geldt iig voor multimedia vormgeven…

het grafisch lyceum is ook niet bedoelt om wat met vormgeving te leren, het is wel een bijzaak, maar je bent in principe na afronding van die opleiding in staat om te dtp-en, en dat heeft weinig met vormgeven te maken (vind ik).

Een grafische opleiding aan een kunstacademie daarentegen, daar wordt je wel gestuurd om een zo
    goed mogelijk proces door te lopen en om je werkwijze en ontwikkeling te structureren.

Bijdrager
    chilli dude

hehe nope…
    op het grafisch lyceum heb je ook weer verschillende opleidingen…ik heb geen grafisch gedaan maar multimedia…dus ben na afronding van mijn opleiding geen dtp’er…

Bijdrager
    earnst jelke

Een ding kan ik wel zeggen over de 2 sites: Kleurgebruik! Kies een passend kleurthema en gebruik nooit meer van die lelijke rollovers in gifgroen op oranje. Verder menu een en menu twee? Lijkt me niet zo nodig. Afgeronde hoekjes zijn verder ook (al heel lang) erg “in”.

Bijdrager
    MacBeer
    ”chilli

hehe nope…
    op het grafisch lyceum heb je ook weer verschillende opleidingen…ik heb geen grafisch gedaan maar multimedia…dus ben na afronding van mijn opleiding geen dtp’er…

Maar HS-L heeft in principe gelijk: het Grafisch Lyceum is vooral een op de techniek geënte opleiding. Afhankelijk van de vestiging wordt er meer of minder aan vormgeving gedaan. Wie je docent is wil ook veel zeggen.
    Maar écht vormgeven leer je op een Akademie. Toen ik van het Grafisch Lyceum kwam dacht ik dat ik ook kon vormgeven… was dat even een teleurstelling zeg. (Overigens kan ik het nog steeds niet, hihi)

Bijdrager
    chilli dude

jup hij heeft ook gelijk! maar ik zei toch ook dat je niet leert vormgeven;)

ikzelf ben nu ook druk opzoek naar leuke academie…(als ik word toegelaten)

Bijdrager
    Syndic

[size=7:e435a37540]Vakidioot![/size:e435a37540]
    [size=9:e435a37540]Vakidioot![/size:e435a37540]
    [size=12:e435a37540]Vakidioot![/size:e435a37540]
    [size=18:e435a37540]Vakidioot…[/size:e435a37540] moet je zijn:D

Je moet denken in vorm, kleur, compositie! Dag én nacht!
    Regels en richtlijnen voor vormgeven kan je uit een boekje leren, kleurgevoel, vorm etc moet je in je bloed hebben…

Ikzelf heb nooit de academie gedaan maar gewoon het Grafisch Lyceum maar ben wél een goede vormgever. Ben van teken- en graffiti nerd naar ontwerpnerd ge-evolueerd :mrgreen:

Vormgeven doe je ook niet van 9 tot 17. Dat doe je de hele dag door, ik haal overal m’n inspiratie vandaan, onderweg in de auto, wachtend bij de stoplichten, op de plee, mooie regendruppels… Overal!

Bijdrager
    Jesse

idd gewoon blijven oefenen, oefenen en oefenen

dan komt het vanzelf echt goed.. tenminste als je het zelf ook wilt!

je moet iets doen om hetgeen wat jij wilt bereiken en daar heb je gedult voor nodig.

zelf ben ik nu pas 15 en ben op m’n 11e / 12e begonnen met ontwerpen en het bouwen
    van websites.

toen deed m’n zus het nimeto in utrecht.. grafisch vormgeven

ik had altijd allemaal materiaal gejat wat zij op de computer had gemaakt voor school

later werd het mij ook duidelijk dat het zo niet werkte en dat ik het toch echt zelf moest
    gaan proberen te leren.

en ik moet zeggen; het gaat de goeie kant op!

als ik kijk wat ik 3/4 jaar geleden maakte (zelf) tegenover hetgeen wat ik nu (zelf) maak

ik kan je vertellen dat er een hoop verschil in zit!

ik wil later ook iets gaan doen in die wereld.. ik heb tot nu toe in de planning staan:

Hogeschool v.d Kunsten ; Media design & Technology

je moet ook niet denken, ooh websiteje ontwerpen hmm.. doe ik even!

vriend van mij is nu ook aan het beginnen en je merkt ook al verschil tussen de dingen
    die hij nu maakt en die hij daarvoor gemaakt heeft!

dus gewoon op je tanden bijten, gedult hebben en het echt willen! OOG VOOR DETAIL!

succes! :)

Bijdrager
    earnst jelke

Misschien een idee om in de vormgeving van je post wat minder lege regels te gebruiken? Dat leest een stuk makkelijker.

Bijdrager
    Thijs van Tol
    ”HS-L”

het grafisch lyceum is ook niet bedoelt om wat met vormgeving te leren, het is wel een bijzaak, maar je bent in principe na afronding van die opleiding in staat om te dtp-en, en dat heeft weinig met vormgeven te maken (vind ik).

Een grafische opleiding aan een kunstacademie daarentegen, daar wordt je wel gestuurd om een zo goed mogelijk proces door te lopen en om je werkwijze en ontwikkeling te structureren.

”iBert”

Ontwerpen is een discipline die je niet kan leren of oppikken in een opleiding.

Wat een onzin allemaal!
    Natuurlijk leer je wel vormgeven op het Grafisch Lyceum. Kijk maar eens wat je kan in het eerste jaar en vergelijk het eens met het vierde jaar.

En waarom denk je dat er vaak bij een vacature om ervaring wordt gevraagd?
    Allemaal omdat je door de jaren heen beter leert vomrgeven.
    Natuurlijk is kijken, vomrgeven. Maar ook dat is leren. En dat leer je ook op het Grafisch Lyceum.
    Mits je de juiste opleiding doet. (Grafisch Vormgeven op het grafisch Lyceum is echt niet veel DTP-en, hoor!

Ik heb zelf het Grafisch Lyceum afgerond en de Kunstacademie. En ik heb wel degelijk geleerd vorm te geven. Natuurlijk moet je een eigen stijl vinden, en dat komt ook vaak pas veel later. Maar het is onzin en naief om te zeggen dat je bij de juiste opleiding niet leert vomrgeven. Ik heb veel gekeken tijdens mijn opleding naar anderen, naar leraren en tijdens stage. Ik heb leren vormgeven.

En mijn klanten, zo ook de bedrijven waar ik freelance werk zijn zeer tevreden!

Bijdrager
    Thijs van Tol
    ”MacBjorn”
    ”chilli

hehe nope…

Maar HS-L heeft in principe gelijk: het Grafisch Lyceum is vooral een op de techniek geënte opleiding.

Dat ligt dus aan de opleiding die je doet op het Grafisch Lyceum.
    En vooral ook aan jezelf.

Bijdrager
    Thom

Op het Grafisch Lycemum leer je dit niet, op de Kunstacademie ook echt niet (op de academie heb je gewoon 4 jaar extra om te oefenen).

Je kunt hier iemand namelijk niet leren/uitleggen. Het is iets dat je moet ontwikkelen.

Hulde aan alle mensen die heb wel kunnen, maar die hebben het toch allemaal geleerd door het zelf te doen.

Bijdrager
    iBert
    ”Thijs
    ”HS-L”

Een grafische opleiding aan een kunstacademie daarentegen, daar wordt je wel gestuurd om een zo goed mogelijk proces door te lopen en om je werkwijze en ontwikkeling te structureren.

”iBert”

Ontwerpen is een discipline die je niet kan leren of oppikken in een opleiding.

Wat een onzin allemaal!
    Natuurlijk leer je wel vormgeven op het Grafisch Lyceum. Kijk maar eens wat je kan in het eerste jaar en vergelijk het eens met het vierde jaar.

En waarom denk je dat er vaak bij een vacature om ervaring wordt gevraagd?
    Allemaal omdat je door de jaren heen beter leert vomrgeven.
    Natuurlijk is kijken, vomrgeven. Maar ook dat is leren. En dat leer je ook op het Grafisch Lyceum.
    Mits je de juiste opleiding doet. (Grafisch Vormgeven op het grafisch Lyceum is echt niet veel DTP-en, hoor!

Ik heb zelf het Grafisch Lyceum afgerond en de Kunstacademie. En ik heb wel degelijk geleerd vorm te geven. Natuurlijk moet je een eigen stijl vinden, en dat komt ook vaak pas veel later. Maar het is onzin en naief om te zeggen dat je bij de juiste opleiding niet leert vomrgeven. Ik heb veel gekeken tijdens mijn opleding naar anderen, naar leraren en tijdens stage. Ik heb leren vormgeven.

En mijn klanten, zo ook de bedrijven waar ik freelance werk zijn zeer tevreden!

Als je iemand quote, dan doe je dat correct of gewoon niet. Je rukt alles gewoon uit zijn context:

”iBert”

Een grafische opleiding kan je hoogstens je stijl helpen perfectioneren en je de technieken van de discipline aanleren (typografie, kleurenleer,…). Daarom geloof ik ook niet in boeken die je kunnen leren ontwerpen. Je hebt het in je of je hebt het helemaal niet.

Je kan niet naar een Kunstacademie stappen als je Times New Roman een prachtig lettertype vindt en geen graten ziet in een kleurencombinatie van fel groen op hel rood. Het gevoel is aangeboren, je leert gewoon je eigen stijl verder ontwikkelen en perfectioneren, en krijgt de technische basis.

Bijdrager
    MacBeer

Ik ken mensen die het Grafisch Lyceum gedaan hebben en ontzettend goed ontwerpen kunnen. Maar dit zijn denk ik meer uitzonderingen op de regels.
    Als ik terugkijk naar mijn tijd op het Grafisch Lyceum (ik heb daar Visualiseren gedaan… dus wel degelijk de creative kant) en dat vergelijk met de Kunstakademie dan kan ik gerust zeggen dat datgene wat we deden op het Grafisch Lyceum alles behalve vormgeven was.

De studie op een Akademie is veel meer geënt op het experimenteren en de begeleiding van de docenten is daar ook naar. Als je geen neus hebt voor vorm, kleur of affiniteit met vormgeving dan kom je er op een Akademie nieteens in. Grafische Lycea hebben ook een toelatingstest, en dat is maar goed ook.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Ik heb het wel geleerd op het Grafisch Lyce4um. meer nog dan de Kunstacademie.
    Wat ik vooral geleerd heb op de Kunstacademie is tegen kritiek kunnen, maar niet echt vormgeven.
    Helaas, maar bij mij is het wel zo gegaan.

Bijdrager
    Thijs van Tol

Ik ben het er wel mee eens dat je er “feeling” voor moet hebben.
    Maar je kunt dit op zo’n opleiding verder ontwikkelen.
    Dus leer je kijken, visualiseren, schetsen, ontwerpen en uiteindelijk vormgeven.

Bijdrager
    madmax

Ik geloof dat het de bedoeling van de topic starter was om tips en resources te vergaren omtrend vormgeving en ontwerpen. Zoals gewoonlijk op MacOSX.nl gaat men weer volledig aan de haal met het topic. Wat heeft zijn vraag met het opleidingsniveau te maken? Daarbij komt, wanneer je ontwerpt naar je eigen en de klant zijn tevredenheid is het prima.

Om het goede voorbeeld te blijven geven, hier nog enkele leuke sites. Ook al ben je niet van hetzelfde kaliber als de makers, ze inspireren enorm.
    http://okaydave.com
    http://www.moodesign.co.il
    http://www.momono.nl :wink:
    http://www.bio-bak.nl
    http://veerle.duoh.com

Bijdrager
    maccnl

De topic starter heeft al heel veel tips opgedaan: voorbeelden van sites die aanspreken bekijken en benoemen/bedenken waarom ze dat doen bij voorbeeld en gewoon veel doen! Ik ga ook wat meer van tevoren schetsen maken en kleurprofielen opstellen.. Geen gifgroene mouseovers over oranje links en zo…

Gaan jullie maar lekker aan de haal met de topic… ik vind het wel interessant.

Bijdrager
    iPod Jimmy

Maar zijn er ook studies waar je wel leert vormgeven, daarvoor moet je het wel een beetje kunnen ofzo.

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

Je moet natuurlijk een beetje in je hebben om wat te maken.
    Maar je moet ook de techniek onder de knie hebben. Ik gebruik fireworks omdat ik van photoshop neit zo veel snap. En daar niet erg zin in heb om dat te leren.

Maar je moet natuurlijk de technieken kennen van photoshop anders kan je nog niks beginnen. Als jij alleen vierkantjes rondjes en wat dan ook kan maken….. dan zit het er natuurlijk ook niet in.

Bijdrager
    AppleFlap

HOE je moet/kan vormgeven, dat kun je leren.. maar op een grafisch lyceum leer je echt niet je eigen stijl te ontwikkelen, wat mooi is, en meer, dat moet je allemaal zelf ontdekken!:)

Op zo’n lyceum leer je vooral de techniek, dat idee heb ik tenminste. En als ik het niet goed heb zeg het maar want ik zit ten slotte (nog lang) niet op een grafische school.

Bijdrager
    Dianne

Creativiteit moet je in ieder geval in je hebben, en ook al aan het stoeien zijn geweest met html. Ik heb ook op het Grafisch Lyceum gezeten in Rotterdam, voor multimedia vormgeven. Ik kreeg daar een toelatingsopdracht voor thuis (informatiezuil ontwerpen voor het Oceanium in dierentuin Blijdorp), en op school zelf nog een opdracht.
    Wat ze daar doen is les geven in de verschillende programma’s, tekenen, en typografie. Terwijl je daar zit in die 4 jaar, ontwikkel je je creativiteit en gevoel voor vormgeving. Ik zag bij mijzelf duidelijk verschil tussen wat ik in m’n 1e jaar deed en mijn afstudeeropdracht.
    Verder leren ze je alleen de basis van de populaire programma’s, als je echt geinteresseerd bent, zal je thuis verder moeten spitten. En digitale media houdt niet op bij het maken van websites:)
    Ik vond het trouwens helemaal niet zo’n technische opleiding.

Als je boeken zoekt over vorm/kleur/typografie/inspirerende websites, kijk eens in de Donner in Rotterdam. Die hebben een hele fijne afdeling met dat soort boeken die je als naslagwerk kunt gebruiken.

Bijdrager
    maccnl

Of iets mooi is of niet is uiteraard een gevoelsding. Sommige website vind ik mooi, andere niet. Wat ik wat meer ga doen is benoemen waarom ik een bepaald pagina mooi vind. Voor een deel is het feeling, maar voor een deel zullen het toch ook regeltjes zijn, zoals de eerder genoemde gulden snede.

Ik heb in ieder geval genoeg om aan de slag te gaan en bedank jullie voor de antwoorden. Tips als die van de gulden snede zijn uiteraard nog steeds van harte welkom!

Bijdrager
    MacBeer

Mooi is slechts een deel van vormgeven. Mooi of niet mooi, dat is voor iedere persoon anders.
    Grafisch Vormgeven is dan ook niet ‘mooie’ dingen maken. Het is communicatief vormgeven. Een klant komt met een probleem op communicatiegebied bij jou aankloppen. Jij moet voor dit communicatief probleem een creatieve oplossing aandragen die de doelstellingen van de klant verwezelijkt.
    Neem de paginagrote advertenties van de MediaMarkt. Zijn die ‘mooi’? Nee, daar zijn we het denk ik wel over eens. Maar die advertenties hoeven helemaal niet mooi te zijn. Een advertentie van MediMarkt zie je meteen. Ze onderscheiden zich van al het andere advertentiemateriaal. Achter deze vormgeving gaat een zeer doordachte strategie schuil, vergis je niet daarin.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.