27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

Leren programmeren

Ik wil al sinds mn tiende (nu zon 12 jaar geleden) leren programmeren. Op mn twaalfde heb ik een willekeurig engels C boek geopend maar heb deze na zon 10 pagina’s ook weer gesloten. Nu wil ik dit weer oppakken.

Inmiddels ben ik Natuurkunde student. Ik heb de volgende historie:

1. cursus HTML/Dreamweaver
    2. Mathlab
    3. Labview

Ik wil eigenlijk leren programmeren voor Mac OSx, iOS en Linux (wil daar een Raspberry Pi voor gaan kopen). Voor het OSx en het iOS deel hoop ik hier hulp te vinden. Uiteindelijk hoop ik voor zowel iOS als OSx een grafische rekenmachine en tetris te kunnen maken. Ik hoop dat ik met OSx uiteindelijk op een niveau kan komen dat ik een pakket als LabView niet meer nodig heb: dus direct software kan schrijven die een I/O kaart kan aansturen en uitlezen. Ik heb eigenlijk geen relevante ervaring met programmeren. Ik heb zojuist de ”Hello, world!” tutorial gevolgd en afgerond. Helaas heb ik geen idee wat ik gedaan heb.

Waar moet ik beginnen?

Bijdrager
    ultem

Leer eerst een ‘taal’ voordat je met iOS programmeren begint, voor iOS is dat Objective-C.

Via Apple kun je informatie vinden:Link

Inactief
    Anoniem

Om Mac/IOS apps the maken kun je het beste ObjectiveC/Cocoa leren. Heb je de andere topics gezien op dit forum voor beginnende programmeurs? Daar staan een aantal links naar goede boeken in om mee te beginnen.

Bijdrager
    nathansakoetoe

Inderdaad gewoon lekker objective c leren, ben zelf begonnen door bij iemand die al kon programmeren de syntaxis te leren en vervolgens her en der vragen stellen (stackoverflow) heb objective c nu best goed onder de knie.

Ik moet zeggen dat ik de Apple documentatie moeilijk vind dus die heb ik geskipped voor andere online tut’s.
    Ben sinds December 2011 bezig (achtergrond: php, css, html, jquery, java, JavaScript, XML)

Succes!

Bijdrager
    IBram15

Fantastisch engels boek: Programming in Objective-C

Bijdrager
    klonic

Objective-C it is.

Het leren van een taal gaat volgens mij alleen goed als je dat interactief doet. Zo heb ik hier het boek ‘Matlab for Engineers’ (Holly Moore, second edition, international edition, Pearson) liggen. Enige tips wat betreft boeken? Zelf is mij “Programming in Objective-C” opgevallen.

Alvast bedankt voor de reacties.

@ Koen
    Ja ik heb in de loop der tijd denk ik honderden van dit soort topics gelezen op verschillende websites en verschillende topics.:razz:

@ IBram15
    Jou post bevestigd mijn vraag of dat boek goed is, bedankt.

Bijdrager
    IBram15

Ik ben er zelf in begonnen, maar wegens tijdgebrek heb ik het niet kunnen afronden. Wat ik heb gelezen was erg goed te begrijpen. Je leert het door zelf code te schrijven, en na een tijdje ga je de code zelf schrijven zonder naar het voorbeeld te kijken (ookal wordt het niet gevraagd), je leert het dus ook echt. Aan het einde van ieder hoofdstuk heb je wat oefeningen die je zelf op moet lossen. Wel jammer is dat je nergens terug kunt vinden of wat je hebt gedaan juist is.

Ik ben nu begonnen met een cursus te volgen waarmee je echt apps maakt(eerste app is gratis te downloaden). Je leert zo de basis van Objective-C en iOS SDK, en zodra ik klaar ben met m’n examens, wil ik kijken of ik meer tijd heb om dat boek uit te lezen.

Inactief
    Anoniem

Ja, het boek van Kochan is sterk aan te raden. Daarna verder met Hillegass.

Bijdrager
    Raddie

Als je zo goed wilt (leren) programmeren om de LabView routines te herschrijven ben je nog wel even zoet. Ik was (het is wel 10 jaar geleden) altijd enorm blij met LabView, goede combinatie van te downloaden drivers van apparatuur en het zelf aan elkaar knopen ervan. Ik vond het enorm intuïtief werken en mijn beperkte BASIC, Pascal en C++ ervaring (van 20 jaar geleden) had ik er niet eens voor nodig.

En ook binnen LabView kun je heel diep doordringen tot in de I/O routines en die veranderen zoals je wilt. Ik had zelf toen problemen met de relatieve traagheid van de GPIB interface t.o.v. de meetsnelheid en dat hebben we toen ook gewoon in LabView kunnen fixen. Good times! Veel plezier ermee nog.

Bijdrager
    jesper211232

Ben zelf ook wel benieuwd hoe dat moet,

Ik wil graag kunnen progameren met Blackberry devices.
    Hier kan je software voor downloaden, en tutorias voor vinden.

Hoeveel tijd moet hier in steken om een app zoals, slide to unlock, of klokje te maken.
    ik ben zelf altijd wel van nieuwe dingen uitproberen, en ik denk ook wat dat ik het kan.
    hebben jullie nog wat tips, ik ga gewoon aan de slag en ik kijk wel hoe ver ik kom:wink:

Inactief
    Anoniem
    jesper211232 op 26 februari 2012

Ik wil graag kunnen progameren met Blackberry devices.

Dan ben je hier aan het verkeerde adres:smile:

Bijdrager
    Thrust

Als ik jou was zou ik even op http://thenewboston.org/ kijken.
    Daar heb ik ook leren programmeren in PHP, C en Objective-C. Zeker een aanrader voor beginnende programmeurs.

Bijdrager
    jesper211232

Maar het gaat om het principe…

leren progameren met Java, c/c++, het doel is alleen anders, ik wil het gebruiken voor Blackberry’s en niet voor iphone’s

Bijdrager
    2eSteve

Ja, voor iOS en os x heb je inderdaad objective c nodig. Ik zou daar niet meteen mee beginnen, het is makkelijker om eerst een taal zoals Java te gaan leren, die is wat simpeler. Maar dat ligt er natuurlijk aan hoeveel ervaring je al hebt.

Bijdrager
    Basket Case

De concepten van een programmeertaal hebben inderdaad niets te maken met het platform waar je iets voor wilt maken. Het ‘probleem’ is echter wel dat programmeren tegenwoordig extreem API-afhankelijk is. Het is nog maar amper zo dat je zelf iets schrijft, je roept bijna alleen maar functionaliteit aan die het platform aanbiedt. Of je moet alles zelf willen doen en je eigen bibliotheek van functionaliteit bouwen (iets wat bv de makers van Tweetbot voor een groot deel gedaan hebben), maar dat is absoluut niet weggelegd voor een beginner. Het nadeel wat ik hier in zie, is dat je dus maar amper bezig bent met de betreffende programmeertaal, maar dat je meer de API van het betreffende plaform aan het leren bent. En die kennis is dus grotendeels niet overdraagbaar naar een ander platform, omdat de verschillende platformen een hele verschillende benadering hebben.

Toch blijft het leren van een taal nog steeds het beste beginpunt, denk ik. Dat is wel een universele kennis en het helpt veel bij het doorgronden van de werking van de aangeboden functionaliteit van een API. Anders zit je maar wat aan te roepen zonder dat je goed weet waar je mee bezig bent. En of je dan C++, Objective C of Java leert, maakt naar mijn idee niet heel erg veel uit. Ze gebruiken allemaal ongeveer dezelfde concepten alleen in een ander jasje. C++ is wel het pittigste en zou ik niet snel zonder docent aan beginnen. Het is wel het meest veelzijdige; als je C++ onder de knie hebt, is het eenvoudig om de andere talen ook te leren. Andersom is dat minder het geval. In tegenstelling tot 2eSteve zie ik niet zo’n groot verschil in moeilijkheidsgraad tussen Java en Objective C.

Bijdrager
    2eSteve

Basket Case:
    In tegenstelling tot 2eSteve zie ik niet zo’n groot verschil in moeilijkheidsgraad tussen Java en Objective C.

Objective C is ook niet veel moeilijker, maar in Java hoef je je geen zorgen te maken over Header en Implementation files, en heb je tekens zoals * als je een object maakt niet. Het is daarom makkelijker (vind ik) om met Java te beginnen. Maar ik zei ook al, het ligt eraan hoeveel ervaring je hebt.

Bijdrager
    Basket Case

Het is geen wedstrijdje, he:lol: Jij geeft jouw mening adhv jouw ervaring en ik het mijne en beiden zijn goed. Het is dan aan degene tegen wie we het hebben om te zien wat hij/zij ermee doet.

Bijdrager
    vooblez

Ook even mijn mening zeggen:)

Ik ben het grotendeels eens met Basket Case, het programmeren is veel te veel platform afhankelijk geworden. Objective-C kan je volgens mij niet eens gebruiken voor iets anders dan iOS / OSX development…Daarom ben ik begonnen met C++.

Eigenlijk ben ik eerst begonnen met GameMaker, met GML. GML is dus een soort “programmeertaal” van GameMaker, en is totaal niet streng qua syntax, maar de mogelijkheden zijn echt wel beperkt (alhoewel je redelijk snel resultaat hebt). Maar voor mij was het dus te traag, en ik ben gaan zoeken naar C++ tutorials. En die vind je echt niet makkelijk, er is er volgens mij welgeteld één goede en uitgebreide tutorial. Maar ook die was niet goed genoeg, dus ben ik op zoek gegaan naar een boek, en het is “Aan de slag met C++” geworden van “Gertjan Laan”. Een zeer goed boek, maar zonder enige programmeer-ervaring is het niet echt aan te raden…Ook heb ik nog een cursus overwogen, maar die zijn in België zeer moeilijk te vinden. Maar misschien komt het er nog wel eens van.

Maar je hebt dus echt traag resultaat. Je begint met Terminal venstertjes, en op Windows de befaamde console applications, maar echt mooi zien die er ook niet uit…Maar het mooie aan C++ is dat je na een hele tijd, wanneer je het grootste deel onder de knie hebt, gebruik kunt gaan maken van andere lib’s dan de STL. En je hebt heel wat lib’s die je kan gebruiken voor bijvoorbeeld een mooie GUI te maken. Zo heb je Qt (van Nokia) waarmee je hele mooie GUI’s kan maken, en SFML kan je dan weer gebruiken om een game te maken.

Je kan zelfs programmeren in Xcode met C++, al vind ik het niet zo’n fijne IDE om te gebruiken…

Maar ik zou echt graag het advies willen geven van een programmeertaal te leren als Java of C / C++ die niet platform afhankelijk is. Tenminste als iOS programmeren geen noodzaak is, en je ook nog iets wil kunnen doen voor andere platformen, zonder daarvoor een andere programmeertaal te moeten leren.

Bijdrager
    Verwijder

het programmeren is veel te veel platform afhankelijk geworden

Wanneer was het platform-onafhankelijk dan? Mac OS heeft altijd een eigen toolbox gehad.

Inactief
    Anoniem

Ik snap nog steeds niet waarom men hier Java en C++ aanraadt om voor OSX en iOS te programmeren (hetgeen de TS aangaf). ObjectiveC/Cocoa is gewoon de handigste manier omdat 99% van de boeken, tutorials en developers dit gebruiken.

Ok, C++ is erg flexibel, en Java werkt als het goed is OS onafhankelijk, maar een Mac applicatie met alle technologie en APIs die Apple aanbiedt maak je er niet mee.

Bijdrager
    vooblez

@ Willemien: Wat ik bedoel is dat voor elk platform wel een andere programmeertaal is ontworpen…Voor windows heb je dan C# dat vooral wordt gebruikt, alhoewel het niet noodzakelijk is. Maar voor Mac OSX en iOS heb je dan weer Objective-C en Cocoa. Terwijl dit allemaal te bereiken is met een programmeertaal als C++ met bijhorende lib’s. Zo kan je met DragonFire SDK ook apps maken voor iOS in C++, en als je de code die je in Windows op je Mac compileert die geschreven is in Qt, dan lukt dat perfect…

@ Koen: Ik raad het niet aan, het is gewoon een suggestie. Als men nog wil programmeren, bijvoorbeeld om een programma op Windows uit te brengen, dan kan men geen Objective-C gaan compilen op een Windows systeem. Daar heb je een andere programmeertaal voor nodig. En met C++ heb je daar geen probleem mee. Maar je moet het natuurlijk zelf weten als je ook wil programmeren voor een ander OS dan iOS / OSX…

Bijdrager
    Verwijder

@vooblez: Wat ik bedoel is dat programmeren eerder minder platform-afhankelijk wordt dan meer. Tegenwoordig zijn er frameworks als Qt, die waren er vroeger niet. Vroeger had elk platform z’n eigen dialect van een programmeertaal. Ik begreep niet waarom je zegt dat het programmeren veel te veel platform-afhankelijk is geworden want dat is altijd zo geweest.

Over het kiezen van een taal: In plaats van een programmeertaal te kiezen kan je beter een framework kiezen en dan de voorkeursprogrammeertaal daarvan gebruiken. Het is alleen moeilijk om een framework te kiezen als je daar geen verstand van hebt omdat je nog niet kan programmeren. De basiskennis is taal-onafhankelijk dus je kan ook om te beginnen een gangbare taal kiezen op basis van de beschikbare cursussen en boeken. We kunnen bijvoorbeeld hier wel Objective-C adviseren maar als je op Internet een goede gratis cursus Java kan volgen dan zou ik daar mee beginnen. Je kan ook een paar tutorials in verschillende talen volgen om er achter te komen wat je ligt.
    Kies wel een cursus of boek waar ook basiskennis wordt geleerd. Er zijn hier al genoeg “iOS developers” die op YouTube hebben “leren programmeren” en niet weten wat een parameter of variabele is.

Bijdrager
    e.abrahamse

Heeft iemand de iTunesU Fall 2011 course van Paul Hegarty al genoemd. Deze laat heel duidelijk leren hoe je op de Mac en voor iOS devices het effectiefst programmeert. Een echte aanrader…

Bijdrager
    kx22

Ik wil zelf ook beginnen maar heb totaal geen achtergrond. Heb wel eens een website gemaakt met half html en half wysiwyg. Ook dat ging redelijk moeizaam. Nu heb ik veel vrije tijd en wilde iets nieuws leren. Ben nu al 3 dagen bezig met het zoeken van een echte startpunt. Alle meningen blijken uiteen te lopen

Ik wil dit boek gaan aanschaffen: Programming in Objective-C. Alleen ben ik bang dat ik met mijn 0-ervaring er toch niet ga uitkomen. Mijn lokale bieb heeft hem helaas in de rekken staan. Misschien iemand hier die mij kan vertellen of het een Dummies-achtige boek is?

Bijdrager
    Basket Case

@Willemien
    Mijn opmerking, waar vooblez verder op inging, ging er meer over dat programmeren nu veel meer SDK/Framework afhankelijk is geworden dan van een taal. Je leert niet meer zozeer een taal, maar een framework. En die kennis is erg gekoppeld aan een platform (hoewel er natuurlijk ook platformoverkoepelende frameworks zijn) en maar zeer beperkt overdraagbaar. Dit was een reactie op het voorafgaande, richting degene die voor BB wil leren programmeren.

Je verdere advies is eigenlijk precies in lijn met wat ik zei en sta ik dan ook achter. Ik zou er wel aan toevoegen dat er een onderscheid is tussen mensen die zich hier heel serieus mee bezig willen gaan houden (en die zou ik aanraden een taal als C++ onder de knie proberen te krijgen voor de wat diepgaandere kennis om daarna pas een framework als de iOS SDK in te duiken … dat je daarvoor Objective C nodig hebt is niet relevant, als je C++ kent heb je Objective C zo onder de knie) en mensen die eens een leuk iOS appje in elkaar willen knallen (en die zou ik jouw advies geven van eerst wat basiskennis op te doen die voor elke taal hetzelfde is en dan gelijk de iOS SDK induiken).

@kx22
    Er zijn (veel) mensen die zichzelf met een tutorial of een boek een programmeertaal aan kunnen leren. Zelf ben ik daar een aardig eind mee gekomen. Maar als iemand mij iets uitlegt, leer ik tig keer sneller. Ik heb ooit eens het geluk gehad 6 maanden lang 2 dagen in de week in C++ opgeleid te zijn en daarmee kende ik de taal en bijbehorende programmeerconcepten door en door (plus de achterliggende werkingen van alle onderdelen van het compileerproces, de bibliotheken en de hele rataplan). Het werkt voor iedereen anders, maar het kan dus zijn dat je vooral goed leert van een docent en minder goed uit een boek.

Inactief
    Anoniem

@kx22: Het is echt een prima boek voor beginners. En je kunt het dan natuurlijk altijd verkopen / doneren aan je lokale bieb, in het geval het niets voor je is.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    koen op 28 februari 2012

Ik snap nog steeds niet waarom men hier Java en C++ aanraadt om voor OSX en iOS te programmeren (hetgeen de TS aangaf). ObjectiveC/Cocoa is gewoon de handigste manier omdat 99% van de boeken, tutorials en developers dit gebruiken.

In eerste instantie zou je inderdaad C/Objective-C aanraden. Maar toch moet je kijken wat de ontwikkelaars van het platform zelf doen. Veel eigen software programma’s draaien niet 100% Objective-C/Cocoa. Safari, logic, final cut, iTunes zijn bijvoorbeeld veel gebruikte applicaties wat niet 100% Objective-C/Cocoa is. Dan hebben we het nog niet gehad over third party ontwikkelaars als Adobe, Microsoft en Quark bijvoorbeeld dat toch grote ontwikkelaars zijn voor het Mac OS X platform. Meer dan 95% van hun code is niet Objective-C/Cocoa en dat zelfde geldt natuurlijk ook voor iOS applicaties zoals bijvoorbeeld de meest bekende whatsapp en wordfeud.

Wil niet zeggen dat de TS niet moet beginnen met C/Objective-C maar probeer aan te geven dat Objective-C/Cocoa uiteindelijk een steeds minder belangrijke rol zal gaan spelen wanneer je applicaties meer ‘pro’ worden. Dan zal inderdaad C/C++ en/of Java een belangrijke rol gaan spelen omdat deze talen veel meer te bieden hebben qua libraries waardoor je uiteindelijk meer kan dan de technologie en API’s waar jij het over had (waarvan een groot gedeelte nog steeds wrappers zijn).

TS heeft niet aangegeven maar wil het niet ongenoemd laten. Voor distibuties voor andere platformen is Objective-C/Cocoa echt iets dat je wil vermijden in plaats van graag wil gebruiken.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.