13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    dennis

Leren programmeren in Panther…

Als de volledige versie van Panther uit is wil ik mijn projecten die ik nu ben gestart in REALbasic opniew maken met de developer tools die bij Panther worden geleverd.
    Ik heb nu alleen wat ervaring met REALBasic, dus waar kan ik het beste beginnen om te leren hoe ik moet programeren met de Developer Tools van Panther?

Dennis

Bijdrager
    araminta

In welke taal wil je gaan ontwikkelen?

Objective C en Java zijn de mogelijkheden die met het oog op de toekomst niet gek zouden zijn, maar dat is wel even iets anders dan RB. Ik heb geen idee of er ook iets als VB/RB wordt ondersteund door de ProjectBuilder van Apple.

User interface is wel mikkieklikkie.

Bijdrager
    dennis

RB compileerd programma’s voor OSX nu naar Carbon, ik wil mijn projecten helemaal herschrijven naar Cocoa voor de snelheid en de uitbreidmogelijkheid, want RB kan heel veel, maar niet alles.

Ik heb verder geen ervaring met Java of Objective C.
    Ik hoef geen cross-platform (het zou wel kunnen) dus ik denk dat Java afvalt. Objective C, wel vaak van gehoord, maar heb totaal geen ervaring.

Ik geloof dat mijn bedoeling was om ProjectBuilder te gebruiken, maar omdat ik echt niet weet wat verstandig is vraag ik hier of dat wel zo slim is:)

Dennis

Bijdrager
    Yves

Als je toch nog geen ervaring hebt met programmeren buiten RealBasic, leer dan Objective-C en Cocoa. Hiermee haal je de meeste mogelijkheden uit het OS.

Bijdrager
    Jurriaan.

Ik heb sinds kort ook realbasic nou wil heel graag wat leuke apps maken of een beetje kloten maar ik begrijp het niet zo goed duss.. weet iemand een uitgebreide tutorial voor realbasic of moet ik gewoon een tutorial van VB hebben oid?
    ik heb al goed gezocht maar ik kon nix goeds vinden
    mzzl

Bijdrager
    Julian

Voor Cocoa tutorials:
    http://www.macdevcenter.com/pub/ct/37

en zeker wel in project builder bouwen, want dat is gratis en zeker ruim voldoende voor wat de gemiddelde programmeur nodig heeft.

Kijk ook een bij de boeken van O’Reilly

Bijdrager
    Yves

Het beste boek om te beginnen met Objective C is “Cocoa programming for Mac OS X” van Aaron Hillegass. Dit boek is een echte aanrader.

Hier is de URL voor meer informatie.

Bijdrager
    dennis

Cocoa for Mac OS X zal ik zeker een keertje bekijken, alleen jammer dat het boek voor Mac OS X 10.1 is geschreven.
    Cocoa lijkt me trouwens best moeilijk!
    De boeken van O’Reilly zijn altijd erg goed!
    Ik heb REALBasic for Dummies aangeschaft en dat heeft me echt ontzettend veel geholpen om te beginnen met programmeren.

Verder nog een vraag over de project builder :
    Ik heb deze nog niet geinstalleerd (de hele CD niet), is het verstandig om de Developer CD van 10.2 erop te zetten, de nieuwe versie te downloaden van apple (welke URL?), of nog even te wachten en dan als Panther uitkomt die Developer CD erop te zetten.

tnx, Dennis

PS voor REALBasic tutorials kan je kijken op http://www.realgurus.com, als je op Command (Apple) – 1 drukt krijg je de hulp an REALBasic zelf te zien, dat is ook erg handig!

Bijdrager
    Yves

Wat het Cocoa for Mac OS X boek betreft:95 % werkt nog voor OS X 10.2.6. Voor de overige 5% kan je hier terecht.

De boeken van O’Reilly zijn inderdaad goed maar Cocoa for Mac OS X heeft een hoger “for Dummies” gehalte.

De meeste installatieprogramma’s van Apple kijken eerst na wat je hebt geinstalleerd en voeren eventueel een upgrade uit van de reeds geinstalleerde software. Het kan dus geen probleem zijn om de developer tools te installeren. Voor de meest recente versie dien je je te registreren op http://developer.apple.com/ Dit is gratis en daarna kan je de tools gewoon downloaden.

Bijdrager
    dennis

Geregistreerd en bezig met downloaden van 300 Mb aan Dev. Tools!
    Yes al 1%!;-)

Dennis

Bijdrager
    2manydjs

ik heb laatst ook de developers tools geinstalleerd, Project Builder en Interface Builder willen alleen niet opstarten.
    Ze komen wel leuk springend in mijn dock terecht maar gaan daarna direct weer weg zonder dat er zelfs een driehoekje onder komt.
    Ik krijg ook geen melding in beeld..
    Iemand een idee wat het probleem is?
    Heb al de privileges hersteld en de macjanitor scripts laten lopen..

Bijdrager
    Jurriaan.

sorry voor het late reageren maar ik ben in de tussentijd ff verhuist naar het oosten maar bedankt voor de tips ik ga er zeker wat mee doen
    greetz jurriaan

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”2manydjs”

ik heb laatst ook de developers tools geinstalleerd, Project Builder en Interface Builder willen alleen niet opstarten.
    Ze komen wel leuk springend in mijn dock terecht maar gaan daarna direct weer weg zonder dat er zelfs een driehoekje onder komt.
    Ik krijg ook geen melding in beeld..
    Iemand een idee wat het probleem is?
    Heb al de privileges hersteld en de macjanitor scripts laten lopen..

Ik weet niet meer hoe het precies heet, maar bij het installeren van je systeem (als je niet kiest voor easy install), kun je aangeven of je BSD-subsystem (of iets dergelijks) wilt installeren, dit heb je nodig om projectbuilder etc te kunnen laten draaien.

Misschien dat als je dat alsnog installeert, het probleem opgelost is?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.