15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Stripe

Leren ‘leren’

Hoi,

Nu ik in mijn laatste toetsweek zit en erg veel stof naar binnen moet werken en ik ook over enkele maanden mijn examen moet doen ben ik benieuwd naar hoe jullie leren of leerden. (Los van het feit dat je gewoon vooral moet oefenen met het maken van examens.)
    Ik heb het profiel N&G met Ec1 en M&O dus ik heb ook veel formules en begrippen die ik moet kennen. Zelf maakte ik altijd samenvattingen tijdens het lezen van de stof. Deze heb ik ook vanaf de vierde bewaard en kan ik dus straks bij het leren mijn examen weer gebruiken. Dit vond ik altijd prima werken. Maar naar mate de hoeveelheid stof toeneemt is samenvattingen schrijven toch wel erg tijd rovend. Ook maakte ik alles met de hand omdat het snel typen me nog niet erg goed afging (dat gaat het ondertussen wel). Helemaal gezien mijn vervolg studie, rechten, waar veel lees werk bij komt kijken lijkt mij het handig om wel een nieuwe manier van leren te vinden. Wellicht een beetje vroeg omdat ik daar ook nog geen enkel boek o.i.d van heb maar ik ben er toch wel benieuwd naar.

Dus de vraag is eigenlijk: hoe leren jullie? Markeren jullie zinnen in je boek? Maken jullie samenvattingen (en zo ja, hoe pakken jullie het schrijven van die dingen aan)?

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik maak altijd een samenvatting van de stof. Wat belangrijk is, neem ik op in de samenvatting. Soms is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden, maar gelukkig staat er in de wet waar mijn toetsen aan moeten voldoen. Daar hou ik dus rekening mee met het maken van de samenvatting.

Voordeel van een samenvatting is dat je de tekst actief leest en begrijpt, anders kan je het niet opschrijven/intypen. Ander voordeel is dat je naderhand beter kan leren van een samenvatting van een aantal blaadjes, dan uit een boek van een aantal honderd bladzijden.

Nadeel is dat je veel tijd kwijt bent met het schrijven, omdat je het hele boek moet doorspitten. Maar ja, je bent student of niet. Later lach je erom.

Edit: ik zie dat jij ook zo leert. Ik zou deze manier gewoon aanhouden. Je bent wat meer tijd kwijt, maar het is wel voor een goed doel. Dan maar een biertje minder in het weekend. Alleen weet ik niet in het geval van rechten of er in de wet staat wat je voor een toets moet weten. In de luchtvaart is dit wel zo geregeld.

Moderator
    Poezenbeest

Ik maakte altijd begrippenlijsten… begrippen, die voor de hand liggen, neem ik ook op en geef ze in mijn eigen woorden weer… Die begrippenlijst leent zich ook om vlak voor het proefwerk nog even door te kunnen nemen.

Tijdens het maken van de begrippenlijst, neem je de stof automatisch een keer door en neem je de stof ook in je op. Lees eerst een hoofdstuk door en maak daarna vanaf het begin een begrippenlijst, let er op dat de begrippen uit een begrippenlijst uit het boek er zeker ook in voorkomen, of de ‘wat je moet kunnen’-items in een hoofdstuk, maar schroom niet om andere woorden ook op te nemen.

Werk ook met tabellen en schema’s…

Bijdrager
    sven-

Wat ook nog wel eens helpt is verder denken dat stof zelf. Verzin tijdens het lezen en leren zelf vragen, die eventueel gesteld kunnen worden op toetsen, op die manier ga je nog een stapje verder dan alleen het leren van de stof zelf. Je merkt dan ook vanzelf of je het allemaal goed beheerst of niet.

Bijdrager
    Ramy

Ik zit nu ook in het examenjaar. Hoe ik leer: alles één keer goed doorlezen, en een paar uur later (sommige delen) snel. Meestal is dat een paar dagen van tevoren, dus dan herhaal ik het ook meerdere keren. Zo doe ik het trouwens niet bij alles. M&O leer ik bijvoorbeeld gewoon in delen, en de dag ervoor neem ik weer alles door.

Bijdrager
    trabant

Ik heb te laat geleerd dat ik eigenlijk op tijd had moeten beginnen…

Bijdrager
    Stripe

Optijd beginnen zit er bij mij ondertussen wel in!

Samenvatten werkt inderdaad altijd erg goed voor mij, ookal merk je dat je bij beta-vakken er vaak vrij weinig aan hebt. Volgend jaar zal dat vast heel anders worden.

Bijdrager
    sven-

Bij bèta vakken geldt dat veel oefenen veel belangrijker is dan veel uit je hoofd leren. Sterker nog, je moet voor bèta vakken echt sommen maken, terwijl je voor alfa vakken vaak de toetsen nog wel redelijk maakt na de stof alleen geleerd te hebben.

Misschien is onderstaand topic nog handig:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138962

Bijdrager
    Stripe

Precies, oefenen, oefenen en nog meer oefenen!
    Best vervelend, de beta vakken lukken me wel (niet extreem makkelijk maar wel goed genoeg) alleen ik vind er gewoon helemaal niets aan. De wetenschap dat ik er na de examens nooit (oke.. zeg nooit nooit) meer iets mee te maken heb is ook niet echt goed voor de motivatie.

Bijdrager
    iQwerty

OK, ben zelf Cum Laude, met geen enkel cijfer lager dan een 7 geslaagd (gymnasium, NG + NT + Latijn + Eco), dus voor mij werkte de volgende methode in ieder geval prima:

– Naar de laatste lessen voor je toets/van het jaar gaan, docenten geven er vaak veel nuttige info.
    – Koop alle boekjes in de serie “Samengevat” en alle Examenbundels. Ga NIET zelf dingen samenvatten.
    – In de vrije tijd voor je examen op vakantie gaan naar een rustige plek. Ben zelf naar Polen gegaan. Zoek daar een leuk terras uit, meestal schijnt de zon, en ga daar die samengevat boekjes van begin tot eind uitlezen. Wissel een beetje af, dus niet de hele dag alleen eco, wordt je erg gaar van. Ga ook leuke dingen doen, ik leer maximaal een uur achter elkaar.
    – Als je die boekjes uit hebt ga je opgaven uit de examenbundels maken bij de onderwerpen die je moeilijk vindt, als je iets niet snapt, zoek het dan op in samengevat. Het lijkt relaxed om snel naar het antwoord te kijken, maar zoek het echt op in samengevat. Kom je namelijk gelijk de andeer leerstof ook weer tegen en leer je zelf het antwoord formuleren
    – Ga daarna de “hele” examens maken zonder terug te kijken en check wat je ongeveer zou halen. In mijn geval was dit niet eens zo heel hoog, omdat ik ze nogal losjes maakte. In het echt zul je hoger halen. Kijk wel superstreng na, en geef niet halve punten ofzo. Bij twijfel, vraag foutrekenen.
    – In je examenweken moet je gen nieuwe vragen maken ofzo, alleen dingen nakijken. Anders ga je stressen dat je het niet snapt. Gewoon alles nog eens overzien, 1-2 uurtjes per dag ofzo maximaal (gespreid over de dag). Beetje inde stof komen en uitgeslapen (10 uur slaap is voor mij ideaal, met 8 uur presteren de meeste mensen nog onder, denk niet dat je genoeg hebt aan 7) naar je examen.

Verder niet te veel rommel eten en drinken, en alleen leren. NIET met anderen leren, hoe gezelllig het ook is, het loopt met 100% zekerheid uit op lagere cijfers dan je zou halen als je alleen leerde.

Bijdrager
    Josebo.

Goed verhaal iQwerty! Het lijkt erop dat je je zaken goed voor elkaar had. Mag ik vragen wat je daarna bent gaan doen?
    Ik doe op dit moment ook Gymnasium 6, ook bij mij zit het examen eraan te komen. Moet geen probleem zijn. Zie alleen wel op tegen vakken als wiskunde en economie, maar daar moeten we maar gewoon het beste van hopen.

Wat betreft het leren. Voor vakken als geschiedenis en aardrijkskunde werkt het doorlezen ervan gewoon het beste. Vakken als wiskunde en economie is het toch vooral het in de praktijk brengen. Anders kom je er op de toets ineens achter dat je het toch helemaal niet zo goed snapt als je aanvankelijk dacht.

Succes ermee!

Bijdrager
    Fishstick

Samengevat werkt echt! Ik zit nu in 5H en heb net m’n laatste toetsweek achter de rug.

Voor betavakken geldt inderdaad dat je veel moet oefenen, wil je je goed voorbereiden. En voor vakken als AK, EC12 moet je gewoon de tekst een paar keer grondig doorlezen en daarna die samengevat-boekjes van binnen naar buiten leren;)

Succes!

Bijdrager
    Cloudsurfer

Wat zijn betavakken?

Bijdrager
    Лукас

Natuurkunde, wiskunde ed. Eigenlijk alles met veel rekenwerk.

Bijdrager
    iQwerty
    ”Josebo.”

Goed verhaal iQwerty! Het lijkt erop dat je je zaken goed voor elkaar had. Mag ik vragen wat je daarna bent gaan doen?
    Ik doe op dit moment ook Gymnasium 6, ook bij mij zit het examen eraan te komen. Moet geen probleem zijn. Zie alleen wel op tegen vakken als wiskunde en economie, maar daar moeten we maar gewoon het beste van hopen.

Ik doe nu Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en kan het van harte aanbevelen, echt een prachtstudie!

Ahja, en Wiskunde en Eco: Wiskunde gewoon veel sommetjes maken. Ik deed B12 en het was echt supersimpel (had uiteindelijk een 9.8 ), veel sommen kwamen zo goed als letterlijk uit boek opgaven…. Verder zijn het vaak recht toe recht aan sommetjes, niets moeilijks aan. Gewoon uitgeslapen op komen dagen en je ding doen.

Eco is een ander verhaal:) Was in mijn jaar best gemakkelijk, maar je moet wel goed een verhaal kunnen opschrijven wil je een hoog cijfer. Leer dus hoe een vraag te formuleren, en check goed in de examenbundels wat ze precies willen weten bij wat voor een vraag. Vaak is het antwoord in feite eenvoudig, maar gaan de meeste punten naar de formulering.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.