15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac_Laurens

Leopard tweedehands kopen: geen addertjes?

Is er een mogelijk risico verbonden met het kopen van een tweedehands DVD van Leopard tov een nieuwe in de winkel?
    Dat ik er geld voor zou betalen, en dat ik dan achteraf toch niet met een legale versie te maken heb? Dan kan ik ze even goed gewoon downloaden, maar ik wil hem dus legaal.

Ik zou persoonlijk denken dat eens de originele DVD, doos etc in mijn bezit zijn, het niet legaler kan…

Bijdrager
    Petje

Het is pas helemaal legaal wanneer de leopard die geïnstalleerd is op een Mac, daar ook weer wordt afgehaald

Bijdrager
    Mac_Laurens

Tja, dan is hij illegaal bezig he. Als hij het ding verkoopt dan gaat het eigendomsrecht naar mij.

Bijdrager
    SvS
    ”Petje”

Het is pas helemaal legaal wanneer de leopard die geïnstalleerd is op een Mac, daar ook weer wordt afgehaald

Hoe kan men dat nou checken?

Bijdrager
    computer space

Maar dat is niet jouw probleem, maar van de gene die verkoopt. Die heeft immers geen originele schijven meer liggen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Stel:
    Jij hebt een Mac met Leopard (dus een originele DVD die je gekocht hebt, of bij de Mac kreeg)
    Vraag:
    Waarom zou je alleen de (originele!) DVD willen verkopen zonder die Mac?
    Antwoord:
    Dat wil je niet. Want dan zit jij zonder een Leopard DVD.
    Als je al wat verkoopt, dan behoord dat de gehele computer te zijn plus die meegeleverde DVD.

Tip:
    Een gebrande (dus gekopieerde disk) is vaak te herkennen aan een licht kleurverschil.
    Meestal paars/violet achtig en soms goudkleurig.
    Een geperste disk is altijd uitgesproken zilverkleurig.

Een enkele keer kan ook een gebrande disk zilverkleurig zijn. Als hij dan niet geheel vol is gebrand, kun je onder een bepaalde lichtinval toch een verkleuring waarnemen. Maar is hij helemaal vol, dan is het onderscheid zo goed als onwaarneembaar.
    En natuurlijk kun je het ook wel zien aan het nep label (holografische logo’s e.d. zijn niet te scannen)

Bijdrager
    computer space

Een Tigerofiel met niet-Intel-bak kan spijt hebben van zijn Leopard aankoop. Sowieso zijn losse Leopard doosjes altijd bedoeld voor Macs waar een ouder systeem was meegeleverd, dus een los Leopard doosje maakt een mac nooit legaal-systeemloos. Een Leopard te koop is dus helemaal niet zo dubieus.

En hologrammen BTW, daar doet Apple niet aan.

Bijdrager
    Mac_Laurens

Wat er hier met andere woorden wordt beweerd, is dat de derde advertentie bij ‘software’op Tweedehandsmac.nl niet aan te raden is?

Moderator
    unSOUND

Nee, want die DVD hoort bij een bepaalde Mac. Los is hij dus net zo illegaal als een gedownoadde versie.

Bijdrager
    Mac_Laurens

Ik vreesde al zoiets.

Nu, ik kijk even op Amazon.co.uk en kom deze bizarre prijs tegen voor een Mac Boxset:
    http://www.amazon.co.uk/Apple-MB997Z-A-Mac-Retail/dp/B001AMLPYM/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=software&qid=1247234534&sr=8-5

Hier moet toch een fout mee gemoeid zijn… nog geen 10 pond voor deze set? 94% korting?
    Heeft het te maken met ‘Retail’? Ik weet niet wat dat wil zeggen…

Moderator
    unSOUND
    ”Mac_Laurens”

Hier moet toch een fout mee gemoeid zijn… nog geen 10 pond voor deze set?

Een leesfout denk ik, want hier staat toch echt 126 pond…

Bijdrager
    Mac_Laurens

Nee, ik las het juist.

In deze lijst staat hij nog bovenaan: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_sw_h_?url=search-alias%3Dsoftware&field-keywords=mac+box+set&x=0&y=0.

Het is inderdaad aangepast ofzo, daarnet stond er bij de detailpagina nog dezelfde prijs: 8.99 pond.

Moderator
    unSOUND

Zo te zien was het een oplichter, want als je verder klikt kom je op een dood punt uit, waar te lezen is dat de aanbiedingen zijn verwijderd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”computer

Een Tigerofiel met niet-Intel-bak kan spijt hebben van zijn Leopard aankoop. Sowieso zijn losse Leopard doosjes altijd bedoeld voor Macs waar een ouder systeem was meegeleverd, dus een los Leopard doosje maakt een mac nooit legaal-systeemloos. Een Leopard te koop is dus helemaal niet zo dubieus.

En hologrammen BTW, daar doet Apple niet aan.

Ik gaf maar een voorbeeld waaraan je een nep dvd kunt herkennen.
    Het zilveren Apple logo op de originele DVD laat zich ook niet zo mooi blinkend scannen.
    Op zich mag het dan niet dubieus zijn, maar de kans dat het om een kopie gaat, is toch heel wat hoger dan de situatie die jij schetst.

Bijdrager
    rvanheukelum

Als je een boxed versie van Leopard van iemand overneemt, en die installeerd, is er niets aan de hand.
    Stel dat ik je mijn Leopard verkoop voor 5 euro … als jij hem op je machine installert, en ik mijn versie op mijn Mac laat staan, dan zou ik in de ogen van enkele hypocriete Urkers alhier illegaal bezig zijn. Immers … ik heb afstand gedaan van mijn licentie, door deze aan jou te verkopen. Op de letter klopt dit helemaal, in de realiteit zal Steve Jobs er geen stijve van krijgen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.