30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    RobinZwama

Leopard :: Transparante menubalk :: mooi?

Heya!

Ik wil het even kwijt. Wat is die menubalk in Leopard LELIJK! :x
    Ik dacht eerst dat het een grapje was. Vinden jullie die balk mooi?
    Kan het me namelijk niet voorstellen, het ziet er ook een beetje Vista-ish uit…

Hmmm, zou dit alleen in de BETA zijn?:?

KOTS!

Bijdrager
    Nietzman

Het ziet er niet uit, ik mag hopen dat het gewoon uit te zetten is.

Bijdrager
    Nietzman

Sowieso een enorm duf concept, die balk transparant maken zodat de wallpaper duidelijker te zien is.

Bijdrager
    AppleJelle

Ik vind het hoog tijd dat de interface van OS X een deftige oplapbeurt krijgt. Ik ben echt uitgekeken op de huidige balk. Leopard is een stap in de goede richting, het mag zelf iets verder gaan dan dat vind ik (maar dan zal het al snel te kitscherig worden).

Als je ooit 5 minuten het ongeluk hebt om met Vista te werken zal je snel doorhebben dat er niks van al deze chaos in Leopard terug te vinden is!

Bijdrager
    migel

lolllll

Bijdrager
    macmickey2

Kan er pas wat van zeggen als ik ermee gewerkt hebt. Tot die tijd…gezwama in de ruimte :wink:

Bijdrager
    tommy666

ik heb momenteel het ongeluk om op vista te zitten(probleempjes met de iMac) en ik kan alleen maar zeggen:ik vind de balken ontzettend hard op mekaar lijken,en ik vind ze allebei ongelooflijk lelijk(alhoewel de balk van apple wel iets mooier is omdat hij volledig doorzichtig is en niet zo half doorzichtig,half ondoorzichitg)

Bijdrager
    SplendidMac

Ik vind hem zelf niet echt mooi nooit. Snap de functie er niet van, maar goed dat heb je wel vaker met bepaalde dingen. Wat ik zou doen is een functie in je preferences maken zodat je zelf de opacity van de balk kunt instellen. Dan is iedereen tevreden 8)

Al met al, de rest van leopard erg geyl :P

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Nietzman”

Sowieso een enorm duf concept, die balk transparant maken zodat de wallpaper duidelijker te zien is.

Ze hebben ’t niet gedaan voor de wallpaper, maar volgens de berichten is het gedaan omdat mensen zich beter kunnen concentreren op het programma waar ze in bezig zijn dan aan de menubalk. Tenminste, dat is wat er gezegd werd.

Persoonlijk vind ik die balk erg mooi zelfs… of het nu eyecandy is of niet:)
    Het was heel even wennen, maar nadat ik er even mee gewerkt had begon het me steeds meer te bevallen eigenlijk. Die hele menubalk is niet meer zo prominent aanwezig.

Wat ik alleen niet kon vinden, maar wel handig zou vinden, is of je de menubalk-transparantie kon instellen. Maar het lijkt me enigzins logisch als zo’n persoonsgebonden voorkeur niet in te stellen is/wordt.

Bijdrager
    Nikita

Ik vind het onlogisch dat de menubalk zelf wel transparant is, maar de menu’s die eruit komen niet… Ik hoop zelf dat je het uit kan zetten.

BTW, als we toch aan het zeiken zijn :P De Front Row 2.0 in Leopard is afgeleid van de AppleTV interface, zoals waarschijnlijk wel bekend. Dit ziet er an sich best mooi uit, maar betekend ook dat je nu dus NIET meer het volume kan aanpassen! Bij AppleTV kan ik me dat nog voorstellen, omdat je er een TV, danwel een versterker aan hebt hangen. Maar op m’n Mac heb ik dat niet, dus dan zit ik op m’n bed een film te kijken, moet ik eerst naar m’n Mac lopen om het volume harder / zachter te zetten met het toetsenbord, om vervolgens weer verplicht de afstandsbediening te gebruiken omdat FR 2.0 niet op het toetsenbord reageert (ESC, pijltjes e.d.) :roll:

Ergo, de huidige Build 9A466 mag dan “Feature Complete” zijn; helemaal af is het nog zeker weten niet… :sealed:

Bijdrager
    wout3r
    ”joram”
    ”Nietzman”

Ze hebben ’t niet gedaan voor de wallpaper, maar volgens de berichten is het gedaan omdat mensen zich beter kunnen concentreren op het programma waar ze in bezig zijn dan aan de menubalk. Tenminste, dat is wat er gezegd werd.

Persoonlijk vind ik die balk erg mooi zelfs… of het nu eyecandy is of niet:)
    Het was heel even wennen, maar nadat ik er even mee gewerkt had begon het me steeds meer te bevallen eigenlijk. Die hele menubalk is niet meer zo prominent aanwezig.

Wat ik alleen niet kon vinden, maar wel handig zou vinden, is of je de menubalk-transparantie kon instellen. Maar het lijkt me enigzins logisch als zo’n persoonsgebonden voorkeur niet in te stellen is/wordt.

Lijkt me toch niet dat deze balk op deze manier minder opvalt. Want als hij zo doorzichtig is dan zie dus constant je wallpaper er door heen schijnen. Aangezien programma vensters ook grijs zijn klinkt het mij logischer in de oren dat dat minder opvalt dan het half doorzichtige.

Geblokkeerd
    Anoniem

We moeten ook niet vergeten dat we hier nog met een beta te maken hebben.
    Hij komt pas in oktober uit, dus er kan nog van alles veranderen en/of bijkomen;)

Moderator
    Mac Daddy

Stel dat ze als reden hebben dat hij nu teveel zou afleiden. Waarom bouwen ze dan niet dezelfde functie in als bij de Dock mogelijk is? Dat je hem kan verstoppen en met je muis tevoorschijn kan halen. Dat lijkt mij een beter oplossing.

Ik vind het persoonlijk het enige minpuntje van Leopard. Alhoewel ik de ‘lampjes’ in de Dock die actieve app’s aangeven ook een beetje onduidelijk. Maar ik sluit mijn aan bij MacMickey. Ik kan pas een echt oordeel geven, wanneer ik ermee gewerkt heb.

@Nikita: Volgens mij zijn de pull-down menu’s wel doorzichtig. Dat zijn ze nu in Tiger ook al.

Bijdrager
    G-Force
    ”Nikita”

Ik vind het onlogisch dat de menubalk zelf wel transparant is, maar de menu’s die eruit komen niet… Ik hoop zelf dat je het uit kan zetten.

BTW, als we toch aan het zeiken zijn :P De Front Row 2.0 in Leopard is afgeleid van de AppleTV interface, zoals waarschijnlijk wel bekend. Dit ziet er an sich best mooi uit, maar betekend ook dat je nu dus NIET meer het volume kan aanpassen! Bij AppleTV kan ik me dat nog voorstellen, omdat je er een TV, danwel een versterker aan hebt hangen. Maar op m’n Mac heb ik dat niet, dus dan zit ik op m’n bed een film te kijken, moet ik eerst naar m’n Mac lopen om het volume harder / zachter te zetten met het toetsenbord, om vervolgens weer verplicht de afstandsbediening te gebruiken omdat FR 2.0 niet op het toetsenbord reageert (ESC, pijltjes e.d.) :roll:

Ergo, de huidige Build 9A466 mag dan “Feature Complete” zijn; helemaal af is het nog zeker weten niet… :sealed:

Ik denk dat volume aanpassen dan wel weer wordt toegevoegd, Front Row 2.0 is schaamteloos uit de Apple TV geripped. Denk dat dat allemaal nog aangepast moet worden.

Bijdrager
    bare_nature

Ik vraag me af of de mensen die de menubalk van Mac OS X 10.5 goed vinden ook effectief al met Leopard gewerkt hebben. Toen deze nieuwe feature werd voorgesteld was ik ook positief maar vanaf het moment dat je begint te werken met Leopard merk je dat het niet zo bijster positief is. Geef mij maar Tiger … en dat was trouwens ook de consensus op WWDC.

BN

Bijdrager
    SCCB

toch leuk om te zien dat veel mensen naar de developpers conference zijn geweest en daar een exemplaar van leopard hebben meegekregen.
    Hoe kunnen ze anders op legale wijze al deze ervaringen hebben opgedaan?? 8)

Bijdrager
    Paint.It.Black

In praktijk komt het er op neer dat je een gekleurde menubalk hebt, en dat valt vooral op als je programma’s maximaliseert. Standaard is die lelijk groen, en als je zelf je bureaublad achtergrond instelt moet je rekening houden met de invloed op de menubar, en in de meeste gevallen valt dat (volgens mij) erg tegen. Ik vind de transparante menubalk dus ook een minpunt van Leopard. Daar tegenover staat dat Stacks, QuickLook, TimeMachine, Spaces enz features zijn die héél erg handig én nuttig zijn. Deze features maken dat een update van Tiger naar Leopard zijn geld waard is. Over de nieuwe dock was ik skeptisch, maar in praktijk valt deze erg goed mee, in tegenstelling tot de menubar dus.

Pib

Bijdrager
    Nikita
    ”Mac

@Nikita: Volgens mij zijn de pull-down menu’s wel doorzichtig. Dat zijn ze nu in Tiger ook al.

Het Dock kan je ook op automatisch verdwijnen zetten, als je dan met je muis onderin je scherm komt, verschijnt je Dock weer.

En over de pull-down menu’s: ze zijn inderdaad wel doorschijnend, maar lang niet zo doorschijnend als de menubalk in Leopard. Dus da’s een beetje dissonant.

Bijdrager
    SplendidMac

Ik zit nu weer even in Leopard en wat mij ook opvalt wat ik ook wel jammer vind in de menubalk is dat de linker en rechter bovenhoeken niet meer rond zijn. Heel klein detailtje dat niet iedereen op zal vallen, maar ik vind het wel jammer…

Bijdrager
    tommy666

vergeet niet dat het een bèta is en dat er nog tamelijk wat zal veranderen(waarschijnlijk een groot deel in de “look ’n feel”) ik hoop erop dat die menubalk native ondoorzichtig valt te maken,voor de rest vind ik het zeker niet mis(ook dat nieuwe Dock is wel uhm,…*zoekt naar het juiste woord* “stoer”?)

Bijdrager
    Jaap

Op http://www.manytricks.com/blog/?id=14 kan je ‘Non-Transparent Menu Bar’ downloaden om de menubalk in X.5 weer ondoorzichtig te maken. Werkt ook in Tiger, maar dan anders om.

Bijdrager
    Richard

Zoals al eerder geroepen in dit topic, er kan nog een hoop veranderen tussen nu en oktober:)

Geblokkeerd
    Anoniem

mooi of niet mooi… het werkt stukken prettiger :)

probeer het eens een tijdje en oordeel dan nog eens :wink:

Bijdrager
    t.leffers

Ik ben er toch nog niet over uit…
    Stel je wilt een mooie zwartwit geblokte wallpaper:

Bijdrager
    Germen
    ”t.leffers”

Ik ben er toch nog niet over uit…
    Stel je wilt een mooie zwartwit geblokte wallpaper:

Steve zegt wel dat de menubalk zich aanpast aan de achtergrond.

Bijdrager
    SplendidMac

We kunnen altijd nog zelf een witte balk maken in de background image. Ben je er ook vanaf :lol:

Bijdrager
    eubank

Het ziet er niet verkeerd uit. Wel weinig toegevoegde waarde. Stacks lijkt me wel heel erg handig. Laat maar komen 10.5!

Moderator
    Mac Daddy
    ”Nikita”

Het Dock kan je ook op automatisch verdwijnen zetten, als je dan met je muis onderin je scherm komt, verschijnt je Dock weer.

”Mac

Stel dat ze als reden hebben dat hij nu teveel zou afleiden. Waarom bouwen ze dan niet dezelfde functie in als bij de Dock mogelijk is? Dat je hem kan verstoppen en met je muis tevoorschijn kan halen. Dat lijkt mij een betere oplossing.

Wat ik hiermee bedoelde is: De functionaliteit die de Dock dus al heeft, namelijk het automatisch verstoppen, om dat ook met de menubalk te kunnen.

Dan is die doorzichtigheid niet nodig en leidt hij ook niet meer zo af.

Ik vind persoonlijk de menubalk helemaal niet afleiden.

Bijdrager
    Nikita

Oh, verkeerd gelezen :P
    In elk geval; ik snap de filosofie ook niet dat de een transparante menubalk minder afleidt van je werk dan een niet-doorzichtige :?
    Dat Stacks je bureaublad opgeruimd houdt, ja, tuurlijk. Maar die menubalk…

Maar goed, het is nog steeds een bèta, dus er kan nog genoeg aan veranderen. :)

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik wil die van Tiger houden, vind die glossy look van boven niet zo mooi, maar mss moet je er gewoon aan wenne ofzo :evil:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.