24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    exilim

Leopard OSX installeren op oude mac mini ppc

Hoi,

Op mijn mac mini (ppc 1.42 Ghz ) heb ik nog 10.4.11draaien. Nu wil ik Leopard installeren alleen doet mijn drive het niet meer. Klopt het dat als ik een .dmg van Leopard op een firewire-HD zet, dat ik deze dan hier vanaf kan installeren door de Option-key ingedrukt te houden bij het opstarten? Klopt het dat deze dan verschijnt en dat hier mee kan opstarten?

Heeft iemand nog andere suggesties? (en weggooien en nieuwe kopen is geen optie!;-) )

Ik wil mijn mac mini voor mijn films gaan gebruiken, zodat ik deze via thuisdeling kan gebruiken bij mijn Apple TV 3 alleen heb je hier 10.5.x voor nodig.

Gr.

Bob

Bijdrager
    KarelWillem

Snow Leopard is Intel-only. Dat draait niet op een Power PC processor.

Gauw klaar dus.:lol:

Bijdrager
    computer space

10.5 kan er wel op (Leopard), maar ik snap het niet helemaal. Thuisdeling werkt toch ook bij 10.4 en ouder?
    Of wil je de Mini aan je TV hangen. Daar is ie echt te traag voor.

Bijdrager
    exilim

@KarelWillem ehhh…. waar zie jij het woord “Snow” staan??? Het is mij bekend dat Snow Leopard niet op PPC draait. Naar mijn weten is Leopard 10.5x en Snow Leopard 10.6x.

Bijdrager
    computer space
    computer op 09 januari 2013

10.5 kan er wel op (Leopard), maar ik snap het niet helemaal. Thuisdeling werkt toch ook bij 10.4 en ouder?

Of wil je de Mini aan je TV hangen. Daar is ie echt te traag voor.

Installeren vanaf FW HD kan (als ie HFS+ journaled is), maar dan moet je de dmg eerst mounten, en dan met CarbonCopyCloner naar je HD clonen. Zomaar kopieren werkt niet.

Bijdrager
    exilim

@computer space voor streaming naar je Apple TV heb je 10.5x nodig, vandaar…

Bijdrager
    computer space

Kan je niet gewoon een HD aan de Apple TV hangen. Die ingebouwde 80Gb schijf is tegenwoordig het equivalent van een USB stick.

Bijdrager
    exilim

@computer space

Installeren vanaf FW HD kan (als ie HFS+ journaled is), maar dan moet je de dmg eerst mounten, en dan met CarbonCopyCloner naar je HD clonen. Zomaar kopieren werkt niet.

Je bedoeld dan clonen naar de FW HD?

Bijdrager
    KarelWillem
    exilim op 09 januari 2013

@KarelWillem ehhh…. waar zie jij het woord “Snow” staan??? Het is mij bekend dat Snow Leopard niet op PPC draait. Naar mijn weten is Leopard 10.5x en Snow Leopard 10.6x.

Ik ben helemaal Internet-blind vandaag.

Ik ga maar even wandelen denk ik.:lol:

Bijdrager
    Beech

Neem een paraplu mee:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

:thumbsup::lol:
    Waarschuw even als je weer terug bent… (kunnen wij ons geestelijk voorbereiden) :sarcastic:

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, het was buiten ook niet echt feest.:lol:

Bijdrager
    Brombeer

Toen ik mijn iMac G4 1,25 GHz met 2 GB RAM naar Leopard bracht, werd hij merkbaar trager. Onwerkbaar trager zelfs.
    Dus zorg dat je een back-up van je 10.4-systeem achter de hand houdt.

Bijdrager
    exilim

@Brombeer, dank je wel voor je tip. In principe draait er straks alleen nog maar iTunes op om mijn films beschikbaar te stellen voor mijn Apple TV en meer zal het niet zijn. Zelfs de films zet ik op mijn NAS.

Bijdrager
    computer space

Die NAS kan ze toch ook direct aan de Apple TV serveren… Snap er niks meer van.

Bijdrager
    exilim

Middels een Jailbreak kun je bij de Apple TV 1 en 2 rechtstreeks een NAS benaderen. Voor de ATV3 is deze er nog niet en zie ik deze voorlopig niet komen. En dan is dit een andere oplossing.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je nog een Mac, met FireWire-aansluiting erop? Dan kun je die opstarten in Target-modus (T ingedrukt houden) en hem met een FireWire-kabel op de mini aansluiten. Stop de Leopard-DVD in de DVD-speler van de tweede Mac en je kunt je mini daarmee installeren. Ik heb dat ook ooit een keer gedaan bij een mini waarvan de DVD-speler het niet meer deed (door m’n eigen schuld — en nee, vervangen van de schijfeenheid zou niet geholpen hebben).

Bijdrager
    exilim

@Jakko Westerbeke maakte het toen wat uit dat het 2 verschillende macs waren? Ik heb een MBpro en daar zit een firewire aansluiting op en ik heb de kabel.

Bijdrager
    exilim

@computer space ik heb de DMG via copycloner op mijn FW schijf gecloond nadat ik deze heb gemount. Helaas is de schijf niet zichtbaar als opstartschijf wanneer je de alt toets ingedrukt houdt bij het opstarten.

Ook heb ik de target modus getest en ik zie de Leopard DVD en bij het installeren na het opnieuw opstarten van mijn Mac mini gaat hij niet door met de installatie. Helaas gaat dat dus ook niet goed.

Heeft iemand hier een oplossing voor of nog andere ideeën ?

Bijdrager
    exilim

Ik heb thuis ook nog een oude iMac staan waar leopard op draait. Nu bedacht ik mij het volgende:

Ik maak van mijn iMac een image en installeer deze via Disc Utility op mijn FireWire HD. Deze zet ik daarna via Disc Utility over mijn Mac mini heen.

Gaat dit werken?

Gr.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    exilim op 09 januari 2013

@Jakko Westerbeke maakte het toen wat uit dat het 2 verschillende macs waren?

Nee — ik had bijvoorbeeld de mini aan een iMac hangen. Wat wel uitmaakt is welke Leopard-DVD je gebruikt: is dat geen algemene (dus de versie die je los in de winkel kocht) maar van een andere computer, dan zal het hoogstwaarschijnlijk van zo’n zelfde model mini moeten zijn, anders kun je niet installeren.

Bijdrager
    exilim

Ik heb een Retail DVD en nog steeds krijg ik het niet voor elkaar. Ik ben inmiddels wel door mijn ideeën heen. Ik heb een discussie bij Apple support aangemaakt, misschien dat ze daar nog ideeën:

https://discussions.apple.com/message/20876738#20876738

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En wat gaat er dan precies mis? Krijg je een foutmelding?

Bijdrager
    exilim

Nou, ik een Retailversie van Leopard gekocht, althans dat dacht ik en twijfel daar nu over, want ik kan deze schijf niet lezen. Zowel mijn MB Pro als mijn Mac Mini herkent de schijf niet. Kan dit aan mijn Superdrive liggen?

Ik heb mijn originele Tiger OS X schijven gevonden en die herkennen mijn MB Pro en Mac Mini gelijk.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.